Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Залогът на LNG в Европа може да се превърне в „най-скъпата и ненужна застрахователна полица“
Бързото изграждане на инфраструктура за втечнен природен газ в Европа е на път да надхвърли значително нивото на търсене до края на десетилетието, според ново проучване, като повече от половината от планираните активи за LNG в региона са изложени на риск да останат неизползвани. Това се посочва в изследване на базиран в САЩ мозъчен тръст, цитирано от Си Ен Би Си.
Европейският съюз обеща да се откаже от руските изкопаеми горива до 2027 г. в отговор на пълномащабното нахлуване на Русия в Украйна, като много държави-членки ускориха плановете си за въвеждане на алтернативни източници на газ от страни като САЩ и Катар.
Няколко страни, включително Германия, Италия, Гърция, Нидерландия и Франция, обявиха нови проекти за втечнен природен газ или разширяване на съществуващи в отговор на спирането на преноса по руските газопроводи.
Борбата за покриване на бъдещи енергийни нужди обаче излага европейските страни на риск от загуба на колосални суми пари, според Института за енергийна икономика и финансов анализ (IEEFA).
Според изследване на института, публикувано в сряда, апетитът на Европа за нови проекти за втечнен природен газ може значително да надхвърли търсенето през следващите години.
Капацитетът на терминалите за втечнен природен газ на континента се очаква да надхвърли 400 млрд. кубични метра до 2030 г., отбелязва IEEFA, позовавайки се настоящите планове за изграждане на инфраструктура. Това е значително увеличение в сравнение с капацитета от 270 млрд. кубични мета в края на миналата година. IEEFA включва Обединеното кралство, Норвегия и Турция в своя анализ.
В същото време търсенето на LNG в цяла Европа се очаква да варира между 150 млрд. кубични метра, според IEEFA, и 190 млрд. кубични метра, според S&P Global Commodity Insights.
От Института за енергийна икономика и финансов анализ посочват, че несъответствието между бъдещото търсене на втечнен природен газ в Европа и съоръженията за внос може да доведе до 200 до 250 млрд. кубични метра неизползван капацитет до 2030 г. - еквивалентно на приблизително половината от общото търсене на газ в ЕС през 2021 г., което беше 413 млрд. кубични метра.
„Това е най-скъпата и ненужна застрахователна полица в света“, коментира Ана Мария Джалер-Макаревич, енергиен анализатор за IEEFA Europe и автор на анализа.
„Европа трябва внимателно да балансира своите газови и LNG системи и да избягва да накланя везната от надеждност към излишък. Увеличаването на инфраструктурата за втечнен природен газ в Европа няма непременно да повиши надеждността – съществува осезаем риск активите да останат неизползвани“, каза Джалер-Макаревич.
Риск от неизползвани активи
Най-висок риск от неизползвани активи се наблюдава в Испания (50 млрд. кубични метра.), Турция (44 млрд. кубични метра.) и Обединеното кралство(40 млрд. кубични метра.). IEEFA заяви, че очаква 36% степен на използване на LNG терминалите в Европа до края на десетилетието.
Говорейки по-рано този месец, ръководителят на енергийната политика на ЕС еврокомисар Кадри Симсон призова страните и компаниите от ЕС да спрат подписването на нови договори за закупуване на руски LNG, тъй като блокът се стреми да намали енергийната си зависимост от Кремъл.
„Насърчавам всички държави-членки и всички компании да спрат да купуват руски LNG и да не подписват нови газови договори с Русия, след като съществуващите договори изтекат“, каза Симсон на 9 март, предаде Ройтерс.
Големият залог на ЕС за капацитет за втечнен природен газ също предизвика опасения за околната среда, като изследване, публикувано в края на миналата година от Global Energy Monitor, предупреждава, че плановете за удвояване на капацитета на терминалите за внос на втечнен природен газ на блока заплашва да провали изпълнението на климатичните цели.
Анализаторите от GEM отбелязаха по това време, че повечето от договорите за втечнен природен газ, осигурени от купувачи от ЕС, са планирани да започнат от 2026 г. и да продължат от 15 до 20 години.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.