Само за 1,5 секунда екипажът на катастрофиралия L-39 е пропуснал възможността да катапултира

Предприет е необосновано висок риск от пилотите при авиационния инцидент на база "Граф Игнатиево" на 13 септември, при който загинаха двама военни. Това е заключението на комисията към Министерството на отбраната, създадена за разследване на произшествието. Подполковник Петко Димитров и капитан Венцислав Дункин загинаха по време на тренировъчен полет с учебно-боен самолет L-39, част от авиошоу в авиобазата по повод 20 години от приемането на България в НАТО.
"Със създаването на претоварване при спирането за изкривяване на траекторията, успоредно на полосата, скоростта намалява и е недостатъчна съгласно методическата схема за влизане в следваща вертикална фигура. Комисията счита, че в този момент са възникнали усложнени условия на полета. В 12 часа 30 минута и 1 секунда екипажът въвежда самолета в изкачване за начална вертикална фигура с претоварване от 3,6 G в десен наклон от 6 градуса, височината в този момент е 68 метра, а скоростта 455 км/ч. Комисията счита, че въвеждането на самолета във вертикална фигура с тези параметри на полета ситуацията се е задълбочила в сложна. В 12 часа 30 минута и 13 секунда след достигането на височина от 647,61 метра със скорост 213 км/ч екипажът започна нисходящо движание с ъгъл на тангажа минус 39,68 градуса, който в следващата секунда нараства до минус 51,11 градуса. В този момент ситуацията се е задълбочила в аварийна. Между 12 часа 30 минута и 16 секунда и 12 часа 30 минута и 17 секунда, тоест само за секунда и половина са били изпълнени условията за успешно катапултиране. След като екипажът не е предприел действия за аварийно напускане на самолета, комисията счита, че в 12 часа 30 минута и 17 секунда ситуацията е преминала в катастрофална. От всичко това комисията класифицира авиоционното произшествие като катастрофа", обясни Петко Василев - държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" в служба "Военна полиция".
Като основна причина за катастрофата комисията отчита поемането на неоправдано висок риск при изпълнение на елементи от сложния пилотаж. Като съпътстващи причини са определени нарушаване на мерките за безопасност, нарушаване на реда на изпълнение на полетната задача и неправилна оценка на запаса от височина при вземане на решение за начина на извеждане на въздухоплавателното средство от фигура във вертикалната равнина, тъй като в горната точка самолетът е бил управляем и е можел да бъде изведен от фигурата по друг начин, добави Василев.
По думите му, членовете на екипажа са преминали успешно годишното и полугодишното медицинско освидетелстване във ВМА. Заключението било, че те са "годни за летателна длъжност като пилот". "Заключенията на полетния медицински преглед в деня на самото мероприятие е, че психо-физическото състояние на пилотите позволява изпълнението на летателни задачи", подчерта Василев. И допълни, че самолетът е бил в изправност.
"За мен, като министър, е изключително тежко да приема този инцидент, защото човешкият живот е най-ценният капитал за Министерството на отбраната. Машините се купуват, самолетите също, но добре обучените професионалисти не можем да върнем по никакъв начин. Мое задължение е да обявя подробности за случилото се, като ви информирам, без да се намесвам в работата на Прокуратурата по резултатите от проверката на служба "Военна полиция", която е на мое пряко подчинение. Това разследване е независимо от съдебното и досъдебно разследване и целта му е предотвратяване на подобни инциденти в бъдеще", подчерта Запрянов.
Министърът на отбраната обаче обясни, че ще вземе кадрови решения, едва след като стане ясна цялата информация по случая.
"Бъдете сигурни, че онези, които не служат по правилата и не спазват устава и не могат да носят тежестта на службата, няма да продължават да заемат тези отговорни длъжности. След като стане ясна цялата информация, тогава ще се вземат кадрови решения. Аз слухови хипотези няма да коментирам", добави Запрянов.
В доклада на комисия за разследване на авиоинцидента е работено е по четири направления: "Първо - проучване на летателната подготовка на екипажа и организацията на полета, второ - медицинско изследване, трето - изследване на авиационната техника и четвърто проучване на обстоятелствата, при които е възникнало авиационното произшествие, обясни полковник Петко Василев - държавен експерт в отдел "Разследване на авиационни произшествия и инциденти" в служба "Военна полиция".
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Samsung и SK Hynix ще се включат в проекта Stargate на OpenAI
Технологии |Инвестиционната компания Bain Capital е подала оферта за купуване на веригата Costa Coffee
Компании |Само две търговски вериги са публикували цените си на сайта "Колко струва"
България |Милиони евро и хиляди контейнери са конфискувани при разследване за незаконен внос от Китай в Гърция и други европейски страни
Бизнес |Безопасност: Отборът на Барселона отлага завръщането си на легендарния стадион „Камп Ноу“
Спорт |Бойко Борисов предлага да се закрие ДАИ
Политика |Нови директиви пред генералите: Военни сили за бързо реагиране ще потушават граждански безредици в САЩ
Свят |ДСБ предлагат паркоместата в сградите да получат отделна имотна партида
Политика |Едно от пет работни места в туризма ще останат незаети в Европа през следващото десетилетие
Свят |България започва нов сондаж за природен газ в Черно море
Политика |Зеленски: Положението в Запорожката АЕЦ е критично
Свят |Планината на седемте цвята: Перуанската звезда на Instagram
Любопитно |От 8 октомври ще санкционират търговците, които вдигат цените необосновано
България |ADVERTORIAL

Официално отвори врати AYA Estate Vineyards – първата в България и региона винарна и галерия за съвременно изкуство

Vivacom с три отличия от престижния конкурс Forbes HR & Employer Branding Awards 2025

Коментари
Няма въведени кометари.