Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|90 години Black Sea Gold
Съхранени традиции от старите лозари до модерните технолози, чиито продукти печелят световни отличия
Йордан Чорбаджийски, изпълнителен директор:
Лидери сме в производството на висококачествени премиум ракии и винено бренди
Йордан Чорбаджийски е изпълнителен директор и член на УС на Black Sea Gold Pomorie, като преди това е заемал и други ръководни позиции в избата. Носител на наградата в категория „Търговия и услуги“ от конкурса „Мистър и Мисис Икономика“ 2019 г. Той е и председател на УС на Националната лозаро-винарска камара и зам.-председател на Националния съвет по храните. Завършил е финанси и икономика на търговията в Стопанска академия „Димитър А. Ценов“ – Свищов.
С какво започва бизнесът ви преди 90 години и какво е водещото днес в него?
Вино се е произвеждало по Южното Черноморие още от времената на траките. В древността поморийските вина са се пили на царските трапези в Троя, а през средните векове те са се прославили и във Венеция и Генуа. Винопроизводството винаги е било част от бита и живота на хората, населявали нашите географски ширини. През 1932 г. е създадена първата частна винарна в Поморие. Нейната дейност е била концентрирана основно в отглеждане на грозде и производство на вино. Сортовете, които са били отглеждани тогава са били „Димят“, „Ркацители“, „Юни Блан“ и „Тракийски Мавруд“. Районът на Поморие е известен с характерните си условия за отглеждане на бели сортове. В днешни дни освен с превъзходните вина, които носят характера на поморийския тероар, сме лидер в производството на висококачествени премиум ракии и винено бренди.
В края на ноември 2022 г. отбелязахме нашия 90-годишен рожден ден заедно със собствениците на дружеството, партньори, приятели, представители на медиите. По повод нашия юбилей създадохме едно уникално вино, което по най-добрия начин представя Black Sea Gold – специално лимитирано кюве, в което сме бутилирали характера на Поморие и историята на винарната, събирайки най-добрите партиди от 9 бъчви от 3 червени сорта.
Как се променя отношението на българина към виното и гроздовата ракия през годините?
Виното и гроздовата ракия винаги са били част от бита на българина. Виното е трайно вплетено в християнството и културата на Средиземноморието като цяло. България не прави изключение. Виното и ракията присъстват във всички празници, обреди и поводи в живота на човека. Консумацията на вино последните години бележи ръст всяка година. Ракията също е сред предпочитаните високоалкохолни напитки, защото се отличава с аромати и по-комплексно изживяване от консумацията на други спиртни напитки. В днешни дни най-търсени са свежите бели вина от сортовете „Совиньон Блан“ и „Пино Гри“, както и емблематичните „Бургаска мускатова“, „Поморийска гроздова“ и не на последно място „Бургас 63“, наложила се на пазара като продукт еталон в производството на ракия.
На колко пазара продавате в момента?
Продаваме наша продукция в ЕС, извън ЕС в Обединеното кралство, Китай, САЩ, Япония и мн. др. На външните пазари ситуацията е много динамична през последните години, пандемията и войната в Украйна забавиха и промениха тенденциите на развитие на българското вино на международните пазари. Въпреки това мога да кажа, че вината и високоалкохолните напитки на Black Sea Gold са търсени и много високо оценени в чужбина заради качеството си и отличителния тероар, белезите на който носят напитките. Виното е емоция, то е по-различен продукт от всички останали бързооборотни стоки, защото в бутилката са затворени историята на винопроизводството, характерните условия и климат, където е отглеждано гроздето, слънчевите и дъждовните дни на района.
Имате повече от 250 награди от престижни международни конкурси. Коя ви е най-ценна?
Всяка една награда е ценна за нас. Особено ценни са отличията на брендитата ни, които пребориха огромната конкуренция на френските коняци в много от изданията на Spirits Selection by Concours Mondial de Bruxelles. Наградите на ракиите от серия „Бургас 63“, които също завоюваха големи отличия, са също сред ценните за нас. Тази оценка е важна, защото в дегустационните комисии много често специалистите не познават ракията като напитка и въпреки това на слепи дегустации я награждават редом до най-прочутите спиртни напитки в света. Всички медали ни дават самочувствието да кажем за нашите продукти, че са световно признати. Но най-важната оценка ни дава потребителят всеки ден, избирайки за своя празник или в края на деня да сподели със скъпи хора момента с наш продукт. За нас това е най-голямата награда.
Христо Янков, изпълнителен директор:
Всеки наш продукт ще ви поведе на пътешествие по Южното Черноморие
Христо Янков е изпълнителен директор и член на УС на Black Sea Gold Pomorie. Преди това е бил директор „Производство“ и ръководител направление „Първично винопроизводство“. Завършил е ВИХВП – Пловдив, специалност „Технология на виното и високоалкохолните напитки“.
Как технолозите ви развиха и подобриха вкуса на напитките, които предлагате? Каква култура на консумация насърчавате?
На първо място е традицията на винопроизводство в района на Южното Черноморие, която се предава от поколение на поколение, съчетана с труда и таланта на нашите технолози. Това са основните причини да създаваме толкова качествени напитки. Винаги съм казвал, че за успеха е нужна постоянна самокритичност, която екипът проявява в процеса на създаването на всяка напитка. Създаваме новите вина и високоалкохолни напитки с постоянен стремеж да сме по-добри от предходната година. Спазваме високи стандарти и използваме технологии, които ни дават възможност да контролираме процеса на производство и да поддържаме постоянното качество на портфолиото.
Българският потребител също има високи стандарти, неговата винена култура и културата му на консумация се повишават с всяка изминала година. Ние се стараем да отговорим на търсенето на потребителя с добър баланс между цена и качество, с постоянство и асортимент, които да съответстват на тенденциите. Едновременно поддържаме познатите на пазара брандове, създаваме и развиваме нови серии, за да може да предложим богата селекция от висококачествени напитки.
Какво е характерно за тероара на Поморие, заради който от десетилетия се обработва и съхранява гроздето?
Градът получава най-много слънчеви дни от цялото Българско Черноморие. Лозята на Black Sea Gold се намират изцяло в района на Южното Черноморие. Почвите са солени, минерално-песъчливи и с отличен дренаж. Това са отлични условия за добиване на висококачествено грозде. Тази характерна минералност може да бъде усетена във всички напитки – във вината, дори и в ракиите, и е това, което ни отличава от другите винени райони в страната. Неслучайно и най-известните ни продукти носят нашите регионални характеристики – „Бургас 63“, „Поморийска“ и „Бургаска“ ракия, вината Salty Hills (солени хълмове), Vera Terra… Името на всеки продукт води потребителя на пътешествие по Южното Черноморие.
Какво отличава вашия бизнес от този на конкурентите ви?
В България се произвеждат отлични напитки, конкуренцията е голяма и ние сме щастливи, че тя създава предпоставки за повишаване на качеството на продукцията. Това, което ни прави различни, е характерният тероар, чиито особености се стремим да запазим и развием максимално във вкусовото усещане. Запазваме традициите на поколенията технолози преди нас, но също така ги надграждаме, като експериментираме със сортовия състав, методите на винификация и отлежаване на продуктите. Постоянен стремеж към повишаване на качеството и запазване на връзката с потребителя – това са нашите принципи на работа. Ценим високо екипа, който стои зад всяка една продадена бутилка на Black Sea Gold. Усилието на всеки един е причината да сме толкова добри заедно.
***
Black Sea Gold е изключителна винарна, разположена в района на Поморие, която произвежда вина, ракия и винено бренди. Част от портфолиото на Black Sea Gold са сериите ракия „Бургас 63“, „Бургаска” и „Поморийска”, бренди BLACK SEA GOLD, както и серии вина Pentagram, Salty Hills, FIND ME и др. Вина на Black Sea Gold се предлагат в ресторанти със звезди „Мишлен” и са носители на над 250 награди от престижни международни конкурси.
Венцислав Савов. Материалът е публикуван в брой 12/22 на списание „Мениджър“, който може да бъде намерен в дистрибуторската мрежа, както и в дигиталното приложение ZinZin.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.