Производител на швейцарски ножове изпробва нови инструменти, за да смекчи митническия удар на Тръмп

Производител на швейцарски ножове изпробва нови инструменти, за да смекчи митническия удар на Тръмп

Производителят на швейцарски ножове Victorinox се стреми да задържи цените си в САЩ, докато проучва нови пазари и експериментира с нови подходи за справяне с митата, наложени от президента Доналд Тръмп.

Victorinox, която произвежда 10 милиона швейцарски ножа годишно, наред с кухненски и професионални ножове, часовници и чанти за багаж, е сред многото швейцарски производители, обезпокоени от по-високите разходи за бизнес със САЩ, пише Ройтерс.

През август Тръмп наложи мита от 39% върху вноса на стоки от Швейцария в опит да намали търговския дефицит на САЩ с тази страна. „Ако митата останат, това ще е изключително предизвикателна ситуация“, каза изпълнителният директор Карл Елзенер, чийто прадядо основава компанията през 1884 г., като добави, че по-високите налози ще струват на Victorinox около 13 милиона долара годишно.

САЩ са представлявали около 13% от продажбите на Victorinox, възлизащи на 417 милиона швейцарски франка (519 милиона долара) през 2024 г., и ако митото от 39% остане, всяка пратка към САЩ ще носи загуба, каза Елзенер пред агенцията.

Victorinox реагира, като изпрати допълнителни количества стока в САЩ за натрупване на запаси и засили ефективността в швейцарските си заводи. Компанията обмисля и извършване на част от полирането и опаковането в САЩ, за да намали разходите при внос.

„Опитваме се да намалим зависимостта си от американския пазар, като се разширим по-силно в други региони като Латинска Америка и Азия“, каза Елзенер за Victorinox, която има около 100 служители в САЩ в отделите продажби, маркетинг и логистика.

Семейната компания Victorinox не е единствената, която усеща натиска. Проучване от миналия месец на швейцарската асоциация Swiss Mechanic показва, че 45% от малките и средни производствени компании в Швейцария са отчели спад в поръчките след въвеждането на американските мита.

Печалбите на швейцарските фирми вече се свиват заради 12% поскъпване на франка спрямо долара тази година. Novartis и Roche са сред потенциално засегнатите, ако митата се разширят и върху фармацевтичните компании, докато швейцарски производители на часовници като Swatch Group (собственик на Omega), както и хранителният гигант Nestlé, който изнася капсули Nespresso, вече са засегнати.

„Наш приоритет е да защитим пазарния си дял, докато ситуацията е толкова непредвидима“, каза Елзенер и добави: „Инвестицията ни в САЩ в момента е насочена към избягване на повишения на цените и приемане на загубите – това е нашата жертва, за да запазим пазарния дял.“

Victorinox изпрати два допълнителни 40-футови контейнера с около 200 000 швейцарски ножа, плюс 200 000 кухненски и професионални ножа, в САЩ през февруари и март.

Това би трябвало да осигури достатъчно наличности в САЩ до края на годината, а за някои продукти – до март, като позволи цените да останат стабилни до 2026 г.

Victorinox, която повишава цените на някои целеви продукти, ускорява автоматизацията и програмите за ефективност във фабриката си в Ибах, където все още работят 25 членове на семейството.

Компанията е обмисляла преместване на част от производството в САЩ или другаде в Европа, за да намали въздействието на митата, но в крайна сметка се е отказала, тъй като няма нужния мащаб, каза Елзенер.

Вместо това се разглежда ограничена дейност по крайния етап на производството в САЩ – като почистване и опаковане на професионални ножове – за да се намали облагаемата стойност, добави той.

Това, което не може да се направи, е производството на ножовете извън Швейцария, тъй като за да се квалифицира продуктът като „Swiss-made“, поне 60% от производствените разходи трябва да са в Швейцария.

„Производството на швейцарски нож в чужбина не е опция“, каза Елзенер, като добави, че марката зависи от швейцарското си наследство. Въпреки това той е уверен в бъдещето.

„Преживяхме Първата световна война, Голямата депресия, Втората световна война, глобалната икономическа криза, петролната криза“, каза той. „Това е просто поредната трудна ситуация, която съм уверен, че ще преодолеем.“

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Защо автоматизацията с чатботове е ключът към успеха на вашия бизнес: Преглед на възможностите и ролята на AI-Masters агенцията
Москва предаде на САЩ 350 страници документи за убийството на президента Джон Кенеди
Качествено образование в пансионно училище в чужбина: новият език на успеха
Краят на октомври наближава, а Бюджет 2026 все още го няма. Лакомство или пакост?
До края на годината у нас трябва да има осем самолета F-16
Digital age: Техно пробиви и открития
Тръмп: Израел може да поднови боевете в Газа, ако "Хамас" не спази споразумението за прекратяване на огъня
Проблем: Япония отчете рекорден брой смъртоносни атаки на мечки срещу хора