Пуснаха за движение отсечката Калотина-Драгоман от АМ "Европа"

Пуснаха за движение отсечката Калотина-Драгоман от АМ Европа

Строителството на автомагистрала „Европа“ в участъка между Калотина и Драгоман приключи и трасето е пуснато за движение. Отсечката с дължина 14,5 км вече има Акт 15. Предстои провеждане на държавна приемателна комисия за издаване на Акт 16. Това обяви днес министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков, който заедно с министъра на транспорта и съобщенията Георги Гвоздейков и председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Ясен Йорданов направиха оглед на трасето.

Министър Цеков поздрави екипите на възложителя, строителя и надзора с добре свършената работа. „Така сме една стъпка по-близо да имаме пълноценна транспортна свързаност със Сърбия. Надявам се следващата стъпка да направим до края на 2024 г. като открием и последния участък от АМ „Европа“, който свързва Сливница със София“, допълни той.

Регионалният министър отбеляза, че участъкът между Калотина и Драгоман на АМ „Европа“ е изпълнен в относително кратък, но изключително тежък период, съвпадащ с ковид-кризата от 2020 г., високите инфлационни процеси през 2021 г. и 2022 г. и политическа нестабилност, включваща три редовни и четири служебни кабинета. Като постижение на проекта той отчете предотвратяването на сериозни пътно-транспортни произшествия, които винаги са изключително голям риск при строителство без преустановяване на трафика по основното трасе по време на ремонтните работи, както и наличието на железопътна линия в съседство.

Общата стойност на европейските средства за цялата автомагистрала „Европа“ са близо 590 млн. лв., от които 424 млн. лева са по линия на ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, а 165 млн. лева са осигурени от Механизма за свързана Европа, посочи на свой ред министър Гвоздейков.

„С изграждането на тази свързаност със Сърбия вече можем да кажем, че Азия е по-близо до Европа“, посочи Гвоздейков. Той допълни, че до преди няколко години пътуването от София до Калотина е отнемало часове, а през следващата година това разстояние ще се изминава за под половин час.

Отсечката е с по две ленти за движение и една лента за аварийно спиране в двете посоки с общ габарит 25,5 м. Изградени са жп надлез, както и седем селскостопански надлеза и подлеза, надлез за диви животни и др. Построени са укрепителни стени по целия участък и е изпълнена корекция на коритото на р. Ежовица, като в отсечка от 600 м новоизграденото пътно платно покрива реката.

Реконструкцията на участъка започна през февруари 2020 г. Трасето е част от основната трансевропейска транспортна мрежа. То е по направлението Лондон - Будапеща - Белград - София - Пловдив - Истанбул - Калкута и е най-краткият път, свързващ Западна Европа с Близкия и Средния Изток. Участъкът ГКПП „Калотина” – София осигурява връзка към коридор „Ориент/Източно Средиземноморски”.

Модернизацията на целия участък от Калотина до Драгоман подобрява трансграничната връзка между България и Сърбия. С изграждането на отсечката се намалява времето за пътуване и се осигуряват удобни и безопасни условия за движение.

Изпълнител на участъка от Калотина до Драгоман е Обединение „СТРАБАГ БПА“ ДЗЗД, в което са „Щрабаг“ ЕАД, „Страбаг Сп. з.о.о., Полша“ и „Битумина ГмбХ-България“ ЕООД. Стойността на договора е 164 990 259,94 лв. с ДДС. Строителният надзор е осъществен от ДЗЗД „НАДЗОР КАЛОТИНА – СОП“, с участници „Трансконсулт-БГ“ ООД и „Пътинвест-инженеринг“ АД. Техният договор е за 3 708 600 лв. с ДДС.

На 12 май тази година стартира изграждането и на последния участък от АМ „Европа“ между Сливница и Софийския околовръстен път. /от км 32+447 до км 48+903/. Общата дължина на отсечката е 16,5 км, но строителството се изпълнява в близо 13-километрова отсечка /от км 32+447,20 до км 45+300/, за която има завършени отчуждения и издадени разрешения за строеж. След теренното обезпечаване на обекта ще продължи работата и по останалата част.

Последният участък от АМ „ „Европа“ преминава по изцяло ново трасе между Сливница и Софийския околовръстен път и ще се влива в Северната скоростна тангента. Ще бъдат изградени 5 подлеза, 2 надлеза, 2 моста и 1 виадукт, както и четири пътни връзки и два пътни възела - „Костинброд“ и „Мрамор“.

Изпълнител на строителството е ДЗЗД „Европа-2022“, в което участват: „ГБС Инфраструктурно строителство” АД, „Главболгарстрой интернешънал“ ЕАД и „Обонато Билд“ ЕООД. Стойността на договора е 266 959 487,34 лв. с ДДС. Строителният надзор е възложен на ДЗЗД „Европа“, с участници: „Пътинвест-инженеринг“ АД, „Стройнорм“ ЕООД и „Ер Джи Консултинг“ ООД. Техният договор е за 5 599 999,20 лв. с ДДС.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

5-минутно упражнение може да удължи вашия живот и да ви направи по-успешни
Астрономи откриха неизвестна досега квазилуна близо до Земята
Полша спря търговски трафик за 25 млрд. евро между ЕС и Китай със затварянето на границата с Беларус
Имението на прочутия режисьор Дейвид Линч в Холивуд се продава за 15 милиона долара
Децата ще могат да подават сигнали за насилие през специално приложение
Поемете контрола върху историята на вашата марка
На днешната дата, 19 септември. Рождениците днес
Създайте дома на мечтите си: Елегантност и функционалност в перфектен баланс