Васил Терзиев: Нямам повод да си говоря с хора, които държат за заложници цял един град

„Нямам повод да си говоря с хора, които държат за заложници цял един град.“ Това заяви кметът на София Васил Терзиев пред журналисти в двора на храм "Св. великомъченик Мина" в столичния район "Слатина" в отговор на въпрос дали би се срещнал отново с представители на протестиращите в наземния градски транспорт в София, които искат увеличение на заплатите и за пореден ден са блокирали изходите на депата.
За мен основното е да се възстанови работата на наземния транспорт и цяла София да не бъде държана заложник, добави столичният кмет, пише БТА. Той кани протестиращите на преговори в общината утре, но само ако пуснат в движение наземния градски транспорт. „Не виждам какво значи да се договорим. Има на масата едни неразумни изисквания и се казва: ‘Докато не ги постигнем, няма да спрем’,“ каза Терзиев. По думите му трябва да има честен разговор какво е възможно и какво не е възможно.
Три варианта, но нито един лесен
„Имаме три варианта пред нас“, каза кметът. „Много за всички, което искат синдикатите и за което казах, че няма как да стане нито тази година, нито следващата, нито по-следващата, защото то всичкото е от касичката на София“, каза Терзиев. Ако го постигнем и изпълним техните искания, това би натоварило бюджета с 200 млн. лв. всяка година. Собствените приходи на общината са от порядъка на 800–900 млн. лв. и няма как от тях да отделим толкова средства, които иначе биха отишли за инфраструктура, детски градини. Този вариант няма как да стане, заяви кметът.
Вторият вариант е за всички по малко. Ако направим така, този разговор ще го водим догодина и по-догодина, и пак няма да решим проблемите, подчерта столичният кмет. Защото с миналогодишното увеличение на заплатите се увеличиха възнагражденията на шофьорите, но нови шофьори не дойдоха, защото формулата, по която се прави, не води до това млад водач да постигне доходи, съизмерими с тези в частния сектор, обясни Терзиев. По думите му това, което предлага той, би довело до 2700–2800 лв. заплата, което е съпоставимо с частния сектор. Терзиев настоява за отговорно отношение към транспорта и системата да не бъде счупена. „Това не е спор на битпазара. Бил съм изключително аргументиран каква е цената на техните искания“, посочи столичният кмет.
Подготовка за матурите и варианти за пътуване
На въпрос дали съкращения на администрацията биха помогнали за решаване на проблема, Терзиев каза, че и това е възможно, но трябва да дойде от самите ръководители на дружествата. За десет години се е увеличила с десет години средната възраст на водачите. Броят на шофьори пада, защото не се мисли в перспектива и не се правят реформи. „Когато мисля за транспорта, мисля дългосрочно“, каза кметът.
Относно предстоящите матури в гимназиите и транспортната обезпеченост, Терзиев каза, че се надява да се прояви разум и транспортът да бъде възстановен. Но и без това да стане, тече организация, направен е анализ колко деца и без наземен транспорт са успели да стигнат в училищата. Има щаб, създаден от министъра на образованието, каза кметът. Такси компаниите обещаха подкрепа, говорих с тях. „Като дойдат кризи, се обединяваме, солидарни сме като общество“, допълни Терзиев. На въпрос дали е възможно да не се плаща синя и зелена зона, той каза, че се обмисля, но от екипа са изразили опасения дали това няма да създаде още повече хаос. Това, което със сигурност ще се направи, е да се отворят училищните дворове, за да се използват като зони за паркиране.
„Не е протест, не е стачка – това е гражданско неподчинение“
Относно риска метрото да бъде спряно, Васил Терзиев каза, че в момента действията на служителите в транспорта са незаконни. „Когато е протест, си има правила и не включва блокиране на депата. Стачката има ясни правила и тя включва задължително поне част от транспорта да работи“, каза Терзиев. „Нито е протест, нито е стачка, то е гражданско неподчинение“, допълни той.
За пореден ден автобуси, трамваи и тролеи не се движат в София. Метрото продължава да работи с нормалното работно време за неделен ден, като заради събитие на националния стадион „Васил Левски“ влаковете ще се движат до 01:30 ч. през нощта.
Протестът на шофьорите започна на 14 май и продължава, докато исканията на служителите не бъдат удовлетворени, обявиха от синдикатите. Те настояват за увеличение на заплатите с 400 лв. от 1 март 2025 г., както и за осигуряване на санитарни помещения и тоалетни, подобряване на осветлението, отоплението и работното униформено облекло. Сред исканията са и повишаване на стойността на режийните разноски за храна от 15 на 20 лв., считано от същата дата.
Вчера Министерството на образованието и науката и кметът на София Васил Терзиев увериха, че се търсят варианти и се работи за осигуряване на придвижването на учениците и квесторите за зрелостните изпити, които предстоят идната седмица, в случай че протестът продължи и наземният транспорт не се възстанови.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.