Финанси
|Компании
|Енергетика
|Икономика
|The Financial Times: Renault и Nissan обсъждат подновяване на 26-годишното си партньорство
Френският автомобилен производител Renault и японският автомобилен производител Nissan обсъждат възраждането на 26-годишния си съюз поради скорошни промени в ръководството на двете компании и финансовите затруднения на японската група, съобщи The Financial Times, позовавайки се на информирани източници.
Според тези източници бившият изпълнителен директор на Renault Лука де Мео е бил решен да намали дела на френската група в Nissan след влошаването на отношенията след ареста и последвалата оставка на Карлос Гон. Той е бивш председател на японския автомобилен производител и бивш ръководител на френско-японския алианс Renault-Nissan-Mitsubishi, през 2018 г. Причината з отстрнявнето беше скандал с финансови измами.
След като де Мео реши да подаде оставка в средата на юли, страните започнаха преговори за възстановяване на споразумението за партньорство. Неговото напускане промени баланса на силите, давайки възможност на новия изпълнителен директор Франсоа Прово да преоцени съюза, пише вестникът. Франсоа Прово преди това нарече партньорството ключово решение за скромния мащаб на Renault в сравнение с големите европейски автомобилни производители Stellantis и Mercedes-Benz. „20 години с Nissan ни научиха... не само да договаряме партньорства, но и да ги прилагаме в полза на Renault. Ето как се справяме с въпроса за мащаба“, каза той.
Говорител на Renault съобщи, че Прово и новият изпълнителен директор на Nissan, Иван Еспиноса, редовно обсъждат начини за взаимна подкрепа. Говорител на Renault нарече това „добър знак“ за бъдещето на отношенията им.
„Напускането на Де Мео откри нови възможности за алианса. Новият изпълнителен директор е значително по-позитивен относно развитието на партньорството“, отбеляза източник, запознат с въпроса.
Според друг източник скоро ще бъдат обявени нови съвместни проекти между Nissan и Renault. „Алиансът остава ключов стълб на нашия бизнес“, заяви Nissan, добавяйки, че групите работят по „няколко стратегически проекта с висока стойност“. Източници казват, че е твърде рано да се говори за конкретни проекти, но Renault би могла да се възползва от глобалното присъствие на Nissan в страни като Съединените щати, където френската група не е представена. Партньорството, което включва и младши партньор Mitsubishi Motors, е основано през 1999 г. и дълго време е ръководено от Карлос Гон. След ареста му напрежението в алианса се влоши. През 2020 г. кризата с COVID-19 доведе до загуби и за двата автомобилни производителя. Същата година де Мео стана главен изпълнителен директор на Renault.
През 2022 г. Renault обяви планове за отделяне на бизнеса си с електрически превозни средства (EV) от бизнеса си с двигатели с вътрешно горене. В началото на октомври същата година на 8-9 октомври в медиите се появиха съобщения, че Nissan иска Renault да намали дела си до 15% в замяна на инвестиция в подразделението за електрически превозни средства на Renault, според Reuters.
В началото на 2023 г. Renault и Nissan обявиха реформа на алианса. Като част от този процес Renault намали дела си в японската компания от 43% на 15%, прехвърляйки 28,4% от акциите на Nissan на френски доверителен фонд.
По-рано през 2025 г. Renault обяви плановете си да поеме пълен контрол над съвместното си предприятие с Nissan в Индия, за да засили пазарната си позиция и да набере капитал за Nissan. Nissan от своя страна ще продължи производството в завода. Японската компания разработва и електрическа версия на Twingo, базирана на платформата на Renault. И двете групи си сътрудничат с Mitsubishi Motors.
Ключови думи
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.