Министър Богданов чака на среща КЗК за блокирането на инициативата "Достъпно за вас"

Министър Богданов чака на среща КЗК за блокирането на инициативата Достъпно за вас

Какви са правните аргументи на КЗК против инициативата "Достъпно за вас" ще се опита да разбере министърът на икономиката и индустрията Богдан Богданов на среща с ръководството на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), която предстои да се проведе по негова иницатива. Писмо за такава среща е било изпратено още вчера и се чака отговор, съобщиха от министерството на икономиката.

„Искаме да разберем какви са правните аргументи на КЗК против инициативата, чиято единствена цел е да бъдат постигнати по-добри цени за българските потребители, формирани на пазарен принцип”, коментира министър Богданов. Той смята да запознае членовете на комисията с инициативата и да представи аргументи в нейна полза като се надява да постигне консенсус за реализирането ѝ.

“Очакваме кампанията да стартира по план на 1 ноември. Имаме уверение, че в нея ще се включат голяма част от веригите, с които проведохме първоначални срещи. Беше заявен интерес и от нехранителните вериги“, каза още той. Целта на следващ етап е в кампанията да се включат и регионални, както и по-малки вериги.

КЗК обаче на практика блокира идеята още преди старта, защото смята, че замисълът ѝ противоречи на принципите на пазарната конкуренция. Накратко, плановете са участниците в нея да се включват на доброволен принцип и след поемане на писмен ангажимент - декларация за партньорство всяка седмица да обявяват продажби на възможно най-ниски за всеки от тях цени по избор измежду 50 артикула, разпределени в 7 основни групи, съдържащи храни най-вече от малката потребителска кошница. Задължение на участниците в инициативата ще е и да подават регулярно информация към НСИ за обявяваните от тях "възможно най-ниски продажни цени", а също така и намаленията да не са за сметка на доставчици и производители. В отговор на поисканото преди два дни становище от министерството на икономиката от Комисията се произнесоха, че "включването в инициативата на търговци на дребно на хранителни стоки е свързано с предлагане на храни на занижена цена, което ще доведе до ограничаване на ценовата конкуренция между тези търговци". КЗК посочи още, че "стартираната от Министерството на икономиката инициатива е свързана с координирано и едновременно занижаване на цените на няколко групи хранителни стоки, с което се нарушава принципа на свободната стопанска инициатива, заложен в Конституцията на Република България".

Министерството на икономиката и индустрията смята, че инициативата е пазарно ориентирана, което допринася за подобряване на производството или разпределението на стоки. Предложената Декларация за партньорство не се подписва между определени икономически оператори и не отговаря на изискванията по чл. 15, касаещ картелно споразумение, и следващите текстове от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК) за забранени споразумения. В закона има редица изключения от забраната за пазарни споразумения на икономическите оператори, към които инициативата би могла да се причисли (напр. споразумение с незначителен ефект върху конкуренцията по чл. 16, ал. 1 от закона), гласи становището на министерството, разпространено до медиите.

"Предмет на инициативата са най-ниските, а не занижените цени, в този смисъл не се очаква възможен дъмпинг. Министерството на икономиката и индустрията не приема и разсъжденията, че „Достъпно за вас“ може да доведе до понижаване на цените на участващите стоки в инициативата за сметка на други, извън нея. Такава опасност има при всички промоции и отстъпки от цени, които се прилагат и сега и установяването на такива евентуални нарушения е предмет на проверки във всеки конкретен случай.", се посочва още в него.

Не би следвало да има и опасения за нарушаване на принципа на свободна стопанска инициатива, доколкото участието в инициативата е доброволно и не е скрепено с никакви санкции или привилегии за участниците, смятат от ведомството.

Оттам припомнят, че инициативата „Достъпно за вас“ е пазарно ориентирана и има за цел да постигне трайно ниски цени на 50 продукта от първа необходимост. "Кампанията трябва да осигури информираност на потребителите и достъпност до основните хранителни продукти от малката потребителска кошница, чрез предлагането им на възможно най- ниски цени, базирайки се на принципите на конкурентност, без да оказва негативно влияние върху останалите участници в икономическите отношения. Инициативата е в партньорство с бизнеса и обхваща осигуряване на седем продуктови групи от малката потребителска кошница, отговарящи на изискванията за качество и съдържащи всички необходим съставки за здравословен начин на живот.", посочват още от ведомството.

Отговорът на КЗК

Междувременно ден след като възрази и блокира инициативата, КЗК излезе с позиция днес, че ще търси решения, които да осигурят ефективно подпомагане на българските граждани с най-ниски доходи.

В съобщението се уточнява, че антимонополният регулатор ще организира срещи с представители на Министерството на икономиката, за да бъдат намерени подходящи инструменти за овладяване на завишените цени на основните хранителни стоки.

Популистката реторика от страна на различни публични фигури създава погрешно впечатление, че КЗК действа под натиск и защитава високите цени на хранителните продукти, се казва в позиция на антимонополната комисия във връзка с продължаващите критики в медийното пространство по отношение на становище на КЗК относно инициативата на Министерството на икономиката и индустрията "Достъпно за Вас" в партньорство с бизнеса.

КЗК направи подробно разяснение за възможни негативни ефекти, до които може да доведе подобна кампания, която е насочена към подпомагане на най-уязвимите като доходи групи от населението, но в рамките на която може да бъде ограничена ценовата конкуренция между пазарните участници или да бъдат приложени нелоялни търговски практики, пише още в позицията на антимонополната комисия, цитирана от БТА.

Макар КЗК да изпълни в случая стриктно своята функция в защита на конкуренцията, това погрешно беше възприето като наложена външна политическа реакция. "Комисията изразява сериозното си притеснение от направените медийни изявления в разгара на предизборната кампания преди местните избори, че изпълнявайки своите правомощия, защитава високите цени на хранителните продукти. Тази популистка реторика от страна на различни публични фигури създава погрешно впечатление в обществото за работата на КЗК, като се спекулира, че Комисията действа под натиск. Всички тези твърдения са не само безпочвени, но и трябва да бъдат прекратени, и да се обърне внимание на важните разяснения, които Комисията направи на правилата на конкуренцията и на тяхното спазване", посочват от регулатора.

Наблюдението на пазарите за търговия с хранителни продукти е един от основните приоритети в работата на КЗК през последните години предвид социалната значимост на този сектор. За КЗК е мисия пазарите да функционират при нормални условия и да не се наблюдават необосновано високи цени на базовите хранителни стоки. Освен производствата, които са образувани с предмет неоснователно завишение на цените при яйца, сирене, кашкавал и други продукти, Комисията е в сътрудничество с Министерството на икономиката и индустрията във връзка с инициативата да бъдат намерени подходящи инструменти, чрез които да се осигури ефективно подпомагане на българските граждани с най-ниски доходи, заявяват от КЗК.

Според Комисията възможна мярка за справяне с ръста на цените би била "предоставяне на индивидуални пакети хранителни продукти и осигуряване на топъл обяд".

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ