Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Природният газ поскъпна с 6 на сто заради промяната на корабните маршрути в Червено море
Фючърсите на европейския природен газ на Нидерландския газов хъб TTF поскъпнаха днес с 6% до нива над 35 евро за мегаватчас поради ескалиращия конфликт междq Израел и "Хамас", който доведе до промяна на корабните маршрути, включително на танкерите за втечнен газ (LNG) в Червено море. Серията атака на йеменските хуси принудиха корабите да поемат по по-дълги и по-скъпи маршрути, нарушавайки досегашната нормална търговия Изток - Запад.
Това може да принуди корабите да плават около нос "Добра надежда", добавяйки две седмици към пътуването си и потенциално затягайки пазара на корабоплаването. Въпреки това обаче Катар, който е ключов доставчик на LNG за Европа, продължава да транспортира пратки през Червено море чрез Суецкия канал, съобщава БНР.
Анализаторът на London Stock Exchange Group (LSEG) Марина Циганкова отбеляза, че основните двигатели на пазара са почти непроменени, като картината на търсенето и предлагането е стабилна, но цените може да продължат да се движат от настроенията около ситуацията в Червено море, тъй като пазарът следи отблизо движението на доставките на LNG през Суецкия канал.
Януарските газови TTF фючърси поскъпнаха днес с близо 6% към 35,55 евро за мегаватчас, задълбочавайки вчерашния 3-процентен отскок от тримесечното ценово дъно около 32,10 евро/MWh, достигнато на 19-и декември. Възходящото ценово движение обаче изглежда ограничено от все още изобилното предлагане на втечнен природен газ и от високата запълняемост на газохранилищата в Европа.
Към 19-и декември хранилищата за газ в ЕС са запълнени на 87,95%, в Германия - на цели 90,58%, във Франция - на 85,83% и в Италия - на 85,52%.
В същото време прогнозите сочат, че Северозападна Европа я очаква относително топло начало на новата 2024 г. с температури над средните, което пък води до намалено търсене на електроенергия и от там - до по-ниско потребление на природен газ, след сравнително топлия декември.
Над сто контейнеровоза вече са били пренасочени от Суецкия канал по значително по-дългия маршрут покрай нос Добра надежда в Южна Африка, за да избегнат напрежението в Червено море, предаде междувременно онлайн изданието "Ентърпрайс нюз", цитирано от БТА.
Трафикът през протока Баб ел Мандеб в югоизточния край на Червено море, който го свързва с Аденския залив на Арабско море и с Индийския океан, е намалял с 14% между 15 и 19 декември в сравнение с периода между 8 и 12 декември.
Няма изгледи за скорошно нормализиране на глобалната търговия на фона на заплахите от страна на йеменските хуси, че ще атакуват американски военни кораби, ако бъдат нападнати, отбелязва "Ентърпрайс нюз". По-рано тази седмица САЩ започнаха международна операция за защита на корабоплаването в Червено море.
През Суецкия канал минава около 12% от световната търговия. Той е най-важният морски път между Азия и Европа, особено за превоз на втечнен природен газ и петрол.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.