Националният авиопревозвач на Румъния работи на загуба

Националният авиопревозвач на Румъния работи на загуба

Националният авиопревозвач на Румъния работи на загуба

Националната авиокомпания на Румъния ТАРОМ обяви снощи, че не е в състояние да приеме исканията на синдикалистите за увеличение на заплатите, а те от своя страна предупредиха, че липсата на споразумение за нов колективен трудов договор може да доведе до започване на стачка от следващата седмица, предава БТА. 

"Във всеки един ден можем да имаме стачка. Предупредителна стачка, след което ще последва обща стачка, така че цялата дейност на ТАРОМ да бъде блокирана", заяви адвокатът на синдиката, цитиран от телевизия Диджи 24. 

Още миналата седмица синдикалистите предупредиха, че готвят протести, тъй като преговорите за сключване на нов колективен трудов договор, които са започнали на 23 юни 2022 г., не вървят, а договореният срок за сключването му изтича на 23 август. 

Преговорите вървят трудно, без да се стигне до споразумение относно исканията за заплащане, формулирани от синдиката на ТАРОМ, се споменава в съобщение на синдиката от 18 август. Тогава профсъюзната организация предупреждава, че след изтичането на този срок "нито един самолет на компанията ТАРОМ няма да излети между 4.00 и 7.00 часа". 

Стотици служители на ТАРОМ получават минимална заплата, докато пилотите и директорите печелят по над 33 000 леи (13 215 лв.) на месец, твърдят синдикалистите, които обявиха предупредителна стачка, която може да обърка плановете за ваканции на румънците, пише в. "Адевърул".

Предложението на ръководството на компанията е за увеличение на ваучерите за храна от 10 на 30 леи  (от 4 на 12 лв.) и увеличение на заплатите "на някои приоритетни категории служители в рамките на заплатния фонд, одобрен с бюджета на приходите и разходите за 2022 г.", според съобщение на компанията.

"Подчертаваме факта, че ТАРОМ отчита загуби от над 13 години, а финансовата ситуация на компанията се е влошила значително през последните години. Освен това, както всички знаем, пандемията от COVID-19 доведе до по-силно изразен спад на авиоиндустрията. На глобално ниво се оценява, че последствията от COVID-19 са довели до спад с 50% на работните места, предлагани от авиокомпаниите през 2020 г., и загуба на трафик, която се оценява на 60%", се изтъква в съобщението на ТАРОМ.

Ръководството на авиокомпанията подчертава, че през март 2020 г., когато са наложени първите забрани за пътувания, броят на пасажерите е спаднал с над 50% спрямо същия период на предишната година, а дейността е напълно спряна през април и май 2020 г., с изключение на полетите за репатриране на румънски граждани от чужбина, "които не са могли да донесат достатъчни приходи, нито са били осъществявани с търговска цел".

В периода юни-ноември 2020 г. броят на пътниците беше на ниво с поне 80% по-ниско от същия период на 2019 г, а през декември 2020 г. броят на пътниците беше със 75% по-малък от декември 2019 г., подчертава компанията. 

В сравнение с предпандемичната 2019 г. ТАРОМ е отчела през 2020 г. сериозен спад от 73% по отношения на броя на транспортираните пътници, се посочва още в комюникето.

За да удовлетвори исканията на синдикалистите, компанията трябва да плати допълнително около 180 милиона леи (72 милиона лв), което поставя под въпрос оцеляването на дружеството и запазването на работните места, изтъква ТАРОМ.

Националната авиокомпания ТАРОМ не е в добро икономическо състояние, но може да бъде спасена, заяви министърът на транспорта Сорин Гриндяну на 22 август, ден преди планирания протест на синдикалистите. Според него единственият начин за спасение на компанията е одобреният от Европейската комисия план за реформи и намаляване на дълговете.

"ТАРОМ не се намира в добро икономическо положение, за съжаление. Иска ми се, не само на мен, но и на правителството на Румъния и, мисля, на всеки добросъвестен румънец, ТАРОМ да не влезе в един сценарий, подобно на редица други авиокомпании, не особено щастлив сценарий", написа във Фейсбук Гриндяну.

ТАРОМ е на първо място по вътрешни полети в Румъния, но регистрира за 15-та поредна година загуби, а дълговете й достигат около 100 милиона евро, при условие че се възползва и от помощ от Европейската комисия, отбелязва в."Адевърул".

"Пилотите след 23 август няма да помръднат самолетите от земята, после следва да определим календар на всички протести, каквито ни позволява законът", заяви синдикалният лидер в ТАРОМ Нарчис Пашку. По-късно той уточни, че стачката ще започне вероятно от следващата седмица, тъй като са необходими определени стъпки.

Той определя предложенията за увеличение на заплатите като "подигравка". "430 служители на ТАРОМ получават минимална заплата", отбелязва синдикалният лидер, добавяйки, че на пилотите е предложено увеличение от под 7%.

Европейската комисия одобри държавна помощ от 1,9 милиона евро за ТАРОМ в началото на май тази година. Целта е авиокомпанията да бъде обезщетена за загубите, понесени заради пандемията от COVID-19, се посочва в прессъобщение на институцията.

Това обезщетение идва след друга мярка на ЕК от 2 октомври 2020 г., целяща да обезщети ТАРОМ за загубите в периода 16 март-30 юни 2020 г., посочва телевизия Диджи 24.

Румънският национален авиопревозвач ТАРОМ е имал през 2021 г. приходи от 958 милиона леи, със 170 процента повече от нивото от 2020 г., когато избухна пандемията, пише Медиафакс. Въпреки това компанията продължава да работи на загуба.

През първите седем месеца на тази година с ТАРОМ са пътували над един милион души, което е по-малко от същия период на 2019 г., според телевизия ПроТВ. От началото на годината компанията е регистрирала над 14 хиляди полета, което по-малко от предпандемичната 2019 г.

Последната година, когато ТАРОМ отчита печалба, е 2007 г., когато обявената нетна печалба е 72 милиона леи при оборот от 867 милиона леи, сочат данни на министерството на финансите. 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ