Бизнес климатът се затопля в края на годината
За втори пореден месец стопанската конюнктура у нас се подобрява. През декември общият показател на бизнес климата се покачва с 0,7 пункта спрямо равнището си от предходния месец, което се дължи на подобрената стопанска конюнктура в строителството и в търговията на дребно. Това показват данни от бизнес анкетите на Националния статистически институт (НСИ). През ноември бизнес климатът се повиши с 0,9% спрямо октомври.
Съставният показател „бизнес климат в промишлеността” запазва приблизително нивото си от ноември. Анкетата регистрира известен оптимизъм у мениджърите относно настоящото бизнес състояние на предприятията и настоящата производствена дейност, но очакванията им за следващите три месеца са по-умерени. По отношение на продажните цени очакванията са за запазване на тяхното равнище през следващите три месеца.
В строителството бизнес климатът се покачва с 3,6 пункта, главно поради по-оптимистичните очаквания на строителните предприемачи за бизнес състоянието на предприятията през следващите шест месеца. По отношение на броя на клиентите със закъснения в плащането обаче оценките са в посока на увеличение. Очакванията на по-голямата част от строителните предприемачи са продажните цени да останат без промяна през следващите три месеца.
Съставният показател „бизнес климат в търговията на дребно” нараства с 6,4 пункта спрямо предходния месец, което се дължи на подобрените оценки и очаквания на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията. По отношение на продажбите и поръчките към доставчиците през следващите три месеца обаче очакванията на търговците на дребно са по-резервирани. По отношение на продажните цени мениджърите не предвиждат увеличение през следващите три месеца.
В услугите бизнес климатът се понижава с 5,9 пункта. Влошени са както оценките, така и очакванията на мениджърите за бизнес състоянието на предприятията. По-неблагоприятни са и прогнозите им относно търсенето на услуги през следващите три месеца. През последния месец се увеличава и негативното влияние на фактора „слабости в икономическото законодателство”. Относно продажните цени в сектора на услугите анкетата регистрира известни очаквания за увеличение през следващите три месеца.
Основен проблем за стабилизиране на секторите, с които мениджърите продължават да се сблъскват, са несигурната икономическа среда и недостатъчното търсене.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.