Защо икономиката на Тейлър Суифт не е реална

Защо икономиката на Тейлър Суифт не е реална

Тейлър Суифт превзема Европа като буря, карайки някои експерти да предвидят неочаквани икономически печалби, тъй като феновете се стичат на десетки разпродадени концерти от Дъблин до Виена. Надяваме се, че Суифт, заедно с Олимпийските игри във Франция и първенството по футбол Евро 2024 в Германия, ще осигурят добър тласък  за континент, който току-що е заобиколил рецесията през по-голямата част от последните две години и силно изостава от Съединените щати. Но има един проблем: "Swiftonomics" всъщност не е реална, пише Ройтерс

Тя може да е мегазвезда, която прави революция в музикалната индустрия, но щом вълнението отмине, ще ви трябва лупа, за да забележите икономическата полза.

Вземете Стокхолм като пример. Близо 180 000 фенове посетиха трите ѝ концерта през май, като половината от тях идваха от чужбина и генерираха близо 850 милиона крони (81 милиона долара) оборот за града. Това е голям тридневен принос за Стокхолм, но капка в чашата дори за скромната по размери шведска икономика, която е на осмо място в Европейския съюз с годишно производство от 623 милиарда долара.

„Този ​​допълнителен оборот е страхотен тласък през уикенда за Стокхолм и по-специално за неговия туристически сектор. Но е само това – уикенд, без видимо или значително въздействие върху общия икономически растеж“, казва Карл Бергквист, главен икономист в Стокхолмската търговска камара. Хотели и ресторанти направиха добри печалби и дори продажбите на каубойски шапки скочиха със 155%, изчисляват от Камарата.

Въздействието върху цените е също така невидимо и дори може да бъде по-малко, отколкото когато Бионсе изнесе концерт в града година по-рано, предизвиквайки временен страх от инфлация. Ефектът на Бионсе или не, шведската инфлация оттогава спадна от 10% до малко над 2% сега.

„Какъв е ефектът от появата на Тейлър Суифт? Той е изключително малък и временен в най-добрия случай. Има множество изследвания в навечерието на големи събития, които очертават икономическите ползи, но след тези събития се нуждаете от лупа, за да намерите тези така наречени ползи в числата“, каза Карстен Бжески, икономист от ING.

Присъдата е същата и за Олимпиадата или Евро 2024. Те са от полза за ресторантите, продажбите на бира и продавачите на „стока“, но не влияят трайно на моделите на потребление.

„Потребителските разходи, които възникват, са разходи, които биха се случили така или иначе“, обясни професор Саймън Шибли от университета Шефилд Халам.

Аргументът е, че парите, похарчени за билет за концерт или хотел, ще дойдат от бюджета на семейството, което означава, че ще останат по-малко средства за други разходи като хранене в ресторанти или пътуване.

Невероятният „индекс на наливна бира“ на Danske Bank показа огромни скокове, когато Дания игра на предишното си европейско първенство – достигна 106% ръст на приходите от кръчми и ресторанти за мач срещу Англия в сравнение с обичайните приходи.

„На микрониво такива събития наистина дават тласък, но дори това е малко и временно. Те са подходящи за конкретни сектори, като хотели и кетъринг, където и да отиде Тейлър Суифт, или за продажби на бира в страни, които играят футбол“, каза Пит Хейнс Кристиансен от Danske. 

Някои местни медии миналия месец се позоваха на проучване на Barclays за навиците на харчене покрай концертите на Тейлър Суифт, за да предположат, че нейните концерти ще донесат един милиард стерлинги за икономиката на Обединеното кралство.

Но освен вероятния ефект на заместване, който имат върху други разходи, съществува и фактът, че голяма част от приходите от турнето на Суифт ще свършат в Съединените щати - заглушавайки и без това малката местна икономическа полза.

За икономики с размерите на Великобритания или тези в континентална Европа всякакви подобни трансфери също няма да преместят циферблата в техните търговски счетоводни книги: еврозоната от 20 държави имаше баланс на износа спрямо вноса от не по-малко от 39 милиарда евро само през април.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ