Маркетинг след кризата
Николай Вълканов, бизнес консултант
РЯЗАНЕ НА РАЗХОДИ, съкращения на персонал, оптимизация – това бяха най-често употребяваните думи в бизнеса през изминалите две години. Тези, които успяха да прекарат компаниите си през рифовете на рецесията, са днешните успешни мениджъри. Кризисното управление е изкуство, но всичко направено до тук може да изгуби стойност, ако се окажете неподготвени за времето, когато икономиката отново тръгне нагоре. САЩ и Европа излязоха от рецесията преди повече от година, останалата част от света също се възстановява от кризата и е въпрос на време раздвижването да се усети и у нас. Така че, ако все още не сте го направили, е време да помислете за нова, маркетингова стратегия, която да ви изстреля пред конкуренцията. За целта добре е да имате предвид няколко неща:
1. Клиентите не са това, което бяха! Наред с много други неща, кризата промени и потребителското поведение. В следкризисната икономика типичният „консуматор” – движеният от емоциите и от лесния достъп до кредит потребител, няма да играе особена роля.
Търсенето ще се определя от „разумния” потребител. Той купува по-малко и по-рационално, не харчи пари, за да спести време, а точно обратното – склонен е да отдели от времето си, за да спести пари.
Проучване, проведено в началото на годината от маркетингова агенция Millward Brown показва, че все повече европейски потребители разширяват възприятията си за това какво е луксозна стока, избягват импулсивните покупки и внимателно преценят реалната полза преди да похарчат парите си.
2. Временните явления не са тенденции. Нарасналият брой българи, прекарали лятната си отпуска на родното Черноморие тази година най-вероятно е временно явление. Докато навикът шофьорите сами да сменят зимните с летни гуми на автомобилите си и обратно може да се окаже трайна тенденция. Ако тези наблюдения са верни, хотелиерите по морето биха могли да помислят как да компенсират отлива на български туристи през следващите години, а кварталните гумаджии биха могли или да се преквалифицират, или да започнат да предлагат и други услуги.
3. Дяволът е в детайлите. Или, за да сте успешни, трябва да навлезете в детайлите на промените, наложени от кризата. Всеки бизнесмен познава клиентите си и спецификите на пазара (или поне се предполага че е така) и следи постоянно данните за продажбите. Но това вече не е достатъчно. Нужно е да мобилизирате целия достъпен инструментариум – от лични срещи, през фокус-групи до специализирани маркетингови проучвания. Време е отново да отделите по-голям бюджет за маркетинг.
4. Бизнес средата вече не е същата. Някои ваши конкуренти са изчезнали, появили са се нови, оцелелите може би са променили бизнес модела си, ценовото си позициониране, брандинга. Трябва да разузнаете задълбочено компаниите, с които се съревновавате, за да сте с едни гърди пред тях. За тази цел бихте могли да използвате собствени ресурси, но за предпочитане е да се доверите на специализирана фирма, каквито вече има и на българския пазар
След като вече имате картинката пред себе си, остава да адресирате по адекватен и креативен начин промените, които сте открили на пазара. Това означава не просто да увеличите средствата за реклама, но и да синхронизирате посланията си с новия имидж, който ще градите - имидж на компания, която разбира новите нагласи на потребителите и им дава добавената стойност, която те търсят.
И накрая, един последен, но не и по важност, съвет. Ще чуете, прочетете и видите много рецепти за това как да се позиционирате в света след кризата. Нито една от тях няма да бъде вярната. Много и различни гледни точки обаче винаги са от полза, за да създадете вашата картина. Успех!
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.