Бюджетът на плюс, с най-голям излишък от 2008 г. насам

Бюджетът на плюс, с най-голям излишък от 2008 г. насам

Бюджетът на плюс, с най-голям излишък от 2008 г. насам

Положително салдо по консолидираната фискална програма с най-значително превишение на приходите над разходите по КФП от 2008 г. досега, отчете министъра на финансите Владислав Горанов на редовното правителствено заседание днес. Той внесе и представи на министрите информация за касовото изпълнение на държавния бюджет и на основните показатели на консолидираната фискална програма за първото полугодие на 2016 г., съобщи пресслужбата на кабинета.

По данни от месечните отчети на първостепенните разпоредители с бюджет, салдото по консолидираната фискална програма (КФП) на касова основа към месец юни 2016 г. е положително в размер на 3 071,2 млн. лв. и се формира от излишък по националния бюджет в размер на 1 665,3 млн. лв. и излишък по европейските средства в размер на 1 405,9 млн. лв. Това е най-значителното превишение на приходите над разходите по КФП от 2008 г. досега, се отбелязва специално в доклата на финансовия министър

За сравнение, за първото полугодие на 2015 г. бе отчетен излишък по КФП в размер на 889,5 млн. лв., което означава, че като относителен дял в БВП бюджетната позиция се подобрява с 2,4 процентни пункта. Факторите за подобрението на бюджетната позиция продължават да бъдат по-високите приходи и свиването на разходите спрямо същия период на предходната година. Освен добрите параметри по приходите по националния бюджет, влияние върху текущото салдо по КФП оказват и сметките за средства от ЕС, където превишението на приходите над разходите представлява 1,6 на сто от прогнозния БВП.

Постъпилите приходи и помощи по консолидираната фискална програма (КФП) към юни 2016 г. са в размер на 17 709,5 млн. лв. или 53,6 на сто от годишните разчети. Съпоставено с първото полугодие на 2015 г., приходите и помощите нарастват с 1 405,9 млн. лв. (8,6 на сто).

Ръстът спрямо предходната година се дължи на по-високите данъчни и неданъчни приходи, които нарастват с 1 472,1 млн. лв., докато постъпленията в частта на помощите (възстановени средства от Европейската комисия) са с 66,2 млн. лв. по-малко. Въпреки това, изпълнението на приходите от помощи спрямо разчета за годината е добро, като постъпленията от помощи от страната и чужбина, основно възстановени сертифицирани разходи от края на 2015 г. по оперативните програми и фондовете на ЕС за стария програмен период 2007-2013 г. и постъпили аванси и възстановени сертифицирани разходи от ЕК за новия програмен период 2014-2020 г., са в размер на 1 932,4 млн. лв., което представлява 76 на сто от годишния разчет.

Общата сума на данъчните постъпления (вкл. приходите от осигурителни вноски) възлиза на 13 488,9 млн. лв., което представлява 51,9 на сто от планираните за годината приходи.

Приходите от преки данъци са в размер на 2 538,9 млн. лв. или 54,2 на сто от предвидените в разчетите за годината.

Приходите от косвени данъци са в размер на 6 834,6 млн. лв., което е 51,5 на сто от разчетите по ЗДБРБ за 2016 г. Постъпленията от други данъци (вкл. имуществени данъци и др. данъци по ЗКПО) са в размер на 591,0 млн. лв. или 64,8 на сто изпълнение на годишните разчети.

Приходите от социално и здравноосигурителни вноски са 3 524,3 млн. лв. което представлява 49,4 на сто от разчетените за годината. Неданъчните приходи са в размер на 2 288,2 млн. лв., което представлява 51,1 на сто изпълнение на годишните разчети.

Разходите по консолидираната фискална програма (вкл. вноската на България в бюджета на ЕС) към юни 2016 г. възлизат на 14 638,3 млн. лв., което е 42 на сто от годишните разчети. За сравнение - разходите по КФП към юни 2015 г. бяха в размер на 15 414,0 млн. лева. По-ниското изпълнение на разходите през първите шест месеца на годината е свързано преди всичко със забавяне при някои капиталови разходи (основно по сметките за средства от ЕС), което се дължи, от една страна на липса на припокриване на плащания от два програмни периода и от друга - на изместване на голяма част от капиталовите разходи в последното тримесечие на годината поради технологични и процедурни фактори.

Нелихвените разходи са в размер на 13 879,7 млн. лв., което представлява 42,6 на сто от годишните разчети. Текущите нелихвени разходи към юни 2016 г. са в размер на 13 012,7 млн. лв. (49,1 на сто от разчета за годината), капиталовите разходи (вкл. нетния прираст на държавния резерв) възлизат на 867,1 млн. лв. Лихвените плащания са в размер на 361,2 млн. лв. или 45 процента от планираните за 2016 година.

Частта от вноската на Република България в бюджета на ЕС, изплатена към юни 2016 г. от централния бюджет, възлиза на 397,4 млн. лв., което е в съответствие с действащото към момента законодателство в областта на собствените ресурси на ЕС.

Размерът на фискалния резерв към 30.06.2016 г. е 14,1 млрд. лв., в т. ч. 12,6 млрд. лв. депозити на фискалния резерв в БНБ и банки и 1,5 млрд. лв. вземания от фондовете на Европейския съюз за сертифицирани разходи, аванси и други.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ