По пътя на добрия търговец

По пътя на добрия търговец

Тя се връща в България по любов, той – защото вярва, че тук е неговото място. Германия им дава образование, но България ще им даде усещането за дом и постигнат успех. Мястото, на което и двамата го откриват, е Lidl. Именно от тук тръгват по пътя на търговията – в различно време, но в еднаква посока.

При Калоян всичко започва преди 3 години. Той е първият участник в trainee програмата на компанията. „Познавах този тип програми още от Германия, където са доста популярни. Вече имах предишен опит – бях работил във фирма за организиране на събития, като Distribution manager в Michelin, както и в търговията с мебели. Когато обаче се отвори такава позиция в Lidl, знаех, че е с добра перспектива“, спомня си той. Инстинктът не го подвежда. Следват няколко месеца на много учене, работа, трупане на опит, а в резултат на това – и заслужено израстване до позицията „Консултант“, която заема днес. Още от началото усеща, че това е неговото място, а екипът – хората, с които би искал да работи. „От теб се очаква да попиваш и всеки ден да надграждаш. Трябва и да си самоинициативен – да търсиш нови артикули и доставчици, да наблюдаваш пазара и да бъдеш проактивен“. Учи се как да ценообразува, да води преговори с доставчици, как да следи за качеството и какъв е процесът по създаването на един продукт. До момента, в който самият той не влиза в тази роля. Именно той стои зад барчетата Alesto Delight. „Исках да направим продукт, който не само е здравословен, но е и много вкусен. И когато прочетеш на опаковката, че това барче е с вкус на кокос, то наистина да има наситен вкус на кокос“, разказва Калоян. Отнема около половин година, за да извърви целия път – от раждането на идеята, през намирането на правилния производител, до създаването на продукта, опаковката и финалната права – поставянето му на рафтовете на Lidl. Чакането обаче си заслужава. Още първата седмица, след като го пускат в продажба, резултатите са отлични, а от нищо неподозиращи негови познати често чува „Вярно ли този продукт го правим в България? Супер!“.

Това е и едно от нещата, които го мотивират най-силно – свободата да създава и да бъде креативен. „В такива моменти се прибираш у дома и си казваш „Успяхме“ – направил си нещо добро, помогнал си на доставчик или си дал на клиента това, което търси“, споделя той. Гордее се с тези моменти – с продуктите, които създава, но и с колегите, които има около себе си. „Възхищавам се на знанията и опита им, на начина и бързината им на мислене“. Затова и личното му предизвикателство е един ден да стане толкова добър търговец, колкото са те.

Именно Наталия е един от многото примери, които го вдъхновяват. Нейната история с Lidl започва доста по-рано, още преди откриването на първите магазини в България през 2010 г. Току-що върнала се от Германия, за да гради семейно щастие у дома, кандидатства и преминава първите интервюта за позицията Регионален мениджър продажби. Това обаче означава нов самолетен билет до Германия за месеци обучение. Така първата среща се оказва неуспешна, без никой да подозира, че 8 години по-късно ще последва втора и тя вече ще се случи в точния момент. Одобряват я за ресор „Стоково снабдяване“. „В началото всичко изглеждаше трудно и непознато“, спомня си Наталия. Търпението ѝ обаче се отплаща – с времето трупа опит и става все по-добър специалист. „Тук не просто започваш работа, а имаш реален шанс за развитие“. Доказва го и израстването ѝ в компанията. Днес е „Старши консултант“ и отговаря за сериозен набор от продукти – от бебешки храни и козметика, през домашни потреби и почистващи/перилни препарати, до храни за домашни любимци. „Като търговци имаме голяма самостоятелност, възможност да взимаме решения и да се справяме с предизвикателствата“, споделя тя. Отговорна е за целия процес – от анализа на пазара и суровините, договарянето на цените и обемите, експорта на стоки на български доставчици в други държави, както и разработването на продукти съвместно с производителите.

Докато е в компанията, отглежда двете си деца и открива за себе си, че и в професията си е направила най-добрия избор. По време на пандемията се налага да работят неуморно, за да се справят с променените клиентски нагласи и за да гарантират наличност в магазините. Точно в този момент получава мейл от прекия си ръководител с благодарност за усилията и че за него е гордост да бъде част от такъв екип. „Когато чуеш такива думи, още повече се убеждаваш, че си на правилното място и си още по-мотивиран да даваш всичко от себе си“, завършва тя.

Ако искаш и ти да се развиваш в света на търговията и да учиш от най-добрите, разгледай актуалните позиции за търговския отдел на Лидл България тук или се регистрирай за съвместното събитие на Lidl и AISEC България, което ще се проведе на 19 август в Културен център G8 от 11 ч. и на което ще разбереш какво означава да си стоков мениджър в Лидл България.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ