Пътните знаци – задължително светлоотразителни

Пътните знаци – задължително светлоотразителни

Всички пътни знаци в България трябва да станат светлоотразителни, а за незрящите в населените места светофарите задължително трябва да издават звуков сигнал при смяна на светлините. Това сочат промени, готвени в Правилника за прилагане на Закона за движение по пътищата. Те бяха качени от регионалното министерство на сайта му за обществено обсъждане, посочва вестник „Труд“.

Появява се и нов знак, който да указва къде има радари или камери на пътя. Той се казва "Контрол с автоматизирани технически средства или системи" и изобразява видеокамера и вълни. Трябва да бъде поставен от КАТ навсякъде, където има стационарни или мобилни камери и радари за измерване на скоростта на колите.

От години повечето нови пътни знаци по българските пътища отразяват светлината от фаровете на колите. Те са задължителни за магистралите и международните пътища. Но все пак някои бедни общини поръчват от старите знаци. По думите на Петко Табаков – експерт на Браншовата камера, никой не може да каже колко са пътните знаци в страната и колко от тях трябва да се сменят с нови. Един нов светлоотразителен пътен знак струва между 40 и 120 лв. Наскоро пътната агенция обяви обществена поръчка за доставяне и монтиране на пътни знаци в цялата страна за 4 години. Нейната стойност е 20 млн. лв.

Според промените звуковият сигнал за незрящите трябва да съпровожда всяка смяна на светлината на светофара. Сега звуковият сигнал е пожелателен.

"При обсъжданията обаче възникна идея незрящите сами да си включват звуковия сигнал. Причината е, че живеещите наоколо обикновено недоволстват от постоянния шум. В софийския квартал "Люлин" даже имаше случаи на счупени звукови устройства, които пречеха на хората да спят", казва Табаков.

Според промените, когато знаци се поставят временно, техният фон трябва е жълт. Когато с тях се обозначава място с концентрация на катастрофи, фонът трябва да е жълтозелен. Знакът "Внимание" навсякъде вече трябва да е с жълт фон, допълва „Дарик“.

Светофарите за трамваите ще изпълняват вече и ролята на светофари за градските автобуси и тролеи, е записано още в промените.

В практиката се въвеждат и т.нар. шумяща маркировка, макар че тя няма да е задължителна. Става въпрос за осеви линии, които издават силен шум, когато гумата на колата мине върху тях. Това служи като предупредителен сигнал за водача, ако е заспал на волана.

В проекта се предвиждат още десетки дребни промени по дизайна на пътните знаци и премахването на онези от тях, които не са международно приети.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ