Приемът в училищата за половината от най-търсените професии у нас е по 100 места годишно

Приемът в училищата за половината от най-търсените професии у нас е по 100 места годишно

Завършилите професионално образование представляват 1/3 от работната сила сред населението в България на възраст 15-64 г., а коефициентът на икономическата им активност през 2023 г. е 82,8%, или с близо 7 процентни пункта по-висок от този на хората с общо средно образование (76,1%) и с близо 9 пр.п. по- висок от средния на страната (73,9%), се казва в изследване на Института за пазарна икономика (ИПИ).

Според авторите на изследването показателите за заетостта и безработицата на работната сила с придобита професионална квалификация (ППК) също са сравнително благоприятни. Коефициентът на заетост на хората с ППК е 79,7% при 70,7% в страната, а на безработица – 3,7% при 4,4% в страната през 2023 година.

Броят на заетите с ППК през 2023 г. е 944 хил. души или около 1/3 всички заети в икономиката. Те обаче са разпределени неравномерно в икономическите дейности. Заетите с ПКК представляват над половината от заетите в „Добивна промишленост“. Между 40% и 50% са те в секторите „Производство и разпределение на електрическа и топлинна енергия и на газообразни горива“ „Транспорт, складиране и пощи“, „Преработваща промишленост“ и „Доставяне на води; канализационни услуги, управление на отпадъците и възстановяване“. Най-малък е делът на заетите с ППК в дейностите, в които обичайно се изисква висше образование, а именно „Образование“ (11%) и „Професионални дейности и научни изследвания“ (9%), отбелязват от ИПИ.

Професионално образование и пазар на труда

Според данните от изследването на ИПИ през учебната 2024/2025 г. план-приемът в професионалното образование е за над 36 хиляди ученици и представлява 59% от общия прием в средното образование. Професионалното образование през тази година обхваща 142 професии в 14 направления.  

За близо половината професии пък приемът е за под 100 места годишно. Докато някои професии наистина изглеждат екзотично и всички завършили трудно биха се реализирали, голяма част от типичните за техникумите в миналото професии – като Заварчик, Стругар, Шлосер, Строител - са малко застъпени и в тазгодишни прием (с по под 100 места), сочат резултатите от изследването 

Единствено професията Техник на транспортна техника присъства в план-приема на всяка една от 28-те области. В 27 области се учи за Готвач, а в 25 - за Ресторантьор, Икономист и Икономистинформатик.

От другата страна са професии, които се предлагат само в една област. Такива са общо 26 професии , сред които Бижутер в Пловдив, Кинолог в Монтана, Обущар в Пазарджик, Растениевъд в Стара Загора, Животновъд в Ямбол.

Кои професии се възраждат?

През настоящата година три професии, за които няма прием в предходните години, отново се възраждат.  Става въпрос за по 13 места (половин паралелка) в професиите Библиотекар (в Монтана), Дърворезбар (в Пловдив) и Оператор в минната промишленост (в Златица, област София). Същевременно шест от професиите, за които има прием през предходната учебна година, през тази не се предлагат - това са Музикант-вокалист, Техник-геолог, Корабостроителен техник, Работник в озеленяването, Камериер, Помощник-инструктор по фитнес.

Професионално образование и потребностите на пазара на труда

През 2024 г. около 2/3 от работодателите имат затруднения при намиране на търсените хора, а делът им нараства спрямо миналогодишното проучване, отбелязват от ИПИ.

Заявените потребности от кадри с професионална квалификация за следващата една година са най-вече в направленията Архитектура и строителство, Техника и Производство и преработка – те формират над 60% от бъдещото търсене на специалисти. В същото време приемът по тези три направления е с дял от 36% от общия прием.

Интересно е и съпоставянето на конкретните професии, които се търсят на пазара на труда и предлагат от професионалното образование.

За 15 от 20-те професии, за които са заявени  7 големи потребности, професионалното образование подготвя малко под 1% от приема или никакви кадри. За професията със заявена най-висока потребност – Строител с дял от 15% от всички търсени специалисти, приемът е едва 0,2% от започналите обучение. Потребностите от шивачи и машинни оператори формират по над 6% от заявените места, докато в професионалното образование те представлява по 0,3% от приема. Сравнително голямо съответствие има само при професиите на готвачите, строителните техници и графичните дизайнери, сочат още резултатите от изследването на ИПИ.

Още по-очевидно разминаване се вижда при изследването на професиите, които ще се търсят в следващите 3-5 години – периодът, в които сега приетите ученици ще завършат и ще търсят реализация на пазара на труда. Специалисти в направлението Стопанско управление и администрация се очаква да формират 34% от търсенето в средносрочен план – към тази година такова обучение обаче започват 10% от учениците според план-приема в професионалното образование.

Докато потребностите от специалности в информатиката пък са едва 2%, обучение в това направление са започнали 15% от осмокласниците. Сериозно е несъответствието и в направление Услуги за личността, където са 4% от бъдещите потребности от работна сила и 16% от учащите за придобиване на професионална квалификация. Недостатъчни за пазара на труда ще са и специалистите в техническите професии, строителството и производството, поясняват от ИПИ.

Дуално обучениее

Значението на обучението чрез работа (дуално обучение) е ключов елемент от професионалното образование и то е заложено като цел в редица стратегии, планове и документи вече повече от десетилетие. Повсеместното прилагане на тази форма обаче става с малки стъпчици, се казва в изследването.

В план-приема за професионално образование през учебната 2024/2025 г. дуалното обучение засяга едва 9% от учащите и това дори е най-високата стойност към момента. Малко над 3 хиляди (от общо над 36 хиляди) ученици са започнали професионалното си образование в дуална форма в 55 специалности (от общо 148). В деветте специалности с прием над хиляда ученици дуалното образование обхваща едва 6% от тях. Така например от общо 3 хиляди учащи за готвачи и ресторантьори само 200 са в дуална форма.

Най-много са учениците в дуална форма в специалностите Електротехник (299 или 1/3 от всички в тази специалност), Техник на транспортна техника (234 или един от всеки осем в тази специалност) и Машинен техник (234 или близо 2/3 от учащите). В пет специалности пък целият план-прием е в дуално образование, но става въпрос за специалности с много малък като брой прием – Текстилен техник и Десенатор на текстил (съответно 26 и 52 ученици в Сливен), Техник-технолог по експлоатация и поддържане на хладилна и Дуална форма на обучение (3345) Професионално образование (36129) Средно образование (61222)

 Липсата на дуално обучение в някои специалност буди сериозно недоумение. Така например не се предвижда нито една бройка за обучение чрез работа в реална работна среда при учащите за помощник-възпитател, социален асистент, фризьор, корабоводител, асистент на лекар по дентална медицина, животновъд, помощник в строителството, шлосер, заварчик, стругар и много други.

Областните данни показват, че Русе е първенец в дуалното образование като тази форма засяга 32% от учениците (351 от общо 1092 ученици в професионалното образование). След това се нареждат Габрово (28%) и Видин (24%). В осем области под 5% от учениците ще се обучават чрез работа, а в Перник – нито един (от общо 731 ученици).

Данните за основните показатели на професионалната квалификация на пазара на труда, за изучаваните професии и за потребностите от работна сила показват, че професионалното образование има ключова роля на трудовия пазар. В същото време то не изпълнява основната си цел да осигурява пряка връзка между търсенето и предлагането на кадри, а образованието в професии, които не се търсят на пазара на труда, продължава, отбелязват от ИПИ.

Авторите на изследването са категорични, че е необходимо е да се въведе и задължение за намаляване на приема за професии, за които няма търсене на пазара на труда в последните пет години и съответно – увеличение за професии, които се търсят от работодателите

От ИПИ отбелязват още, че за 15 от 20-те професии, за които са заявени най-големи потребности през следващата година, професионалното образование подготвя малко (под 1% от приема) или никакви кадри.  Още по-очевидно разминаване се вижда при изследването на професиите, които ще се търсят в следващите 3-5 години.

Раздробяването на много на брой и силно специфични професии и специалности не позволява на завършилите лесно да 12 преминават от едно професия в друга при необходимост. Улесняването на възможностите за трансфер между специалности ще направи завършилите по-гъвкави. Връзката между образованието и заетостта ще се увеличи и чрез професионално ориентиране на учениците по време на целия курс на обучението, посочват от ИПИ.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Желязков уволни Людмила Петкова като зам.-министър на финансите
Китай отвръща на митата на Тръмп, Канада и Мексико получиха отсрочка
6000 гърци и туристи са напуснали Санторини за ден. Трусовете продължават
Регионалният министър разреши строежа на още 14 километра от магистрала "Хемус"
Полша се опасява от взрив на международната организирана престъпност след края на войната в Украйна
Двуцифрен ръст на обявите за работа след спада през декември
Мъск поема контрола върху платежната система на американското финансово министерство
На днешната дата, 4 февруари. Световен ден за борба с рака