ЕС залага на повече "чиста" стомана, за да осигури бъдещето си

ЕС залага на повече чиста стомана, за да осигури бъдещето си

Европейският съюз  трябва да построи повече танкове - и няма причина те да не бъдат" зелени". В стремежа си да спаси загиващите си стоманодобивна и металургична промишленост ЕС разработи план за защита на сектора от нелоялна конкуренция от чужбина, високи цени на енергията и предстояща търговска война със САЩ,- като същевременно му помага да стане екологичен, съобщава POLITICO. 

С тази стратегия, която до голяма степен се основава на използването на арсенала от търговски мерки на ЕС срещу по-евтините чуждестранни продукти и субсидирането на декарбонизацията на сектора, Брюксел се надява, че спасяването на производството на метали ще даде тласък и на отбранителната промишленост и в крайна сметка ще осигури безопасността на Европа.   

„Един основен боен танк съдържа 50 до 60 тона висококачествена стомана, една самоходна артилерийска система - до 100 тона, а един изтребител - 3 тона алуминий“, пише Европейската комисия (EК)  в плана и добавя, че „стабилната и устойчива верига за доставка на тези материали е от решаващо значение за укрепването на европейската отбранителна технологична и индустриална база, за осигуряването на готовността и вътрешната сигурност на ЕС“.

В документа от 19 страници се признава, че стоманата е заемала централно място в европейската интеграция, като първите стъпки на блока към сътрудничество датират от Европейската общност за въглища и стомана, създадена след Втората световна война.

„Изборът беше ясен, Европа трябваше да спаси своята стомана. Дължим това на нашата история. Европа започна със стоманата“, заяви ръководителят на промишлеността на ЕС Стефан Сежурне на пресконференция в сряда, позовавайки се на същото знаково споразумение от 1951 г., което в крайна сметка се превърна в Европейски съюз.

Това, което започна като проект за укрепване на мира чрез обвързване на френските и германските интереси, сега бързо се превръща в проект за производство на възпиращи средства срещу експанзионистична Русия, която не е ограничена от обещанията на САЩ да защитава Европа. 

Не е случайно, че ЕС разкри важни планове в областта на отбраната, финансите и промишлеността в един и същи ден. Грубото събуждане на блока през първите месеци от втория мандат на Доналд Тръмп като президент на САЩ означава, че всички проблеми, пред които е изправена Европа, са увеличени до дванадесет.

По-специално стоманодобивната и алуминиевата промишленост ще усетят въздействието на наложените от Тръмп преди седмица 25-процентни мита върху целия внос на метали от САЩ. Преди всичко като сигнал към тежката промишленост, че Комисията признава нейните проблеми, Планът за действие за стоманата и металите рисува сектори, които са в почти неизбежен упадък. „ЕС е единственият голям регион за производство на стомана, в който се наблюдава намаляване на капацитета“, се предупреждава в плана.

В дългосрочен план Брюксел се надява, че съсредоточаването върху производството на нисковъглеродна стомана с помощта на по-евтина местна енергия от възобновяеми източници, водород и местен рециклиран скрап ще даде на индустрията предимство пред конкурентите.  

Безпрецедентни стъпки

Ако отбранителната промишленост и данните за заетостта са „защо“, то „как“ е по-сложно. Планът включва мерки в областта на енергетиката, търговията и устойчивото развитие. Може би най-належащото е, че Комисията обещава, че ще намери начин да възпроизведе защитните мерки, предназначени да продължат да предпазват стоманодобивния сектор от вноса, спрян от САЩ с новите мита на Тръмп.

По закон предпазните мерки могат да действат само осем години, така че замяната им ще изисква известна правна креативност от страна на Комисията. Планът за действие за стоманата обещава предложение през третото тримесечие.

EК също така обещава „да започне активни разследвания въз основа на „заплаха от вреда“. Това е европарламент за започване на търговски разследвания на дъмпинг или субсидии, като станалия известен случай с китайските електромобили. Използването на правния термин „заплаха от вреда“ означава, че ЕС не трябва да чака, докато даден отрасъл вече почувства натиск.

В скоро време стоманата и алуминият ще бъдат класифицирани въз основа на това къде първоначално са били „разтопени и излети“, а не в коя държава са били променени след това. Това ще позволи на ЕС да се справи със заобикалянето на съществуващите мита върху вноса.

„Достатъчно ли е това? Историята ще покаже“, заяви служител на Комисията, на когото бе предоставена анонимност, за да обсъди плана откровено. 

„Но ако бяхме обещали това преди няколко години, никой нямаше да повярва.“ Те казаха, че Комисията обмисля ограничения върху износа на метален скрап, проследяване на това къде първоначално се топи и излива стомана и издигане на предпазни мерки за алуминия. Последните две точки са напълно нови мерки.

"Зелени" и сигурни

 Брюксел също така даде най-благосклонното досега становище по отношение на предстоящите промени в трансграничния данък върху въглеродните емисии в ЕС, известен като CBAM, с който се облага определен внос от страни без еквивалентна цена на въглеродните емисии.

ЕК обеща да разшири обхвата на данъка върху въглеродните емисии, така че да обхване и специфични продукти, произведени от стомана и алуминий - не само основните метали. Това би затворило вратичка, която според индустриалните групи е използвана от фирмите за избягване на данъци.

Първата реакция на промишлеността беше положителна. „Благодарни сме, че ЕК ясно призна стратегическото значение на европейската стоманодобивна промишленост за суверенитета, сигурността и конкурентоспособността на ЕС“, заяви Хенрик Адам, президент на асоциацията на производителите на стомана Eurofer.

Най-големият европейски лобист за алуминий Пол Вос отбеляза във вторник „напълно нова, различна и по-добра динамика на обмена с Европейската комисия“, като добави: „Сега ни трябват реални резултати.“

Междувременно зелените групи приветстваха акцента върху подпомагането на тежката промишленост да стане екологична. „Това е добра новина: Ускоряването на декарбонизацията на стоманодобивния сектор е най-добрият залог за осигуряване на дългосрочно бъдеще за сектора в Европа“, каза Йохана Лене, асоцииран директор за чиста икономика в мозъчния тръст за климата E3G.

„Трябва да видим много по-съгласувана индустриална политика, която да стимулира прехода с бързи темпове: увеличаване на пилотните проекти от първо поколение с почти нулеви емисии, увеличаване на търсенето чрез водещи пазари и осигуряване на евтина и богата електроенергия от възобновяеми източници за сектора“, добави тя. 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Най-добрите не напускат работа
Loud quitting или новото предизвикателство, пред което много скоро българските компании ще бъдат изправени
На днешната дата, 21 март. Световен ден на поезията и гората, Международен ден на кукления театър
В битката за внимание: Публикувайте съдържание с цел
Шефът на Stellantis: Европейската автомобилна индустрия не трябва да се преорентира към военно производство
Цитат на деня
Вълна от нападения срещу Tesla в Щатите заради политиките на Мъск
Търговците на вино в САЩ призоваха за спиране на всички алкохолни доставки от ЕС