Санкциите на САЩ срещу Русия хвърлят световната търговия с петрол в хаос

Санкциите  на САЩ срещу Русия хвърлят световната търговия с петрол в хаос

Затегнатите санкции на САЩ срещу Москва прекъснаха бурната търговия с руски нефт с Китай и Индия, съживиха търсенето от Близкия изток и Африка, раздвижиха пазарите за корабоплаване и повишиха цените на петрола, предаде Ройтерс.

Санкциите на Вашингтон от 10 януари бяха насочени срещу танкери, превозващи руски петрол, в стремеж за по-ефективно ограничаване на петролните приходи на Москва, целта на западните санкции, наложени след нахлуването й в Украйна преди три години.

Новите правила оставиха милиони барели да плават по корабите и накараха търговците да търсят алтернативи, докато сделките с руския суров петрол, най-големият източник за водещите световни вносители Китай и Индия, се забавиха през март.

Сблъсъкът преобърна динамиката на пазара. За няколко седмици еталонният сорт Дубай с високо съдържание на сяра стана по-скъп от Брент с ниско съдържание на сяра, който е по-лесен за обработка. Това отвори възможности за производители от Бразилия до Казахстан да спечелят дял в Китай и Индия.

Премиите за бразилския суров петрол се повишиха миналия месец до около 5 долара за барел спрямо датирания сорт брент на база цена и навло до Китай, спрямо около 2 долара през предходния месец, казаха търговци. Тази премия сега е малко под 5 долара за барел за товари, пристигащи през май.

През март Китай трябва да внесе първия си товар от юни 2024 г. на казахстанската CPC Blend, показват данните на Kpler.

В седмицата след новите санкции търговското подразделение на TotalEnergies - TOTSA, получи толкова много запитвания, че проведе търгове вместо частни преговори за продажбата на своя близкоизточен суров петрол, който в крайна сметка отиде при китайските CNOOC и Rongsheng Petrochemical, каза търговец от Сингапур.

Отразявайки бързината за близкоизточния суров петрол, премиите за референтните марки Оман, Дубай и Мурбан се увеличиха повече от два пъти през януари спрямо декември и остават над 3 долара за барел за Дубай, въпреки по-ниското търсене от рафинерии в сезонна поддръжка.

В допълнение, най-големият износител Saudi Aramco повиши цените на суровината за Азия до най-високото ниво от декември 2023 г., повишавайки разходите за рафинериите.

Продавач на анголски суров петрол каза, че има увеличение на търсенето от азиатски купувачи, които искат да покрият.

„Unipec взема много западноафрикански суров петрол, особено анголски барели – добър интерес за покупка след лунната Нова година“, каза китайски търговец. Unipec е търговското подразделение на най-голямата азиатска рафинерия Sinopec. 

Тъй като санкционираните кораби са заседнали във водата, много търговци побързаха да преминат към други плавателни съдове, които сега струват многократно повече, добавяйки милиони долари към разходите за всяка пратка.

Рафинериите в Индия могат да доставят само несанкциониран петрол

Нарастващите разходи са особено трудни за рафинериите в Индия. В края на миналата година страната затвърди преминаването си от дългогодишни източници в Близкия изток към закупуване на повече петрол от Русия, когато Reliance Industries  сключи 10-годишна сделка за доставка с руския държавен гигант "Роснефт" на стойност приблизително 13 милиарда долара годишно.

Тази седмица министърът на петрола на Индия каза, че рафинериите в страната искат да купуват само руски петрол, доставен от компании и кораби, които не са санкционирани от САЩ, което на практика е намалило броя на наличните товари и плавателни съдове, казаха индийски източници за рафиниране.

С ограничено предлагане на устойчиви на санкции товари, отстъпките за руския суров петрол Urals спрямо датирания сорт Brent се свиха до $2,50-$2,90 за барел за доставка през март, спрямо $3-$3,50 преди януарските санкции, казаха те, значително увеличение на разходите за типичен товар от един милион барел.

По-високите цени на руския суров петрол намалиха разликата в цените със суровия петрол от Близкия изток до около 3 долара за барел от 6-7 долара за индийските рафинерии, което не предлага голям стимул за риск от налагане на вторични санкции, казаха източници от индийски рафинерии.

Индийските купувачи отказаха оферти от руския корабен гигант "Совкомфлот" за получаване на плащания във всякакви валути, включително индийски рупии, за руски петрол, превозван със санкционирани танкери, казаха източниците, след като неговият главен изпълнителен директор се срещна с купувачи в Индия в кулоарите на конференцията India Energy Week тази седмица. Совкомфлот отказа коментар.

Забавянето означава, че руският петрол, съхраняван на борда на корабите, се е увеличил със 17 милиона барела от 10 януари, според бележка от Goldman Sachs от 5 февруари, и се очаква да нарасне до 50 милиона барела през първата половина на 2025 г.

„Виждаме, че плаващият обем се увеличава. Има редица танкери, превозващи руски петрол, които се мотаят около Шандонг и южните пристанища в Китай, които обикновено не са големи входни точки“, каза старши изпълнителен директор в голяма световна търговска къща.

Провинция Шандонг е център за независими китайски рафинерии, които са били основни купувачи на санкциониран петрол на отстъпка от Русия, както и от Иран и Венецуела.

Проблеми за Иран

Прекъсването на руските доставки идва в допълнение към спада на вноса на ирански петрол от най-големия клиент Китай на фона на затягащия се натиск на САЩ, като президентът Доналд Тръмп наскоро обеща да сведе износа на петрол от Техеран до нула. Goldman Sachs изчисли, че иранските плаващи хранилища са се увеличили с 14 милиона барела от началото на годината до най-високото си ниво от 14 месеца.

По-строгите санкции биха могли да намалят добива на Иран с 1 милион барела на ден и да тласнат Brent до високите 80 долара за барел до май, казаха анализаторите. Натискът върху евтиния суров петрол в Китай, съчетан със слабото вътрешно търсене, накара няколко независими рафинерии да затворят за поддръжка, вместо да загубят 500 юана (68,62 долара) за всеки тон несанкциониран суров петрол, обработен въз основа на оферти за 7-8 долара за барел над ICE Brent, доставен в Китай, каза търговец.

Междувременно държавните рафинерии на Китай вероятно ще избягват руския петрол, тъй като санкциите намаляват броя на контрагентите и застрахователите за подобни транзакции, докато ключови пристанища като Кингдао и Рижао са станали по-строги, каза източник, запознат с въпроса. Лицето изчисли, че обемите на руския износ за Китай ще спаднат с между 700 000 и 800 000 барела на ден от март след изтичането на освобождаването от санкции. Това би представлявало най-малко 70% спад от януари, според данните на Kpler.

Пазарите очакват нови мерки 

Седмици преди санкциите да бъдат обявени в документ от 27 страници, индийските рафинерии са били предупредени от властите и са направили някои покупки предварително, казаха представители на индустрията. 

В Китай Shandong Port Group издаде три дни по-рано забрана на санкционирани кораби да акостират в нейните пристанища, въпреки че не е ясно дали този ход е свързан.

Други признаци, че пазарите очакват нови мерки, включват по-високо търсене на суров петрол от Близкия изток и Африка от китайски и индийски купувачи и бързане за чартърни кораби, което впоследствие рязко повиши цените на танкерите, казаха търговци.

Ади Имсирович, директор на консултантската компания Surrey Clean Energy и бивш търговец на петрол в руския Газпром, каза, че въздействието на санкциите може да ограничи руския износ с до 1,5 милиона барела на ден в краткосрочен план.

„Единствената вярна прогноза, която можем да направим, е, че пазарът просто ще става все по-нестабилен. С все повече и повече държавна намеса на пазарите, той просто ще става по-нестабилен“, каза той.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ