"Жените - нежната сила на бизнеса": Важен е талантът, а не битката между половете

Жените - нежната сила на бизнеса: Важен е талантът, а не битката между половете

"Жените - нежната сила на бизнеса": Важен е талантът, а не битката между половете

Саша Безуханова е в Топ 5 на най-влиятелни жени в България и носител на престижното международно отличие за жени лидери Leader SH. В края на миналата седмица тя отбеляза поредния си професионален успех като бе издигната в ръководител на стратегическото направление на HP за работа с компаниите в публичния сектор в развиващите се пазари. А в началото на същата тази седмица се включи в дискусията на националния форум на сп. "Мениджър" - "Жените - нежната сила на бизнеса" със специално подготвена за събитието презентация и стана един от учредителите на Обществения съвет, който е резултат от форума. Вижте какво сподели тя пред участниците и гостите на форума:

"Така се стече животът ми, че много млада се оказах на ръководна позиция в голяма корпорация. Работейки, живеейки в България и имайки достъп до добрите копоративни практики, имах възможност да осмисля, да разбера какви предимства има средата тук по отношение на това жените да не мислят дали имат равен достъп и да планират кариерата си според възможностите, които се предлагат. Разбира се, веднага искам да кажа, че има друг аспект на ограничение и предразсъдъци, които трябва да бъдат преодолени. И ако борбата за равнопоставеността на жените се води в този кръг на успели жени и мъже, изкушени от темата, които трудно противопоставят гледни точки по този въпрос, ако тук има хармония по отношение на общественото развитие на България, Европа и света, то ролята на този Обществен съвет, ролята на модела, който всяка успешна жена представлява в обществен план трябва да бъде насочена към онези жени, които не присъстват тук на тази маса, които принадлежат към една друга обществена среда.

Аз лично виждам този дебат и смисъла в това да има обществено говорене по въпроса за жените на водещи позиции именно в това да се създадат модели и трайни навици в момичетата и момчетата днес, които да подкрепят една дългосрочна позиция, ориентирана към това да бъдем успешна държава. Подготвяйки се за днешната дискусия попаднах на едно изследване на „Маккинзи“, което по някакъв начин още веднъж показва къде сме ние. Но ми се струва важно, когато говорим по обществени теми, значими за България да не забравяме и да промотираме идеята, че ние живеем в един свързан свят, в който има много повече влияние на външни практики.

Изследването обхваща темата за жените в Европа. Според резултатите, 58% от тях са женени, 48% от тях живеят на семейни начала. Също така в Европа, 67% от жените са майки и 46% са на пълно работно време, а 30% - на непълно работно време. Ако се обобщят тези данни, се оказва, че 22% от жените в Европа са женени или имат партньори и същевременно с това са активно ангажирани с професионални задачи. Изводът е, че остава един много голям процент жени, които имат липсващи елементи от 360-градусовата картина. Това поставя огромни въпроси и най-важният от тях е как Европа да продължава да бъде конкурентна на базата на една такава статистика.

Едно изследване на „Евростат“ гласи, че до 2036 г. в Европа ще се установи дефицит на 24 млн. активни работещи професионалисти. Ние всички сме икономически грамотни, за да разберем какво означава да имаш 24 млн. по-малко квалифицирани работници. Това означава, че конкурентноспособността е сериозно застрашена. Също така това изследване показва, че потребността от образовани специалисти в отделните системни ще нарасне с  30%. Ако до 2036 г. 50% от момичетата, които завършват висше образование сега, продължат професионалното си развитие, тази потребност ще бъде само 3 млн.

Защо ви казвам всички тези данни? Те вероятно са по-малко валидни за България, но със сигурност очертават една обща тенденция, която в един свързан свят особено за икономика като българската, са изключително важни. Важни са, защото правителствата и лидерството трябва да създават обществен порядък, за да бъдат стимулирани и подпомогнати тези жени да продължат своята професионална кариера и да бъдат преодолени предразсъдъците, които мъжете носят. Икономиката на света и тази на България зависи от това да развиваме модерни специалности, свързани с иновативни практики. Затова е много важно жените също да бъдат поощрени да влязат в този процес активно. Истината е, че днес едва 20% от момичетата избират да учат избират такъв тип специалности. И това трябва да бъде сигнал към обществото. Добре е момичетата да бъдат поощрявани да избират и да изучават специалности, които са свързани с развитие на технологиите. Практиките, които помагат на жените да бъдат ефективни, са гъвкавото работно време, женските социални мрежи, ангжажиране на мъжете в семейството.

Голяма част от тези въпроси са възприети вече като добри обществени практики за работа. Идвайки от голяма корпорация, носейки този опит искам да ви кажа, че в големите компании е по-лесно да се развиват такива практики, защото по-лесно могат да се създадат колективи, които да осъществят тази среда. В HP статистиката е такава, че 37% от служителите са жени, 17% от тях са на лидерски позиции. Разбира се това е американска компания, в която има политики относно половете, има политики за работа относно това жените да бъдат в обществена роля. Това е големия тренд.

Тук задачата е тези модели, които работят в големите корпорации да бъдат пренесени в обществена среда, така че и жените предприемачи, които имат малък бизнес, които стартират собствен бизнес без да могат нито финансово, нито ресурсно, нито експертно да си осигурят такава роля в малък колектив, да бъдат подпомогнати. Тук ролята на един обществен съвет и на обществена среда, ангажирана по темата е да си осигурят тези модели за партньорство, обучение, наред с една структура, която помага на жените да имат балансиран живот както в семейството, така и в професията.

Преди 3 години беше създаден „Европейският център за жените в технологията“. Той е ангажиран да се създават политики в привличането на повече жени в технологичните професии, което е модел, идващ от Германия. В развитите страни работата с момичетата относно развитието им започва от детската градина, именно за да могат да бъдат преодолени предразсъдъците кои са мъжките и кои са женските професии. В този процес включително и родителите са възпитавани в това какви перспективи има тяхното дете. Момичетата са стимулирани да търсят развитие в технологиите и големите корпорации. Има голяма международна мрежа, която се занимава с това и се нарича National Point of Contact и която ще организира събитие в началото на май у нас.

България е сред първите държави, заедно с Швеция, Холандия, Латвия по отношение на присъствие на жени на лидерски позиции. Мъжете обаче сериозно доминират по високите етажи на бизнеса. Една картина на европейско равнище показва, че ние имаме преднина. Това са едни общи данни обаче, които не изключват предстоящата работа в търсенето и използването на таланта на жените за просперитета на България. Аз лично виждам потребност в образователната ни система да се включи темата за присъствието на жените в управлението в по-широк план. Нашата образователна система използва неконкурентни модели на преподаване, докато днешните университети говорят за комерсиализация на личното производството. Това са модерните дисциплини и практики, които биха дали възможност на младите да имат достъп до участие в един модерен икономически обмен, който да помогне на конкурентноспособността на България. Достъпът до талант е важният въпрос, а не битката между половете. За мен образованието и просвещението, в по-широк смисъл е това, което трябва да се заеме с тези задачи. Работа на правителството е да създаде възможности това да се случи.

Аз имам една мечта и съм работила много години за нея и много се надявам, че тя ще се осъществи  - това е да има единен център на българския бизнес. Място, където големите теми на българския бизнес да бъдат коментирани. Така, както се е случило във всички водещи държави. Убедена съм, че и в настоящия контекст възпитаването на предприемаческата култура е основно в ръцете на сегашните предприемачи, които подават ръка и създават моделите, подготвят следващата генерация предприечмачи.

Работата на лидерството е много важна, и то, не само на политическото лидерство. Лидерството в по-широк обществен план създава моделите на младите за развитие. Аз лично съм поддръжник на това да има квоти, не защото не вярвам, че жените нямат талант да докажат себе си, а защото през временни, формални структури могат по-бързо да се случат процеси, които иначе, оставени в естествената си среда, вървят много по-бавно."

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ