ООН прогнозира забавяне в глобалното корабоплаване заради икономическите сътресения през 2023 г.

ООН прогнозира забавяне в глобалното корабоплаване заради икономическите сътресения през 2023 г.

ООН прогнозира забавяне в глобалното корабоплаване заради икономическите сътресения през 2023 г.

Темпото на глобалното корабоплаване се очаква да отслабне през следващата година, тъй като икономическите сътресения, конфликтът в Украйна и въздействието на пандемията отслабват перспективите за търговията. Това заяви Конференцията на ООН за търговия и развитие (UNCTAD), цитирана от Ройтерс.

Най-големите инвестиционни банки в света очакват глобалният икономически растеж да се забави допълнително през 2023 г. след година, белязана от инвазията на Русия в Украйна и рязко нарастващата инфлация.

Очаква се забавянето да се отрази на корабоплаването, което отговаря за транспорта на повече от 80% от световната търговска продукция, въпреки че тарифите за превоз на танкери може да останат високи.

В своя Преглед на морския транспорт за 2022 г. UNCTAD прогнозира, че растежът на световната морска търговия ще се понижи до 1,4% тази година и ще остане на това ниво през 2023 г. Според оценките ръстът през 2021 г. е бил 3,2%, а общият обем на доставките – 11 млрд. тона. През 2020 г. обаче е имало спад от 3,8%

За целия период 2023-2027 г. се прогнозира средногодишен растеж от 2,1%, което е по-бавен темп от средната стойност за предходните три десетилетия от 3,3%, посочи UNCTAD.

„Възстановяването на морския транспорт и логистиката сега е изложено на риск от войната в Украйна, продължаващата хватка на пандемията, продължаващите проблеми с веригата за доставки и охлаждащата се икономика и политиката за нулев COVID на Китай“ се казва в доклада на UNCTAD.

Ръстът на потребителските разходи през 2021 г. тласна пазарите за контейнерни превози до рекордни нива на фона на задръствания по пристанищата в цял свят, което отчасти се дължеше ефектите от локдауните.

UNCTAD заяви, че „задръстването в логистиката ще се изпари с възстановяването на баланса между силите на търсенето и предлагането“, но добави, че рисковете от индустриални действия в пристанищата и транспорта във вътрешността на страната са се увеличили.

Конференцията на ООН за търговия и развитие призова за инвестиции в морските вериги за доставки, за да се даде възможност на пристанищата, корабните флоти и връзките с вътрешността да бъдат по-добре подготвени за бъдещи глобални кризи, изменението на климата и прехода към нисковъглеродна енергия.

„Трябва да бъдем по-добре подготвени да се справим със сътресенията в глобалните вериги за стойност“, каза генералният секретар на UNCTAD Ребека Гринспан пред репортери.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ