Искам да стана учител

Искам да стана учител

Да си учител може да бъде предизвикателство от нов тип. Това показва работата на Фондация Заедно в час до този момент. Организацията включва млади лидери в програмата си за обществен принос, социална отговорност и професионално развитие. Търсят се нови участници, които могат да подадат кандидатурите си през сайта www.zaednovchas.bg до 30 март т.г. Процесът на кандидатстване е иновативен и цели да открие мотивирани висшисти с лидерски потенциал. През сайта на организацията се попълва форма с отворени и затворени въпроси, свързани с досегашния опит на кандидата и неговата мотивация. Вече са кандидатствали 650 души, които желаят да се включат за началото на предстоящата учебна година.

Учителите на Заедно в час са млади и мотивирани да посветят 2 години от кариерата си на преподаване на ученици в непривилигировани условия. Могат да кандидатстват висшисти от всички специалности, както и хора с вече изграден опит в бизнеса или неправителствения сектор. Ще преподават предметите от програмата на МОМН на ученици от 5 до 12 клас, като едновременно с това ще получават подкрепата на Фондация Заедно в час. Целта на организацията, споделена в още 25 страни в мрежата на Teach For All, е да се предостави по-голям достъп до качествено образование на ученици от различни социални групи.

На въпроса “защо да стана учител“ организацията дава повече от един окуражаващ отговор:

За да добиеш мениджърски умения

„Ако си оцелял сред клас от 16-годишни, то без проблеми ще се справиш с управлението на всяка друга група хора,“ казва Пламена Фотева, учител по програмата на Заедно в час в гр. Костенец. Тя е един от 54-мата млади висшисти, които организацията е подбрала, за да се включат като мотивиращи учители в района на София, Пловдив, Пазарджик и др. Освен това, всеки получава личен менторски коучинг от изявени лидери като Магдалена Малеева и Генералния секретар на Виваком Михаела Калайджиева, както и подкрепа от неправителствения сектор и публичната администрация. През лятото между двете учебни години се осъществява собствен проект с учениците си или професионален стаж в едни от най-големите компании или организации в България. Така, след края на двугодишната програма на Заедно в час, участниците се припознават като млади лидери от най-сериозните институции в страната.

Да бъдеш промяната

Призивът на Ганди „Бъди промяната, която искаш да видиш в света“, не е често срещан на практика в България. А всички знаем, че българското образование има нужда от промяна. За две години учителите на Заедно в час фокусират своите усилия, за да преборят с несправедливите ограничения за деца в непривилигировани социални групи и райони да получат качествено образование. Именно това е мотивирало и Пламена да смени своята „приятна и добре платена работа в центъра на София“ с Професионална Гимназия „Георги Сава Раковски“ в Костенец. За нея основната мотивация е да се „реваншира“ за собствената си привилегия да завърши елитни образователни институции в София. Сега тя има възможност да повлияе положително на живота на учениците в техникума в малкия град. „Пионер и мисионер“ – така определя работата си друг от учителите на Заедно в час, Мая Стоянова. Тя се присъединява към екипа за началото на настоящата учебна година и сега преподава английски език в СОУ „Отец Паисий“ в Самоков. Тя е сертифициран преводач по програма на Европейска Комисия.

Да черпиш опит от голяма международна мрежа

Заедно в час е част от международната мрежа Teach For All, която съществува в 26 страни в целия свят. Всички учители имат досег с работата на утвърдния международен модел за преодоляване на неравенствата в образованието. Мрежата води началото си в САЩ, където съществува под името Teach For America от 23 години. В България съществува от три години и е подкрепяна от водещи организации като America for Bulgaria. Емилиян Кадийски, развивал собствен бизнес преди да стане учител на Заедно в час, осъзнал, че има нужда от повече опит. Видял в организацията „възможност да се развива като личност и професионалист“. Накрая на втората си година като учител по компютърни мрежи в Професионална гимназия „Джон Атанасов“ в София той казва, че се радва, че е направил този избор. Всички учители получават неотлъчна подкрепа от специализирани координатори, за да се справят с предизвикателството да ръководят успешно своите ученици. За да постигат по-добри резултати, имаш възможност да участват в конференции, семинари и обучения, организирани в някои от държавите, в който Teach For All присъства.

Андрей Анастасов

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ