Бошко Попесков: Нашата цел е да освежим света и да предизвикаме промяна

Бошко Попесков: Нашата цел е да освежим света и да предизвикаме промяна

Бошко Попесков: Нашата цел е да освежим света и да предизвикаме промяна

Изпълнителният директор на Кока-Кола България споделя впечатленията си от българския пазар, разказва за социалните и корпоративни инициативи, които компанията подкрепя и разкрива рецептата, с която тя успява да отстоява позициите си на световен лидер през последните 138 години

- Г-н Попесков, преди повече от половин година поехте поста изпълнителен директор на Кока-Кола България. Какви са вашите впечатления за българския пазар и екипа на компанията за този период? Отговарят ли те на вашите първоначални представи и очаквания?

- Българските потребители на безалкохолни напитки проявяват интерес към иновациите, търсят вълнуващи преживявания, в същото време са добре информирани и внимателни към своя начин на живот. Ето защо трябва да предлагаме актуални и вълнуващи маркетингови кампании, широка гама от напитки и различни размери на опаковките, за да отговорим на високите очаквания на българите. Търговската мрежа и пейзажът в сектор търговия на дребно и HoReCa също се променят бързо, така че трябва да поддържаме тясна връзка с нашите клиенти. Локалният ни екип, заедно с нашите партньори от Кока-Кола ХБК България, вършат отлична работа в адресирането на всички тези фактори за успех, затова бързо разбрах защо Кока-Кола е пазарен лидер в сегмента на безалкохолните напитки в България.

- Какво е чувствто да работите за толкова голяма компания като Кока-Кола? Каква е корпоративната култура на компанията и каква роля играят технологиите и дигиталната трансформация в стратегията Ви за развитие?

- Вълнуващо е, защото имаш възможността да се запознаеш, работиш и да се вдъхновяваш от много невероятни колеги от цял свят. Никога не ми става скучно, защото в Кока-Кола има толкова много възможности за растеж и професионално развитие. Нашата цел е да „освежим света и да предизвикаме промяна“. Това, което ми харесва, е как "освежаването" приема много различни форми: освежаваме тялото, но също така и духа. Ограничаваме следите, които оставяме след себе си. Нашата бизнес система освежава общностите, в които развиваме дейност. Заедно с нашите партньори освежаваме, вдъхновяваме и разиваме хората, които работят с нас.

Не на последно място - освежаваме организацията, като приемаме трансформацията във всички аспекти на бизнеса, за да отговорим на променящите се нужди и поведение на потребителите и клиентите, които обслужваме. Днес няма трансформация, която да не е дигитална, така че изразът „дигитална трансформация" всъщност е плеоназъм. Основата на нашата трансформация се крие в три основни стълба: поставяме потребителя на първо място, основаваме стратегията си на данни и възприемаме технологичните иновации. В сърцевината на тази трансформация е постоянната ни ангажираност да създаваме значими връзки с нашите потребители и да оказваме положително въздействие върху техния живот.

- Кока-Кола празнува своята 138 годишнина. Кои, според вас, са най-значимите моменти или постижения за компанията през тези години?

- От своето създаване през 1886 г., Кока-Кола еволюира от скромна напитка, създадена в малка аптека в Атланта, до един от най-разпознаваемите и ценени брандове в световен мащаб. Началото е поставено от д-р Джон С. Пембъртън на 8 май преди 138 години. Първоначално представен като лековит тоник, уникалният вкус на Кока-Кола привлича вниманието на обществеността, поставяйки началото на бъдещия ѝ глобален успех. С увеличаването на популярността на напитката нараства и нуждата от по-широка дистрибуция. Решението да се продава в бутилки през 1894 г. революционизира начина, по който тя се консумира и споделя. Въвеждането през 1916 г. на контурната бутилка, проектирана да различава Кока-Кола от имитаторите, се превръща в икона на дизайна и един от първите примери за диференциация на продукт, базиран на бранд.

Назначаването на Робърт Удръф за президент на компанията през 1923 г. е точка на прелом. Неговата визия Кока-Кола да бъде позиционирана близо до потребителя води до силна стратегия за разширяване, поставяйки основата на глобално присъствие. През втората половина на 20-ти век портфолиото от напитки се разнообразява, за да отговори на променящите се нужди на потребителите. Най-забележителният момент според мен е 1982 г., когато е пусната диетична Кока-Кола като алтернатива с по-ниско съдържание на захар.

- А как компанията успява да се превърне в световен лидер и да задържи тези позиции през всички тези години?

- „Бъдещето принадлежи на неуморно амбициозните“, са думи, изречени преди 50 години от Робърт Удръф - вероятно най-успешният президент в историята на компанията Кока-Кола. Този дух на здравословна амбиция за промяна е в нашата ДНК и това, което издигна компанията от скромното начало до глобално явление. Щом се постигне една амбициозна цел, се задава следваща, още по-висока. Никога не се задоволяваме. Такава философия стои и зад нашите успехи днес и е това, което ще ни води през следващите 138 години.

- Какво според Вас отличава Кока-Кола от другите компании и какво я прави толкова уникална и разпознаваема в целия свят?

- Удивително е как една марка е културна икона в продължение на 138 години, как се развива и еволюира заедно със света. Кока-Кола е едновременно стара, но и завинаги млада. Може би най-важният елемент е създаването на една от най-известните форми в света - иконичната "контурна" стъклена бутилка през 1916 г. Заданието към дизайнерите е било просто – да създадат „бутилка толкова различна, че да можеш да я разпознаеш по допир или счупена на земята“. Така бутилката на Кока-Кола се превръща в икона, изобразена от художници като Анди Уорхол и Салвадор Дали. За мен е гордост, че българите днес се наслаждават на Кока-Кола в тази иконична бутилка в кафенета, барове и ресторанти и че тази бутилка след употреба се връща в нашата фабрика, така че да бъде повторно използвана и по този начин да е щадяща за околната среда.

- Каква е вашата оценка за текущото положение на бранда Кока-Кола в България и какви са основните предизвикателства и възможности за развитие на пазара?

- В България, както и в останалата част от света, ние продължаваме да се развиваме като компания, която предлага цялостно портфолио от напитки и отговаря на очакванията на потребителите за повече избор в различните категории. Затова намаляваме добавената захар, като едновременно с това предлагаме повече напитки с хранителни ползи. Гледайки към развитието на безалкохолните напитки без захар в България, локалният пазар все още има място за растеж. Следователно, развитието на портфолиото ни от напитки без добавена захар е един от нашите основни приоритети в България.

Ако трябва да избера едно предизвикателство, то със сигурност е кръговата икономика по отношение на опаковките. Приоритет за нашата система от компании е да затворим цикъла за нашите опаковки в страната, следвайки модела Bottle-to-Bottle, който включва оптимизирано събиране, рециклиране и повторно използване на рециклирания материал в производството на нови опаковки за напитки. Не е лесно, но ние сме ангажирани, заедно с нашите партньори да работим с всички ключови заинтересовани страни, за да намерим най-доброто решение.

- Можете ли да споделите някои примери за социални и корпоративни инициативи, които Кока-Кола България подкрепя и участва?

Като една от най-големите компании за напитки в света, ние постоянно насърчаваме положителна промяна. В рамките на инициативата „Моят зелен град“ през изминалата година, например, екипът на Системата на Кока-Кола в България премахна над 3,5 тона разделно събрани отпадъци от картата на България. Освен това за изминалите 5 години са засадени повече от 7 акра гори, почистени са над 30 км крайбрежни зони. Подкрепяме и други инициативи като „Искам да бъда полезен, рециклирай ме“.

Водата е един от нашите най-големи приоритети, тъй като тя е жизненоважна за живота, нашите продукти и общностите. Кока-Кола връща повече вода, отколкото използва за своите напитки и тяхното производство, като увеличава ефективността на използването на вода в заводите, третира отпадъчните води, възстановява водни източници и влажни зони. За периода 2017 – 2021 г. е факт рекордно понижение с 16% на потреблението на вода в производствените ни центрове в Костинброд и Банкя.

Друг ключов проект е партньорството „Жив Дунав“ между Фондация Кока-Кола, WWF и Кока-Кола ХБК, което е фокусирано върху водната устойчивост, възстановяването на природата и общностите в шест държави, включително България.

- Ще споделите ли с нас най-яркия си спомен или любим факт, свързан с Кока-Кола, който е останал в паметта Ви?

- Възприемам компанията Кока-Кола като фабрика за оптимизъм и положителна промяна. В Сърбия много семейства вярват в светец-покровител, когото почитат веднъж годишно. В този ден, който наричаме „Слава“, най-близките роднини се събират, за да споделят празника. Бутилка Кока-Кола винаги е присъствала на нашата трапеза на тези празненства, така че асоциирам Кока-Кола с приятно прекарано време с най-близките.

Сега тази асоциация не е свързана само със специални поводи. Може да е толкова просто, колкото да видиш човек да се освежава, докато чака автобус, или двойка, която споделя напитка и се смее на пейка в парка. Всеки път, когато виждам такива малки моменти, изпитвам гордост, вълнение, но също така и отговорност, тъй като се надявам нашите продукти да са направили живота на тези хора поне малко по-лесен, по-щастлив, освежен. И след това си представете, че нашата компания създава повече от 2,2 милиарда такива преживявания всеки ден, по целия свят!

- Какви са плановете и амбициите на Кока-Кола за следващите 138 години и каква роля в тях играе България?

- България има специално място в Компанията Кока-Кола от 1965 г., когато за първи път в света оригиналното лого е преведено на кирилица и Кока-Кола започва да се произвежда и продава в страната. Днес България е по-малка като пазар от много други страни в Европа, но за нашата компания и система от партньори тя играе важна роля. Нека да подчертая, че освен екипа за бизнес операции, който аз координирам, от 2017 г. част от семейството на Кока-Кола България е и Глобалният развоен център за разработка на информационни технологии и софтуерни продукти, който наема повече от 250 души.

В България са представени 2 от нашите 5 най-големи глобални партньори за производство и търговия с емблематичните ни напитки, с техните центрове за финансови, ИТ и бизнес услуги, така че общо в нашата система от компании работят 3000 души. Затова сме съзнателни за лидерската позиция в индустрията в България и за отговорността и въздействието ни. Като фабрика за оптимизъм и двигател на положителна промяна, нашата амбиция е да помогнем на българите да живеят по-щастлив, здравословен живот по по-устойчив начин.

Има три ключови съставки, от които се нуждаем, за да построим по-добро, споделено бъдеще:

  • Иновации - за да намерим решения за социалните и екологичните предизвикателства, пред които сме изправени.
  • Приобщаване - за да гарантираме, че всеки е пълноправен член на обществото.
  • Вдъхновение - за да създадем чувство за надежда и да стимулираме положителни действия.
Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ