Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|Производител на швейцарски ножове изпробва нови инструменти, за да смекчи митническия удар на Тръмп

Производителят на швейцарски ножове Victorinox се стреми да задържи цените си в САЩ, докато проучва нови пазари и експериментира с нови подходи за справяне с митата, наложени от президента Доналд Тръмп.
Victorinox, която произвежда 10 милиона швейцарски ножа годишно, наред с кухненски и професионални ножове, часовници и чанти за багаж, е сред многото швейцарски производители, обезпокоени от по-високите разходи за бизнес със САЩ, пише Ройтерс.
През август Тръмп наложи мита от 39% върху вноса на стоки от Швейцария в опит да намали търговския дефицит на САЩ с тази страна. „Ако митата останат, това ще е изключително предизвикателна ситуация“, каза изпълнителният директор Карл Елзенер, чийто прадядо основава компанията през 1884 г., като добави, че по-високите налози ще струват на Victorinox около 13 милиона долара годишно.
САЩ са представлявали около 13% от продажбите на Victorinox, възлизащи на 417 милиона швейцарски франка (519 милиона долара) през 2024 г., и ако митото от 39% остане, всяка пратка към САЩ ще носи загуба, каза Елзенер пред агенцията.
Victorinox реагира, като изпрати допълнителни количества стока в САЩ за натрупване на запаси и засили ефективността в швейцарските си заводи. Компанията обмисля и извършване на част от полирането и опаковането в САЩ, за да намали разходите при внос.
„Опитваме се да намалим зависимостта си от американския пазар, като се разширим по-силно в други региони като Латинска Америка и Азия“, каза Елзенер за Victorinox, която има около 100 служители в САЩ в отделите продажби, маркетинг и логистика.
Семейната компания Victorinox не е единствената, която усеща натиска. Проучване от миналия месец на швейцарската асоциация Swiss Mechanic показва, че 45% от малките и средни производствени компании в Швейцария са отчели спад в поръчките след въвеждането на американските мита.
Печалбите на швейцарските фирми вече се свиват заради 12% поскъпване на франка спрямо долара тази година. Novartis и Roche са сред потенциално засегнатите, ако митата се разширят и върху фармацевтичните компании, докато швейцарски производители на часовници като Swatch Group (собственик на Omega), както и хранителният гигант Nestlé, който изнася капсули Nespresso, вече са засегнати.
„Наш приоритет е да защитим пазарния си дял, докато ситуацията е толкова непредвидима“, каза Елзенер и добави: „Инвестицията ни в САЩ в момента е насочена към избягване на повишения на цените и приемане на загубите – това е нашата жертва, за да запазим пазарния дял.“
Victorinox изпрати два допълнителни 40-футови контейнера с около 200 000 швейцарски ножа, плюс 200 000 кухненски и професионални ножа, в САЩ през февруари и март.
Това би трябвало да осигури достатъчно наличности в САЩ до края на годината, а за някои продукти – до март, като позволи цените да останат стабилни до 2026 г.
Victorinox, която повишава цените на някои целеви продукти, ускорява автоматизацията и програмите за ефективност във фабриката си в Ибах, където все още работят 25 членове на семейството.
Компанията е обмисляла преместване на част от производството в САЩ или другаде в Европа, за да намали въздействието на митата, но в крайна сметка се е отказала, тъй като няма нужния мащаб, каза Елзенер.
Вместо това се разглежда ограничена дейност по крайния етап на производството в САЩ – като почистване и опаковане на професионални ножове – за да се намали облагаемата стойност, добави той.
Това, което не може да се направи, е производството на ножовете извън Швейцария, тъй като за да се квалифицира продуктът като „Swiss-made“, поне 60% от производствените разходи трябва да са в Швейцария.
„Производството на швейцарски нож в чужбина не е опция“, каза Елзенер, като добави, че марката зависи от швейцарското си наследство. Въпреки това той е уверен в бъдещето.
„Преживяхме Първата световна война, Голямата депресия, Втората световна война, глобалната икономическа криза, петролната криза“, каза той. „Това е просто поредната трудна ситуация, която съм уверен, че ще преодолеем.“
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.