Нов модел на етични стандарти ще повиши доверието на пациентите към лекарите

Нов модел на етични стандарти ще повиши доверието на пациентите към лекарите

Свидетели сме на истински бум в последните години на иновативни лекарствени терапии, които подобряват и удължават човешкия живот. До голяма степен това е обусловено от развитието на всяка иновативна компания, което протича главно в две основни области, сподели маг. фармацевт  Мирела Марчева, директор “Корпоративни връзки” на GSK – България по време на второто издание на годишния Бизнес Форум Фарма, организиран от сп. "Мениджър" в края на миналата седмица. Тя представи двете основни направления на израстване в иновативните компании, едно от които е революционна глобална инициатива за налагане на нови етични стандарти в отношенията пациент-лекари-индустрия-институции.

Една от основните посоки на развитие на иновативните компании е инвестиции в създаването на нови лекарствени продукти, което в крайна сметка е инвестиране във все по-качествена помощ за пациентите.

GSK от 30 години е представител на една от водещите компании, работещи в областта на ваксинопрофилактиката, по-конкретно в разработването на ваксина срещу малария.

Всяка година в света от малария се разболяват 198 милиона души. В същото време от тази болест всяка година умират 583 000 души, от които 90% са деца. Благодарение на усилията на много научни екипи в световен мащаб, на инвестициите от страна на компанията, от страна на СЗО, вече имаме успех. Първите проучвания бяха одобрени миналата година, и се надяваме, че ваксината ще има успешно одобрение на следващите етапи и ще спаси живота на много хора.

Спасяването на човешки животи е стратегическата цел, в която инвестира здравната индустрия, включително и в областта на онокологията. Ако допреди 15 години всеки смяташе, че едно онкологично заболяване обикновено завършва с фатален край, то, благодарение на таргетната терапия, много от онкодиагнозите вече са хронични заболявания, животът на пациентите се удължава, а качеството му се подобрява.

По същия начин, през 40-те и 50-те години на миналия век лупусът е бил смятан за нелечима болест. Пациентите с такава диагноза преживяваха едва 4-5 години след откриването на заболяването. GSK инвестира дълги години в изследвания и вече има нов продукт за лечение на лупус. В момента продължителността на живота при пациенти с такава диагноза е много висока и най-важното е, че новите лекарствени продукти дават възможност на пациентите да имат изключително пълноценен живот.

Не по-маловажна област е СПИН – едно тежко заболяване, от което през 1997 умираха близо 90% от пациентите. Но благодарение на антивирусната терапия отчитаме повишаване на преживяемостта на пациентите с 90% и, през последните 14 години, намаляване с 50% на риска от вътреутробна зараза на плода при майка, носител на този вирус. Ако преди 15 години са се разболявали 530 хиляди деца, в момента броят им е 220 хиляди именно благодарение на правилното решение на лекарите за пристъпване към лечение на майките. Това е едната област, в която бурно се развиват иновативните компании.

Другата област, в която работим много активно не само с колегите от иновативната, но и от генеричната индустрия, е именно подобряване на контакта между 4-те основни стълба в здравеопазването – пациентите/пациентските организации, индустрията, лекарите и институциите.

През тази година GSK стартира нов проект, насочен към налагането на нови морални и етични стандарти в тези отношения и очакваме, че много иновативни компании ще ни последват – прекратяваме преките плащания на стойност към лекари. Разчитаме, че този проект ще повиши доверието не само в индустрията; по-важното е, че ще повиши доверието на пациентите в лекарите, че лекарят избира правилното решение именно защото е убеден в него, а не защото е получил преки плащания за участие в конгреси или лично обучение от индустрията. 

GSK ще започне да инвестира в подпомагане на обученията на лекари, но чрез медицинските дружества, чрез съсловните организации, през проекти, които ще бъдат обсъждани от бордовете на съответните дружества, и решението за прилагане и за участие на GSK в тези обучения ще бъдат взимани от представителите на тези бордове.

Надяваме се, че този нов модел на работа ще повиши доверието на пациентите преди всичко в техните лекари, а индустрията ще продължава да бъде добър партньор в повишаване качеството на здравеопазването в България. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ