Една трета от парите на българина отива за храна

Една трета от парите си средностатистическият българин дава за храна, показа национално статистическо проучване. 35% от приходите ни са за насъщния – най-голямото перо в семейния бюджет. Следват сметките за отопление и битови нужди – 14,4 процента, за транспорт – 6 на сто, за лекарства и медицински услуги – 5,7% и за данъци – 5,3 процента. Едва след тях се нареждат сумите, които отделяме за отдих и развлечение – 4% от парите ни, за алкохол и цигари – 4,5%, за облекло – 3 на сто и за обзавеждане и ремонт – 2,8 процента. Общо около 84% от доходите на българските домакинства се използват за покриването на базови потребителски нужди.
В конкретни суми статистиката изглежда така: ако през изминалата 2011 година сме получавали средно 3 672 лева, за храна сме дали 1 265 от тях, за отопление и битови нужди в дома – около 500 лв, за здравето си и за транспорта – по 200 лв, а за алкохол и цигари – близо 155 лв.
Картината у нас е много различна от тази в Европа. В ЕС около една четвърт от семейния доход отива за покупка на жилище, наеми или ипотека, като Дания отчита най-висок показател със средно 30 на сто, следвана от Финландия, Швеция и Чехия с по 27 на сто и Кипър с 18%. Класацията се завършва от Малта с 12 на сто от доходите, дадени за жилище, показа проучването на „Евростат”, което не включва България.
Почти навсякъде обаче за храна се харчи много по-малко – 9% от общите пари на домакинствата във Великобритания и Люксембург, 11% - в Германия и 18% в Латвия. Най-близо до нас е Румъния с 29 на сто.
За дрехи и обувки най-малко се харчи в Унгария и Литва – 3% от доходите, а най-много – в Италия и Люксембург – 7,7%.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Безопасност: Отборът на Барселона отлага завръщането си на легендарния стадион „Камп Ноу“
Спорт |Социалният министър: Възрастта за пенсиониране не трябва да се увеличава
Политика |Луис де Гиндос: ЕЦБ подкрепя по-малко банкови буфери и по-прости правила за малките кредитори
Финанси |Nike отчита изненадващ ръст на приходите на фона на усилията за преструктуриране
Компании |САЩ и Франция ще проведат военна мисия за противодействие на Китай в космоса
Свят |Бойко Борисов предлага да се закрие ДАИ
Политика |Нови директиви пред генералите: Военни сили за бързо реагиране ще потушават граждански безредици в САЩ
Свят |България започва нов сондаж за природен газ в Черно море
Политика |Зеленски: Положението в Запорожката АЕЦ е критично
Свят |Едно от пет работни места в туризма ще останат незаети в Европа през следващото десетилетие
Свят |От 8 октомври ще санкционират търговците, които вдигат цените необосновано
България |Обратно изтичане на мозъци: 85 известни учени от САЩ са се преместили на работа в Китай от 2024 г.
Свят |ДСБ предлагат паркоместата в сградите да получат отделна имотна партида
Политика |ADVERTORIAL

Официално отвори врати AYA Estate Vineyards – първата в България и региона винарна и галерия за съвременно изкуство

Vivacom с три отличия от престижния конкурс Forbes HR & Employer Branding Awards 2025

Коментари
Няма въведени кометари.