Катрин Барбър: Държавните политики определят екологичното мислене на бизнеса
„Преди години Великобритания пое в много ясна зелена посока. Преминаваме към нисковъглеродна икономика. Заели сме се да намалим 80% от вредните емисии, които излъчваме. Това означава да променим начина, по който пътуваме. Домовете си. Земеделието. Променяме бизнеса и търговския сектор.“
Това разказа пред аудиторията на организирания преди дни от списание „Мениджър“ и GLOBUL екологичен форум Катрин Барбър - зам.-посланик на Великобритания. Ето какво обясни и препоръча тя от гледна точка на британския опит в политиките за опазване на околната среда.
„Смятам, че правителството в България, също както британското преди години, трябва да даде ясна насока на икономиката. Бизнесът иска сигурност и надеждност, за да инвестира в иновации. Неслучайно в Европейския съюз е заложена цел за намаляване на вредното екологично влияние, включена в стратегията „2020“. Страната ни дори окуражава Европа да заложи понижаване на въглеродните емисии до 2030 година. Ако това се случи, ще дадем увереност на бизнеса да инвестира в екологични процеси и подновява технологичната си база.
Повечето от нас все още ползват изкопаеми горива. Ако правителството не даде някакъв вид стимул или не подеме инициатива компаниите да продължат да разработват истински чисти, тихи автомобили, вероятно ще продължим да ползваме тези фосилни горива. Така че ролята на правителството в тази област е ключова. Например то може да подкрепя изграждането на инфраструктура за еклекрозареждане. Правителството трябва да спомогне в намаляването на рисковете, които създават несигурност за бизнеса.
Кои са предизвикателствата пред изграждането на нисковъглеродна икономика?
Те включват дългосрочността на иновацията и възвращаемостта на инвестицията. Когато говорим за зелена икономика, става дума за десетилетия напред във времето. Ако инвестираме сега, вероятно все още ще произвеждаме вредни емисии 2050-2060 г.
Друго предизвикателство е невъзможността на клиентите да разпознават като важни зелените продукти. Не са много хората, които се питат откъде се генерира електричеството за производството на дадена стока. Трудно е на компаниите да се диференцират по отношение на начина, по които реализират производството си.
Това, което държавата е важно да стори, е да очертае насоки. Да постави стандарти за превозните средства. Британското правителство полага усилия в тази област.
В областта на водородните автомобили и превозни средства работата ни е все още на етап изследване и развитие. Но, никоя не може да бъде специалист във всяка екологична област. Великобритания избра крайбрежния вятър, морската енергия, реновирането на жилищните сгради, биогоривата, намаляването на въглеродния отпечатък, подобряването на мениджмънта, въглеродните автобуси – вече имаме от тях по улиците на Лондон, морската енергия, отоплението на домовете. Виждате, тези области са специфични за нас. Ние сме остров. Затова зелената енергия и офшорните ветрове имат смисъл. Може би за България друго ще е важно.
Специален сайт събира на едно място всички министри, службите за финансиране на зелените технологии, фондове, агенции. Тази група отговаря на нашето министерство на околната среда и климатичните промени. Тя задава въпроси като „Каква роля ще играят технологиите в повишаването на британските въглеродни емисии?“, „Каква е потенциалната експертна стойност?“, „Каква е стойността на икономиката?“ и „Защо частният сектор не инвестира в нея?“.
Така опитваме да създадем за бизнеса среда, в която възможно най-лесно се ориентира. Това е ключово за мен. Правителствената перспектива да е залегнала на добра координация, консултативни тела и ясна информация за бизнеса.“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.