Искам да стана учител

Искам да стана учител

Да си учител може да бъде предизвикателство от нов тип. Това показва работата на Фондация Заедно в час до този момент. Организацията включва млади лидери в програмата си за обществен принос, социална отговорност и професионално развитие. Търсят се нови участници, които могат да подадат кандидатурите си през сайта www.zaednovchas.bg до 30 март т.г. Процесът на кандидатстване е иновативен и цели да открие мотивирани висшисти с лидерски потенциал. През сайта на организацията се попълва форма с отворени и затворени въпроси, свързани с досегашния опит на кандидата и неговата мотивация. Вече са кандидатствали 650 души, които желаят да се включат за началото на предстоящата учебна година.

Учителите на Заедно в час са млади и мотивирани да посветят 2 години от кариерата си на преподаване на ученици в непривилигировани условия. Могат да кандидатстват висшисти от всички специалности, както и хора с вече изграден опит в бизнеса или неправителствения сектор. Ще преподават предметите от програмата на МОМН на ученици от 5 до 12 клас, като едновременно с това ще получават подкрепата на Фондация Заедно в час. Целта на организацията, споделена в още 25 страни в мрежата на Teach For All, е да се предостави по-голям достъп до качествено образование на ученици от различни социални групи.

На въпроса “защо да стана учител“ организацията дава повече от един окуражаващ отговор:

За да добиеш мениджърски умения

„Ако си оцелял сред клас от 16-годишни, то без проблеми ще се справиш с управлението на всяка друга група хора,“ казва Пламена Фотева, учител по програмата на Заедно в час в гр. Костенец. Тя е един от 54-мата млади висшисти, които организацията е подбрала, за да се включат като мотивиращи учители в района на София, Пловдив, Пазарджик и др. Освен това, всеки получава личен менторски коучинг от изявени лидери като Магдалена Малеева и Генералния секретар на Виваком Михаела Калайджиева, както и подкрепа от неправителствения сектор и публичната администрация. През лятото между двете учебни години се осъществява собствен проект с учениците си или професионален стаж в едни от най-големите компании или организации в България. Така, след края на двугодишната програма на Заедно в час, участниците се припознават като млади лидери от най-сериозните институции в страната.

Да бъдеш промяната

Призивът на Ганди „Бъди промяната, която искаш да видиш в света“, не е често срещан на практика в България. А всички знаем, че българското образование има нужда от промяна. За две години учителите на Заедно в час фокусират своите усилия, за да преборят с несправедливите ограничения за деца в непривилигировани социални групи и райони да получат качествено образование. Именно това е мотивирало и Пламена да смени своята „приятна и добре платена работа в центъра на София“ с Професионална Гимназия „Георги Сава Раковски“ в Костенец. За нея основната мотивация е да се „реваншира“ за собствената си привилегия да завърши елитни образователни институции в София. Сега тя има възможност да повлияе положително на живота на учениците в техникума в малкия град. „Пионер и мисионер“ – така определя работата си друг от учителите на Заедно в час, Мая Стоянова. Тя се присъединява към екипа за началото на настоящата учебна година и сега преподава английски език в СОУ „Отец Паисий“ в Самоков. Тя е сертифициран преводач по програма на Европейска Комисия.

Да черпиш опит от голяма международна мрежа

Заедно в час е част от международната мрежа Teach For All, която съществува в 26 страни в целия свят. Всички учители имат досег с работата на утвърдния международен модел за преодоляване на неравенствата в образованието. Мрежата води началото си в САЩ, където съществува под името Teach For America от 23 години. В България съществува от три години и е подкрепяна от водещи организации като America for Bulgaria. Емилиян Кадийски, развивал собствен бизнес преди да стане учител на Заедно в час, осъзнал, че има нужда от повече опит. Видял в организацията „възможност да се развива като личност и професионалист“. Накрая на втората си година като учител по компютърни мрежи в Професионална гимназия „Джон Атанасов“ в София той казва, че се радва, че е направил този избор. Всички учители получават неотлъчна подкрепа от специализирани координатори, за да се справят с предизвикателството да ръководят успешно своите ученици. За да постигат по-добри резултати, имаш възможност да участват в конференции, семинари и обучения, организирани в някои от държавите, в който Teach For All присъства.

Андрей Анастасов

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

На днешната дата, 17 декември. Имен ден празнуват Данaил, Данaилa, Даниeл, Даниeлa
Мерц: Според гаранциите, предоставени от САЩ на Украйна, бихме могли да отблъснем руските сили
След повече от десетилетие: NASA загуби връзка с орбиталния апарат на Марс Maven
Зетят на Тръмп се оттегля от офертата на Paramount Skydance за придобиване на Warner Bros. Discovery
МАЕ: Глобалното търсене на въглища достигна рекордно високо ниво тази година, очаква се спад до 2030 г.
Парламентът прие на първо четене удължителният бюджет за 2026 година
Опасно орбитално разминаване между Starlink и китайски сателити
Рекорд: Испания отчете близо 100 млн. туристи през 2025 г. и дебне конкуренцията