Прогноза: Над 50% от капацитета на Европа за внос на втечнен газ може да остане неизползван до 2030 г.

Прогноза: Над 50% от капацитета на Европа за внос на втечнен газ може да остане неизползван до 2030 г.

Апетитът на Европа за нови проекти за  втечнен газ (LNG) и тласка континента да увеличи капацитета си за внос с една трета, но несъответствието между бъдещото търсене и съоръженията за внос може да доведе до 200-250 милиарда кубични метра неизползван капацитет до 2030 г.

Това е еквивалентно на около половината от общото търсене на газ в ЕС през 2021 г., което беше 413 милиарда кубически метра, се казва в доклад на Института за енергийна икономика и финансов анализ (IEEFA) 

Капацитетът на европейския LNG терминал може да надхвърли 400 милиарда кубически метра през 2030 г. въз основа на настоящите инфраструктурни планове. Търсенето на LNG до 2030 г. ще варира между 150 милиарда кубически метра според прогнозата на IEEFA и 190 милиарда кубични метра според прогнозата на S&P Global Commodity Insights. 

Несъответствие между инфраструктура и търсенето

Има значително несъответствие между изгражданата инфраструктура за регазификация и планираното и прогнозирано търсене на втечнен природен газ във всички анализирани държави, като най-високият риск от блокирани активи се прогнозира в Испания (50 млрд. куб. м), Турция (44 млрд. куб. м), Обединеното кралство (40 млрд. куб. м), Франция (14 bcm), Италия (10 bcm) и Германия (9 bcm) през 2030 г.

Няколко държави обявиха нови проекти за втечнен природен газ или разширение към съществуващи в опит да прекъснат руските връзки, включително Германия - 3 сухопътни и 6 плаващ терминал за съхранение и регазификация (FSRU), Италия (2 FSRU), Гърция (2 FSRU), Холандия (1 FSRU) и Франция (1 FSRU).

До 2030 г. IEEFA прогнозира 36% степен на използване на европейските LNG терминали, включително тези, които в момента се планират и изграждат.

„Това е най-скъпата и ненужна застрахователна полица в света. Европа трябва внимателно да балансира своите газови и LNG системи и да избягва да накланя везната от надеждност към излишък. Увеличаването на европейската LNG инфраструктура няма непременно да увеличи надеждността – има осезаем риск активите да станат блокирани“, казва Ана Мария Джалер Макаревич, автор на анализа и енергиен анализатор за IEEFA Европа.

„Прекомерно проектираните мрежи са скъпи за изграждане и поддръжка. Решенията за разширяване на европейската инфраструктура за втечнен природен газ трябва да се основават на нуждите от бъдещо търсене и да вземат предвид, че ЕС планира да намали търсенето на газ с поне една трета до 2030 г.

Зависимостта на Европа от руския LNG се задълбочава

Докато потоците от руски тръбопроводен газ значително намаляха през 2022 г. в сравнение с 2021 г., вносът на втечнен природен газ се увеличи до 20,2 млрд. куб. м през 2022 г. спрямо 18 млрд. куб. м през 2021 г. През третото тримесечие на 2022 г. се наблюдава увеличение от 136% на внесения втечнен природен газ от Русия в сравнение с третото тримесечие на 2021 г.

Най-големите вносители на руски LNG през 2022 г. са Франция (7,4 млрд. куб. м), Испания (5,2 млрд. куб. м) и Белгия (3,0 млрд. куб. м). Вносът на LNG от Русия се е увеличил с 58% във Франция и Белгия и 50% в Испания в сравнение с предходната година. Но в същото време далеч не е най-същественият дял от рязко нарасналото количество на доставки от цял свят към Европа.

Кой е №1 

Вносът на LNG в Европа се е увеличил с 60% през 2022 г. в сравнение с 2021 г., с доставки, най-вече от трите най-големи износители - САЩ, Катар и Русия. От тях рязко напред като дял се откъсват Съединените щати (+143%), следвани от Катар (+23%) и Русия (+12%).

Сред страните от ЕС Белгия е с най-голямо увеличение на вноса на LNG през 2022 г. в сравнение с 2021 г. (136%), следвана от Франция (96%), Холандия (94%), Литва (88%) и Обединеното кралство (71%).

Търсенето на LNG се очаква да нарасне през 2023 г. и след това да намалее през следващите години, главно поради прогнозираните намаления на търсенето на газ в страните от ЕС, се казва още в доклада на Института за енергийна икономика и финансов анализ.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ