Само две търговски вериги са публикували цените си на сайта "Колко струва"

Към момента само две търговски вериги са публикували цените си на националния уебсайт kolkostruva.bg. Това заяви пред Радио София директорът на Главна дирекция "Контрол на пазара“ към Комисията за защита на потребителите Игнат Арсенов.
Платформата стартира на 30 септември 2025 г., за да даде възможност на потребителите да сравняват цените на основни стоки в различни търговски вериги в реално време. Порталът е създаден от Комисията за защита на потребителите по Закона за въвеждане на еврото и е анти-спекулативна мярка в контекста на бъдещото въвеждане на еврото.
В сайта са интегрирани 35 търговски вериги и аптеки, които обхващат около 70% от пазарния дял в страната, добави Арсенов.
"Те работят в т.нар. тестови вариант, в който първо се изпробва как работи, за да не се подведат потребителите. В работния вариант, който е виден публично, към момента са одобрени само две фирми, другите са в процедура на одобрение и се очаква в близките няколко дни поетапно да бъдат включвани все повече търговци“, обясни Арсенов.
По думите му, одобрението се налага, за да се избегне възможността за каквато и да е грешка в обявяването на цените на разглежданите стоки. Изискването на търговците да публикуват публично своите цени вече е в сила.
"До 8 октомври е преходният период, след което, ако даден търговец не публикува своите данни, той вече ще подлежи на санкция. Санкциите са предвидени за нарушение на целия закон. Санкциите започват от 10 000 лева, а при повторно нарушение могат да достигнат и до 200 000 лева“, посочи Игнат Арсенов.
Той добави, че сайтът е създаден като мярка за по-голяма прозрачност и защита на потребителите. Платформата може да се използва и като индикатор за възможни злоупотреби, каза директорът на Главна дирекция "Контрол на пазара“ към Комисията за защита на потребителите.
Игнат Арсенов уточни, че на санкции подлежат и търговците, които подават неверни данни към сайта kolkostruva.bg, а реалните цени в магазините им са други.
"Не е достатъчно да бъдат подадени просто едни данни. Законът е предвидил един голям диапазон за санкцията от 10 000 до 100 000 лева. Имаме големи очаквания от портала. Когато има прозрачност, това стимулира спазването на закона", каза Арсенов.
Комисията за защита на потребителите и на Националната агенция за приходите стартират и съвместните проверки за спазването на Закона за въвеждане на еврото в България.
На санкции подлежат и компаниите, които необосновано покачват цените си.
Също така съгласно разпоредбите на закона всички установени 256 търговци на дребно с хранителни стоки, напитки и лекарства с оборот за предходната година над 10 милиона лева са длъжни ежедневно в машинно четим формат да публикуват на страниците си информация за цените на предлаганите стоки от състава на голямата потребителска кошница. Целта е информацията да бъде анализирана чрез платформата "Колко струва".
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Samsung и SK Hynix ще се включат в проекта Stargate на OpenAI
Технологии |Инвестиционната компания Bain Capital е подала оферта за купуване на веригата Costa Coffee
Компании |Само две търговски вериги са публикували цените си на сайта "Колко струва"
България |Милиони евро и хиляди контейнери са конфискувани при разследване за незаконен внос от Китай в Гърция и други европейски страни
Бизнес |Безопасност: Отборът на Барселона отлага завръщането си на легендарния стадион „Камп Ноу“
Спорт |Бойко Борисов предлага да се закрие ДАИ
Политика |Нови директиви пред генералите: Военни сили за бързо реагиране ще потушават граждански безредици в САЩ
Свят |ДСБ предлагат паркоместата в сградите да получат отделна имотна партида
Политика |Едно от пет работни места в туризма ще останат незаети в Европа през следващото десетилетие
Свят |България започва нов сондаж за природен газ в Черно море
Политика |Зеленски: Положението в Запорожката АЕЦ е критично
Свят |Планината на седемте цвята: Перуанската звезда на Instagram
Любопитно |От 8 октомври ще санкционират търговците, които вдигат цените необосновано
България |ADVERTORIAL

Официално отвори врати AYA Estate Vineyards – първата в България и региона винарна и галерия за съвременно изкуство

Vivacom с три отличия от престижния конкурс Forbes HR & Employer Branding Awards 2025

Коментари
Няма въведени кометари.