Нов модел на етични стандарти ще повиши доверието на пациентите към лекарите

Нов модел на етични стандарти ще повиши доверието на пациентите към лекарите

Нов модел на етични стандарти ще повиши доверието на пациентите към лекарите

Свидетели сме на истински бум в последните години на иновативни лекарствени терапии, които подобряват и удължават човешкия живот. До голяма степен това е обусловено от развитието на всяка иновативна компания, което протича главно в две основни области, сподели маг. фармацевт  Мирела Марчева, директор “Корпоративни връзки” на GSK – България по време на второто издание на годишния Бизнес Форум Фарма, организиран от сп. "Мениджър" в края на миналата седмица. Тя представи двете основни направления на израстване в иновативните компании, едно от които е революционна глобална инициатива за налагане на нови етични стандарти в отношенията пациент-лекари-индустрия-институции.

Една от основните посоки на развитие на иновативните компании е инвестиции в създаването на нови лекарствени продукти, което в крайна сметка е инвестиране във все по-качествена помощ за пациентите.

GSK от 30 години е представител на една от водещите компании, работещи в областта на ваксинопрофилактиката, по-конкретно в разработването на ваксина срещу малария.

Всяка година в света от малария се разболяват 198 милиона души. В същото време от тази болест всяка година умират 583 000 души, от които 90% са деца. Благодарение на усилията на много научни екипи в световен мащаб, на инвестициите от страна на компанията, от страна на СЗО, вече имаме успех. Първите проучвания бяха одобрени миналата година, и се надяваме, че ваксината ще има успешно одобрение на следващите етапи и ще спаси живота на много хора.

Спасяването на човешки животи е стратегическата цел, в която инвестира здравната индустрия, включително и в областта на онокологията. Ако допреди 15 години всеки смяташе, че едно онкологично заболяване обикновено завършва с фатален край, то, благодарение на таргетната терапия, много от онкодиагнозите вече са хронични заболявания, животът на пациентите се удължава, а качеството му се подобрява.

По същия начин, през 40-те и 50-те години на миналия век лупусът е бил смятан за нелечима болест. Пациентите с такава диагноза преживяваха едва 4-5 години след откриването на заболяването. GSK инвестира дълги години в изследвания и вече има нов продукт за лечение на лупус. В момента продължителността на живота при пациенти с такава диагноза е много висока и най-важното е, че новите лекарствени продукти дават възможност на пациентите да имат изключително пълноценен живот.

Не по-маловажна област е СПИН – едно тежко заболяване, от което през 1997 умираха близо 90% от пациентите. Но благодарение на антивирусната терапия отчитаме повишаване на преживяемостта на пациентите с 90% и, през последните 14 години, намаляване с 50% на риска от вътреутробна зараза на плода при майка, носител на този вирус. Ако преди 15 години са се разболявали 530 хиляди деца, в момента броят им е 220 хиляди именно благодарение на правилното решение на лекарите за пристъпване към лечение на майките. Това е едната област, в която бурно се развиват иновативните компании.

Другата област, в която работим много активно не само с колегите от иновативната, но и от генеричната индустрия, е именно подобряване на контакта между 4-те основни стълба в здравеопазването – пациентите/пациентските организации, индустрията, лекарите и институциите.

През тази година GSK стартира нов проект, насочен към налагането на нови морални и етични стандарти в тези отношения и очакваме, че много иновативни компании ще ни последват – прекратяваме преките плащания на стойност към лекари. Разчитаме, че този проект ще повиши доверието не само в индустрията; по-важното е, че ще повиши доверието на пациентите в лекарите, че лекарят избира правилното решение именно защото е убеден в него, а не защото е получил преки плащания за участие в конгреси или лично обучение от индустрията. 

GSK ще започне да инвестира в подпомагане на обученията на лекари, но чрез медицинските дружества, чрез съсловните организации, през проекти, които ще бъдат обсъждани от бордовете на съответните дружества, и решението за прилагане и за участие на GSK в тези обучения ще бъдат взимани от представителите на тези бордове.

Надяваме се, че този нов модел на работа ще повиши доверието на пациентите преди всичко в техните лекари, а индустрията ще продължава да бъде добър партньор в повишаване качеството на здравеопазването в България. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ