Защо биоикономиката е важна
Научният принос на биолозите и изследователи на околната среда намира приложение в биопроизводството, заложено от Европейския съюз като важен сектор от икономиката на бъдещето.
Това разказа по време на специализиран експертен панел в рамките на провелия се миналата седмица четвърти зелен форум на сп. "Мениджър", проф. Яна Топалова от Биологическия факултет на Софийския университет "Св. Климент Охридски". Тя изясни значението и проблемите в процеса на производство на биопродуктите, които по думите й удължават живота, подобряват здравето и освен това, могат да привличат висок клас туристи.
"През 2012 г. Европейската комисия прие стратегия за насочване на европейската икономика към по-интензивно и устойчиво използване на възобновяеми ресурси. Тази стратегия се нарича „Иновации за устойчив растеж: биоикономика за Европа“. Паралелно с нея комисията прие план за действие, който цели изграждане на иноваторска икономика с ниски въглеродни емисии, която да съчетава стремеж към продоволствена сигурност, устойчиво селско стопанство, използване на разполагаеми биологични ресурси, като при всички случаи се гарантира опазване на биологичното разнообразие.
За да бъде изпълнена тази цел бяха посочени три аспекта: разработване на нови технологии и процеси, развиване на пазари и назначаване на тясно сътрудничество със създателите на политиките и технологиите на биопроизводството.
Защо биоикономиката е толкова важна?
Мнозина слагат „био“ и „еко“ на продуктите, но всъщност много малко сме се докоснали реално до тези названия. Аз съм биолог и мога да ви гарантирам това. Носим зелени дрехи. Всичко боядисваме в зелено, но още не мислим по този начин.
Понятието биоикономика означава икономика, която използва земни, морски и биологични отпадъци като суровини за производство на храни, фураж, промишлени стоки и енергия. То включва и употребата на биологични стоки за изграждане на храни и промишленост.
Използването на биологичната мисъл и талант в науката е изцяло включено в процеса на печелене на пари в този отрасъл от икономиката.
Биологичните отпадъци имат значителен потенциал. Те заместват химичните торове. От преобразуването им се получава биоенергия. Биоикономиката на Европейския съюз вече има оборот 2 трилиона евро. Тя осигурява на 22 милиона души работни места. Това представлява 9% от общата заетост в Европейския съюз.
Стратегията за биоикономика се основава на 3 стълба:
- инвестиции в научноизследователска дейност;
- разработване на пазари и развиване на конкурентоспособност с биопродукти и потребяване на биопродукти;
- засилена координация на политиките и участие на всички заинтересовани страни.
Всички данни за постигнатото в тази насока редовно се публикуват в интеренет чрез специално създаден център за наблюдение. Там може да се види докъде европейската биоикономика е напреднала.
Биоопродуктите имат за цел да повишат качеството на човешкия живот. Не да лекуваме болни хора, а да запазим днешните по-дълго време здрави и активни.
Изследвания на рибарството и аквакултурите, производство на различни риби и хайвер са аспектите на модерния туризъм, от които България може да се възползва, ако иска да стане съвременна дестинация. Няма как да стане такава, ако залага само на пържолите от свинско месо, отглеждани от неекологични животни. Скъпоплатените туристи изискват съвсем друг тип храни. Продукцията на храни от морето е бъдеще.
Морската и сладководната биотехнология същевременно са източници на материали за производството на лекарствени вещества и фармацевтични продукти, близки до природата.
Много модерно в момента в България е производството на енергия от биомаса и производството на метан. Интересът към него е огромен. Както и към производството на енергия от замърсени води при пречистването им.
Пътят на изграждане на иновациите и реалното им оползотворяване от бизнеса никак не е кратък, включително и в България. Първо се преминава през научни изследвания. След това през иновации. Всичко това изисква инвестиции. Иновациите се включват в създаването на технологии, което също изисква инвестиции. Създава се ефективен продукт или процес. Лабораторна технология. Мащабиране на технологията, за да можем да сме сигурни, че ще направеното стигне до реалния бизнес. И чак тогава стигаме до печалба.
Този процес не се разбира. В програмите за конкурентоспособност се дават само пари за иновации. Ние, учените, обясняваме, че това не е достатъчно. Едно научно хрумване не може директно да отиде в производството. Но само за него се дават пари. Процесът трябва реално да се осъзнае и ако искаме да напредваме в тази насока, ние академичните хора да мислим как да го скъсим, а инвеститорите и бизнесът как да го облекчат".
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.