Прекратяването на „Южен поток” създава скъпи главоболия на „Газпром”

Прекратяването на „Южен поток” създава скъпи главоболия на „Газпром”

Прекратяването на проекта „Южен поток” създава скъпи главоболия на „Газпром”, пише руският икономически всекидневник РБК. Статията е по повод иска за 759 млн. евро, отправен към руския газов гигант от италианския подизпълнител „Сайпем”, който беше избран да строи подводната част на газопровода.

Компанията е подала иска за арбитражно дело в Международната търговска палата в Париж срещу свързаната с „Газпром”  фирма „Саут стрийм транспорт БВ” (ССТ-БВ), която трябваше да бъде оператор на строежа на подводната част на газопровода по дъното на Черно море, заобикаляйки Украйна. Проектът обаче така и не бе реализиран заради възраженията на Европейския съюз, според които „Южен поток” не съответства на нормите на Третия енергиен пакет.

Италианската компания уточнява, че този жалба може да бъде включена в общия иск за компенсация на загубите от прекратяването на договора и за неустойка от дъщерната фирма на „Газпром” .

Общата сума за претърпените щети още не е напълно изчислена. Представител на ССТ-БВ е предал на вестник РБК чрез говорител на „Газпром” , че фирмата е получила известие от „Сайпем” за подаването на иска за арбитраж заради спора по договора за строителството на „Южен поток”. ССТ-БВ опитал да постигне уреждане на спора по мирен път, но италианският изпълнител е решил да води дело, добавил говорителят.

Именно „Сайпем” е трябвало да изгради технологическите обекти при излизането на газопровода на българския бряг, посочва вестникът, излагайки историята на участието на подизпълнителя в нереализирания проект. Освен подводното строителство, „Сайпем” е трябвало заедно с швейцарската компания „Олсийз груп” да гради и втория клон на газопровода, като сумата на договора между двете фирми не се разкрива.

Но след като проектът пропаднал заради възраженията на ЕС, той бил заменен с т.нар. „Турски поток” пак по дъното на Черно море. За неговата реализация „Газпром”  отново привлякъл италианската „Сайпем” и дори й платил 300 млн. долара за престоя на нейните кораби в българското пристанище Бургас, пише БТА. Но скоро след като флотилията на „Сайпем” пристигнала от Бургас в руското пристанище Анапа от другата страна на Черно море, за да започне строежа, „Газпром”  прекратил и този договор заради рязкото влошаване на отношенията между Русия и Турция. Строителството на "Турски поток" се оказало отложено за неопределено време.

Целият развален договор със ССТ-БВ в подадения иск се оценява на 1,2 млрд. евро. Самата сума на иска - 759 млн. евро - се получава от оценката на вече извършените от италианския подизпълнител работи по строежа на „Южен поток”, съобщил на вестника източник в италианската компания. Според него тази сума може да нарасне.

Източник на РБК в „Газпром” , запознат с подробности по проекта "Южен поток", казал, че „Сайпем” ще иска пълно заплащане за прекратения договор в размер на 1,2 млрд. евро. Но руската компания била готова да изплати само за изпълнените работи (като при това признава не всичко от "калкулацията" на "Сайпем") плюс неустойката. Източникът не назовал общата призната от „Газпром”  сума, но добавил, че тя надвишава 700 млн. евро.

Вестникът цитира руски юридически експерт, според когото шансовете на италианската компания в международния арбитраж в Париж са високи. „Сайпем” вероятно ще получи компенсация за фактически понесените разходи, доказани с документи, но сумата може да бъде значително по-ниска от посочената в иска, добавя юристът.

Въпреки този юридически спор „Сайпем” остава претендент за участие в строежа на друг голям проект на „Газпром”  - „Северен поток 2” по дъното на Балтийско море, за което съобщи шефът на руския газов гигант Алексей Милер миналия месец. Представители на двете компании засега не коментират ще повлияе ли съдебният процес в международния арбитраж в Париж на по-нататъшното им сътрудничество. Според РБК в случай на мирна разрешение на спора изглаждането му може да стане част от уравнението на бъдещата договорка.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ