Вие и проблемният служител
Представете си следната ситуация: Започвате работа на ръководна длъжност, всички от екипа ви приемат, с изключение на един. Той демонстративно показва негативното си отношение към вас. Какво да направите, за да избегнете по-задълбочен конфликт на новото място, където непременно искате да задържите уважението на колегите си?
Ето няколко практични съвета, които биха могли да ви помогнат.
Агресията спрямо вас неминуемо ще подкопае авторитета ви пред останалите служители, а това е нещо, което трябва да браните. За да се справите с подобни ситуации е необходимо да проведете открита среща насаме с негативно настоения колега.
Има много семинари и уъркшопи, в които мениджърите се обучават на „заедно/и” мислене , което да замести „или/или” мисленето. Съвсем естествено, повечето от нас са склонни да участват в "или / или" мислене, т.е. да виждат света в черно и бяло. Когато имаме различия в мненията, ние често смятаме, че или "аз съм прав (и ти не си прав)" или "ти си прав (и следователно аз греша)." Всъщност, по-продуктивен начин за възприемане и преодоляване на повечето конфликтни ситуации е да се приеме възможността, че "и ти и аз" може да сме прави по едно и също време.
Ето ви друг казус: Представете си, че участвате в риалити шоу и че вие и вашият служител сте заснети със скрита камера. След това си представете, че един безпристрастен наблюдател - може би психолог или зрител, се опитва да опише ситуацията от възможно най-обективна гледна точка. Какво би казал неутралният наблюдатели за тази ситуация?
От гледната точка на трети човек може да се намери по-неутрален тон, с който да се тръгне към дискусия. Вместо да съзирате проблем в грубия тон на човека, който не ви харесва, можете да възприемете това като разлика между двама ви. Това може да се превърне в една полезна отправна точка.
Ако мислите, че фактите са на ваша страна, защото вие сте шефът, а ваш служител е груб, няма да разрешите конфликта. Дайте му възможност да сподели причината за поведението си, дори и това да ви коства повече от една среща. Кажете нещо от рода на: "Изглежда, че имаме различни приоритети. Имам впечатление, че не сте доволен от начина, по който ръководя. Какво бихме могли да направим, за да разрешим тази ситуация?" След това се пригответе да го изслушате.
Не се опитвайте да се защитавате. Оставете го да говори. Оставете го да излее мислите и чувствата си, може би разбитите си мечти или пък отчаянието си. И не бързайте да реагирате в своя защита с контрааргументи. По-добре кажете, че искате да обмислите позицията му. Дайте си време да подготвите отговора си. Така си осигурявате възможност да приемете гледната точка на неутралния наблюдател, да не прибързвате с изводите и да стигнете до възможно най-правилната реакция - обективната.
Не забравяйте, че е ваша отговорност като мениджър да ръководите ефективен, продуктивен екип. Не е задължително да сте най-популярната или най-обичаната личност. Не е нужно да се стремите да станете приятел с проблемния служител. Но е хубаво поне да спечелите уважението му.
Роб Иънг за Management Issues
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.