Хиляди часове труд и 70 тона кеш: как еврото сменя лева в магазините?

Хиляди часове труд и 70 тона кеш: как еврото сменя лева в магазините?

За масовия потребител въвеждането на еврото в България се изчерпва с промяната на етикетите по рафтовете и новите банкноти в портфейла. За големия бизнес обаче, и по-специално за търговските вериги, този процес е свързан с колосални инвестиции, сложна логистика и денонощен труд, който остава скрит за очите на клиентите.

Цветомир Узунов, финансов директор на "Кауфланд България", повдигна завесата пред мащаба на подготовката, която тече вече няколко години. По думите му, само системните настройки и подготовката на софтуера за преминаване от лев към евро като функционална валута струват на компанията над 9 милиона лева.

Цената на „простия“ етикет

Един от най-видимите елементи на промяната – етикетите с двойни цени – се оказват и един от най-скъпите и трудоемки процеси. Първоначалните планове на веригата са включвали използването някои от добрите практики в Хърватия. В България обаче се оказва, че подходът не сработва по същия начин, което налага многократна промяна на дизайна.

"Повечето хора си представят, че смяната на дизайна е просто някой да влезе в един файл и да промени размера на шрифта или разположението на цените. Но всяка такава промяна струва на веригата по 200 000 лева. А ние трябваше да променим три пъти етикетите", разказва Узунов.

До момента само в процеса по преетикетиране са инвестирани близо половин милион лева и над 27 000 човекочаса труд на служителите в магазините.

Логистичният кошмар: Как се пренасят 70 тона пари в брой?

Най-голямото предизвикателство обаче предстои в месеца на двойното обращение (януари), когато клиентите ще могат да плащат и с левове, и с евро, но търговците ще са задължени да връщат ресто само в евро. Това превръща големите търговски вериги в един от трите основни канала за извеждане на лева от обращение, наред с банките и пощите.

За да премине този процес гладко, веригата трябва да осигури огромни наличности от евро банкноти и монети във всеки обект още преди Нова година.

"За да можем да връщаме ресто в евро на всеки клиент, на практика на нас ни се налага да заредим грубо един тон кешова наличност във всеки един от нашите обекти", обяснява финансовият директор на Kaufland България. За мащаба на веригата това означава около 70 тона пари, или образно казано – три големи товарни камиона, пълни с валута.

Този процес променя изцяло ежедневната инкасо дейност. Ако сега парите от оборота се „рециклират“ в магазина, то през януари за всеки 1 лев оборот търговецът ще трябва да е готов да върне 99 лева ресто в евро еквивалент (при плащане с едра банкнота, например), което изисква драстично по-голям ресурс.

Скритите разходи и 40 000 допълнителни часа труд

Подготовката включва и детайли, за които никой не се замисля – като например монетниците на количките за пазаруване. Те трябва да бъдат подменени, за да работят с евро монети (50 цента, 1 и 2 евро). Само тази операция засяга 10 000 колички.

Освен това, веригата плаща и допълнителни средства, за да се гарантира общественото доверие чрез огромния обем отчетност към държавата. Всяка сутрин системите автоматично подават данни за над 2500 артикула и 150 000 машинни реда към сайта за сравнение на цените, администриран от Комисията за защита на потребителите.

Допълнителната охрана, свързана с очаквания ръст на кешовия оборот в началото на годината, също генерира разходи.

Най-голямата инвестиция обаче остава в хората. Предвиждат се 40 000 допълнителни човекочаса на касите само за януари, за да се компенсира по-бавното обслужване заради работата с две валути.

"Само за тези два допълнителни почивни дни около Нова година удвояването на надниците ни струва 500 000 евро“, посочва Узунов.

Съвети за клиентите: „Бърза“ и „бавна“ писта

Търговците очакват забавяне на касите и опашки, особено в първите две седмици на януари, когато хората масово ще се опитват да се освободят от останалите им левове.

За да облекчат процеса, от веригата ще въведат организация тип „бърза“ и „бавна“ писта:

Касите на самообслужване ще работят само с карти (безкешово) и ще бъдат най-бързият начин за пазаруване.

Стандартните каси ще приемат кеш в двете валути, но там процесът ще е по-бавен заради сложното пресмятне и връщане на ресто.
Цветомир Узунов отправя и призив към клиентите за търпение към касиерите, които ще бъдат подложени на огромен стрес.

„Бих искал да използвам и възможността да помоля за толеранс към нашите служители. Няма да им е лесно и през януари. Обучаваме ги да се справят със стресови ситуации, но това е един месец, който ще бъде особен за всички. Той обаче е част от пътя към нещо добро. Еврото е нещо прекрасно, което се случва в България“, обобщава финансовият директор на Kaufland България.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ