ЕС търси нови сигурни транспортни коридори към Централна Азия

ЕС търси нови сигурни транспортни коридори към Централна Азия

ЕС търси нови сигурни транспортни коридори към Централна Азия

Европейският съюз търси нови устойчиви транспортни коридори с Централна Азия, тъй като обемите на търговията, особено контейнерният трафик, продължават да растат, а геополитическата обстановка прави сегашните несигурни. Проучването, финансирано от Европейската комисия, е възложено на ЕБВР и трябва да приключи до лятото на 2023 г. Той има за цел да идентифицира най-устойчивите транспортни връзки, свързващ петте централноазиатски икономики с Трансевропейската транспортна мрежа, включително и Кавказ, и да предложи действия за тяхното развитие, включително инвестиции в инфраструктура.

Досега експертите са направили следните оценки и изводи:  

Основният досега маршрут, свързващ Североизточна Азия с Европа, е Северният евразийски коридор, който ползва Транссибирската железопътна линия от Далечния изток на Русия с разклонения през Казахстан и Монголия. Коридорът се управлява от UTLC Eurasian Rail Alliance , собственост на Русия, Беларус и Казахстан. По него са преминали около 1,5 милиона 20-футови еквивалентни единици товари или контейнери през 2021 г.

Средният или Транскаспийски коридор през Казахстан се счита за втория най-добър сухопътен вариант. През първото тримесечие на 2022 г. близо 20 000 товари са преминали през Казахстан до каспийските пристанища Актау и Курик, като те вероятно ще достигнат до 80 000 до края на годината при капацитет от 100 000-120 000 единици товари. Според ЕБВР отклоняването на транзитни товари ще изисква големи инвестиции в целия коридор и икономическата му ефективност предстои да бъде оценена.

Казахстан има развита мрежа с две морски пристанища и два железопътни гранични пункта с Китай. Въпреки това се подготвят няколко мащабни проекта за улесняване на търговските и транспортните връзки изток-запад, изграждане на нови железопътни линии и разширяване на пристанищната инфраструктура.

Маршрутът през Казахстан до неговите пристанища на Каспийско море изглежда най-стабилният вариант за товари, пътуващи през Узбекистан, но има множество неефективности на граничните пунктове между двете страни и тесни места в пристанищата Актау и Курик. Нещо повече, Каспийско море не винаги е плавателно, така че узбекските власти имат желание да проучат алтернативи. Алтернативните транспортни връзки могат да стимулират Казахстан да подобри качеството на търговските услуги и управлението на границите.

Узбекистан активно развива транспортни връзки с всички свои съседи, но като страна без излаз на море ще трябва да разчита на транзитни маршрути през други държави. Местните железници, основният превозвач на товари в страната, трябва да бъдат реформирани.

Групата счита, че успехът на Средния коридор ще зависи от способността на всички страни по маршрута, включително Казахстан, да работят безпроблемно, да премахнат търговските бариери и да създадат редовни и надеждни графици за превоз на товари. Ако Средният коридор трябва да се превърне в жизнеспособна транспортна алтернатива, той трябва да предложи предвидима и надеждна среда за всички участващи страни.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ