Една трета българските деца жертви на кибер тормоз

Една трета българските деца жертви на кибер тормоз

Близо една трета от българските ученици на възраст 14 г. признават, че са жертва на училищен тормоз по мобилния телефон или в интернет. Това сочат данните от актуално проучване за кибер насилието сред децата в България, извършено от УНИЦЕФ и Дружеството на психолозите.

23% от учениците между 10 и 14 г., които са анкетирани в хода на проучването, твърдят, че са били подложени на кибертормоз  поне веднъж през последната учебна година.

13% от тях са заявили, че са използвали кибертормоз срещу  друг човек поне веднъж през последната година. 3% го правят всяка седмица.

Най-честите форми на кибертормоз са пускане на клюки през социални мрежи (56% от случаите); обидни обаждания по GSM (56%); заплашителни SMS-и (49%); пускане на неприлични или фалшиви снимки (39%) и др.

Едва 24% от децата „жертви” са споделили, че са тормозени с учителите си. Най-често учениците споделят неприятните преживявания с майките си, но много малко от  родителите и учителите знаят какво е кибер тормоз и как могат да се справят с него.

Цели 29% от децата казват, че не споделят с никого, че са тормозени.

Кибертормозът или както е известен по света – cyberbullying е новата форма на насилие между деца. Той е особено застрашителен, защото за него няма прегради и граници. Мрежата и мобилните телефони позволяват да се случва навсякъде и по всяко време.

Последиците от него могат да бъдат податливост на депресия, трудност да се формират пълноценни отношения с другите и др.

Това е формата на тормоз, която възрастните (учители и родители) най-малко познават и  игнорират.

В случай на насилие във виртуалното пространство специалистите дават на родителите следните съвети:

  • Покажете на детето си, че му вярвате и го разбирате!
  • Дайте му съвет как да се предпази от нападки.
  • Изработете заедно някаква стратегия за сигурност.
  • Помогнете му да преодолее срамежливостта си, да бъде уверено, да отстоява себе си.
  • Окуражавайте детето си.
  • Давайте му поводи да се чувства ценно.
  • Помогнете на детето си да се запознае с други деца и да създаде нови приятелства извън училище.
  • Окуражавайте детето си да установява контакти с добронамерени деца в класа.
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ