Войната в Украйна и кризата удариха и шоколада

Войната в Украйна и кризата удариха и шоколада

Войната в Украйна и кризата удариха и шоколада

Потребителите намаляват консумацията на шоколад поради войната и последвалата криза, свързана с увеличените разходи за живот в Европа и САЩ. Това сочат данни и коментари на най-големите компании за шоколад. 

Общият обем на продажбите на шоколад на дребно в САЩ е "намалял" с 2-3 % през последните няколко месеца, тъй като цените са се повишили", казва вицепрезидентът за връзки с инвеститорите на Hershey Co  Мелиса Пул пред Ройтерс.

Резултатите на Hershey са близки до тези на останалата част компании от шоколадовата индустрия. "Очакваме, че с напредването на годината ще видим известно намаляване на обема", казва Пул. До неотдавна „потребителите не бяха намалили много потреблението", казва тя.

Продажбите на шоколад, особено в Съединените щати, нараснаха заедно с покупките на много потребителски продукти в по-късните етапи на пандемията, когато купувачите бяха подкрепени от правителствата си и се придържаха към навиците за "домашен начин на живот", като например да купуват продукти в големи количества.  Но компаниите, произвеждащи шоколадови изделия, вече наблюдават известна промяна в поведението на потребителите - например купувачите избират на касата отделни опаковани бонбони, а не многокомпонентни опаковки. 

Според базираната в Чикаго компания за пазарни проучвания IRI, обемът на продадените шоколадови изделия в САЩ е спаднал с 1,5 % в сравнение с предходната година за 13 седмици до 12 юни, докато цените са се повишили с 8,2 %. 

"Ще станем свидетели на това как шоколадът става все по-чувствителен към цената. Потребителите ще се поглезят, но това ще бъде в по-малки размери. Ето защо се наблюдава спад в обема на продажбите", каза Даниел Садлър, директор в IRI.  

Във Великобритания консултантската компания McKinsey установи, че 40% от британците са преминали към по-евтини продукти както при закуските, така и при сладкарските изделия до средата на май. 

По-евтиният шоколад е с по-ниско съдържание на какао, което означава, че дори ако обемът на продажбите на производителите на шоколад остане същият в условията на спад, търсенето на какао ще намалее. 

Търговците и експертите твърдят, че руската инвазия в Украйна също е повлияла на търсенето, тъй като двете страни заедно представляват 5 % от обичайното световно търсене на какао.

Някои производители на шоколад, сред които най-големите Lindt (LISN.S) и Nestle (NESN.S), се оттеглиха или намалиха продажбите си в Русия тази година, в знак на протест срещу инвазията. Lindt заяви, че въздействието на този ход ще въздейства слабо върху финансите му. Първоначално производителите на шоколад очакваха търсенето на какао да нарасне с около 2,5 % през тази година, но сега виждат ръст от едва 1 %, а след това и никакъв през следващата година, ако инфлацията се запази и войната между Русия и Украйна продължи, твърдят търговци и експерти. Компанията Mondelez , която произвежда шоколадите Cadbury и Milka, "взе решение за леко намаляване на теглото на някои продукти", заяви говорителката Трейси Ное в имейл.
 

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ