Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Honda и Nissan опитват да се слеят заради заплахата от китайските конкуренти
Някои съюзи са породени от необходимост, други от удобство. В случая на Honda и Nissan потенциално сливане, то е предимно отбранително, тъй като китайските съперници превземат света с щурм, предаде Ройтерс.
Докато предизвикателството от привидно безграничната експертиза на Китай в областта на електромобилите се очертава да бъде голямо за всички традиционни производители на автомобили, за Япония то представлява заплаха за огромната верига за доставки на производство на автомобили, която е икономическият двигател на страната от години.
Honda, втората по големина автомобилна компания в Япония, и Nissan, третата по големина, преговарят за задълбочаване на връзките, включително възможността за създаване на холдингова компания или потенциално сливане.
Подобно на други чуждестранни производители на автомобили, и Honda, и Nissan загубиха позиции в Китай, най-големият автомобилен пазар в света, тъй като китайската BYD и други местни марки печелят потребителите с електромобили и хибриди, заредени с иновативен софтуер.
Honda отчете 15% спад на тримесечната печалба миналия месец, засегната от спада в Китай и съкращава работната си сила там. Nissan - компания, която отдавна се бори - планира да съкрати 9000 работни места в световен мащаб и производствения си капацитет с 20% поради спада на продажбите в Китай и Съединените щати.
Санширо Фукао, изпълнителен сътрудник в Изследователския институт Иточу в Токио, предупреждава, че скоростта, с която китайските производители на електромобили са успели да правят иновации, означава, че Honda и Nissan „нямат време“ да продължат бизнеса си както обикновено.
„Вече не сме в епохата, в която производителите на автомобили ще се обединяват, ще извличат печалби чрез икономии от мащаба и след това ще ги реинвестират в петгодишен план за преструктуриране.“
Други отбелязват, че всеки рязък спад за японската автомобилна индустрия би бил особено болезнен. Това е най-силният сектор в четвъртата по големина икономика в света и позицията на Япония в други ключови индустрии като потребителска електроника и чипове отслабна през годините.
"За Япония в крайна сметка всичко опира до автомобили. Ако автомобилната индустрия не се подобри, тогава цялото японско производство няма да се подобри", каза Такуми Цунода, старши икономист в Изследователския институт на централната банка на Шинкин.
Веригата за доставки
Веригата за доставки на автомобили в Япония възлиза на около 60 000 компании към май тази година, според проучване на изследователската компания Teikoku Databank. Общите бизнес транзакции бяха оценени на 42 трилиона йени (270 милиарда долара), което се равнява на 7% от номиналния БВП през фискалната 2023 година.
Като цяло в индустрията работят повече от 5 милиона души, представляващи 8% от цялата работна сила, според Японската асоциация на автомобилните производители.
Консолидацията чрез сливания може да помогне чрез намаляване на разходите и обединяване на ресурси, но остава да се види дали японската автомобилна индустрия - подобно на американската или германската автомобилна индустрия - може да се конкурира достатъчно в електромобилите.
Японските производители на автомобили са потопени в традициите на страната на "monozukuri" или производствено майсторство и са повлияни от пазарния лидер Toyota, който революционизира модерното производство със своята система за икономично производство и точно навреме доставка на компоненти.
Тези методи спомогнаха за развитието на култура на постепенни подобрения и ефективност на производствените линии, които задвижиха възхода на японската автомобилна индустрия от края на 70-те години.
Въпреки това, преминаването към интелигентни автомобили, захранвани с батерии, доведе до фокусиране на голяма част от интереса на потребителите върху софтуерно разчитащите се функции за самостоятелно шофиране и тяхното цифрово изживяване в превозното средство - области, в които китайците превъзхождат.
Сред автомобилните производители в Япония Toyota е най-гласовият за потенциалната вреда от драматичното преминаване към електромобили, като председателят Акио Тойода предупреди през октомври, че бъдеще само за електромобили ще доведе до загуба на много работни места в индустрията, особено при доставчици и работещи на двигатели.
Toyota отдавна защитава това, което нарича "многопътна" стратегия, която включва производство на хибриди, автомобили с водород, както и електромобили.
Ейкей Сузуки, депутат от управляващата Либерално-демократическа партия, който представлява префектура Мие - дом на завод на Honda и неговото състезателно трасе Suzuka Circuit - каза, че се надява, ако Honda и Nissan се интегрират, това ще увеличи тяхната глобална конкурентоспособност.
Но той добави, че ако сливането се отрази неблагоприятно на местното производство и заетостта, това ще противоречи на политиката на премиера Шигеру Ишиба, който обеща да съживи провинциалните икономики на Япония.
„Надяваме се, че ще бъде обърнато внимание на регионалната заетост в Япония“, каза той.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.