Братя Карни превръщат колиба в империя от пицарии със заем от 600 долара

Братя Карни превръщат колиба в империя от пицарии със заем от 600 долара

В края на 50-те години на миналия век, когато братята Дан и Франк Карни са студенти в Държавния университет на Уичита, щата Канзас, те вече обмислят собствен бизнес. Не е известно точно защо са решили да отворят пицария. Според една версия това е било предложение от съквартиранта им в общежитието. Според друга пицата не е била най-популярното ястие в Уичита, така че момчетата видели добра перспектива в това.

МУСТАКАТИЯТ МЪЖ

Братята Дан и Франк взели пари назаем от майка си, за да отворят първия си ресторант. Трябва да отбележим, че 600 долара са били доста голяма сума по онова време. Братята Карни наели малък местен ресторант, след което трябвало да измислят име, но скромната табела над вратата не позволила на въображението им да се развихри, така че процесът отнел много малко време. Сградата приличала на колиба - „hut“ на английски. Така се родило името Pizza Hut. Първият ресторант отворил врати на 15 юни 1958 г., а в нощта на откриването пица се раздавала безплатно на всички посетители, за да привлече клиенти.

Снимка: Shutterstock

Семейство Карни избрали за талисман на заведението си мустакат мъж с шапка, шал около врата и престилка. Наричали го Pizza Pete. Той предлагал на гостите пиците в ресторанта. Въпреки факта, че логото се променя през 70-те години на миналия век, забавният дребен, мустакат мъж периодично се появявал върху кутиите за пица на Pizza Hut. Нещата веднага потръгнали добре и след няколко месеца ресторантът вече носел 500-800 долара на седмица, а братята Карни осъзнали, че са направили правилния избор на бизнес. За да печелят повече, те решили да отворят още ресторанти, които са в стила на онази първа „колиба“.  Франчайзът Pizza Hut се появява през 1959 г., Дик Хасур - управител на един от ресторантите на веригата, подписал споразумение, което му дава правото да използва регистрираната търговска марка и рецептите  на Pizza Hut.

ПЪРВА ТВ РЕКЛАМА И ЧЕРВЕН ПОКРИВ

Първата телевизионна реклама на марката се появява през 1965 г. Тя е заснета в стила на ням филм. Главният герой, облечен в костюм и вратовръзка, поръчва пица по телефона и се опитва да я вземе. Той така и не успява да я опита, защото съседи се стичат от всички страни. Мъжът трябва да поръча пицата отново. Рекламата е показана за първи път по време на почивка на спортна среща през 1966 г.

През 1968 г. се случва значимо събитие за марката – първият ресторант Pizza Hut отваря врати извън Съединените щати -  в Канада. Навлизането на международния пазар принуждава братята да помислят за ново лого, което да отличава веригата им от конкурентите. Франк и Карни се обаждат на приятел от колежа - архитект Ричард Бърк, и го молят за услуга. Амбициозният архитект обаче иска голям хонорар, а братята не могат да си го позволят, затова предлагат по 100 долара за всеки ресторант, построен по дизайн на арх. Бърк. Но тогава те дори не могат да си представят колко голям ще стане бизнесът им. Легендарният червен покрив става част от логото на компанията и прави пицариите разпознаваеми. Благодарение на яркия цвят, шофьорите не ги пропускат на магистралата, а жителите на околните селища лесно ги откриваха по улиците. 

През 1970 г. Pizza Hut влиза в Австралия, а година по-късно се превръща в световен лидер сред веригите ресторанти, специализирани в приготвянето на пица - както по обем на продажбите, така и по брой на заведенията. През 1972 г. компанията става публична, акциите ѝ започват да се търгуват на Нюйоркската фондова борса, а през същата година в родния град на Pizza Hut -  Уичита, отваря врати 1000-ният ресторант на марката. Година по-късно, заведения на Pizza Hut отварят врати в Япония и Англия, а три години по-късно, през 1975 г., в Индипендънс, Мисури, САЩ, отваря врати двухилядният ресторант на веригата.

НОВАТА ПИЦА И ПРОБЛЕМИ

Снимка: Shutterstock

През 1977 г. Pizza Hut става подразделение на гигантската корпорация за храни и безалкохолни напитки PepsiCo. През 70-те години на миналия век американците все повече предпочитат да се хранят навън и индустрията за бързо хранене се разраства. Продажбите на веригата пици през първата година след сливането достигат 436 милиона долара. В борбата за клиенти, през 1980 г. Pizza Hut представя Pan Pizza – нова пица с дебело тесто, приготвена в дълбоки тави, която веднага печели популярност сред гостите на веригата. През 1985 г. Pizza Hut започва да доставя пица по домовете, а самите ресторанти започват да сервират на щанд и да продават пица на парчета.

През 1986 г. в Далас отваря врати 5000-ният ресторант Pizza Hut. По това време веригата разполага с два вида ресторанти – семеен тип, комфортен, голям и с богато меню, и Pizza Hut Express – заведения за бързо хранене в най-изчистен вид. През 1988 г. Pizza Hut отпразнува своята 30-годишнина, като по това време вече има 6 000 ресторанта по целия свят. През 1995 г. Pizza Hut премества централата си в Далас. През 1997 г. PepsiCo решава да се откаже от ресторантьорския бизнес, отчасти защото не генерира очакваните печалби.  По това време PepsiCo отделя притежаваните от нея вериги ресторанти (KFC, Pizza Hut и Taco Bell) в отделна компания Yum! Brands.

Въпреки всички мерки, предприети от Pizza Hut, най-добрата верига, според проучването на Harris Poll 2016-2017, е Papa John’s ,  второто място заема пицария Blaze Pizza, а третото – Pizza Hut. През май 2017 г. собственикът на марката Yum! Brands обяви, че ще инвестира 130 милиона долара в развитието на Pizza Hut. През юни 2019 г. представители на Pizza Hut обявиха, че компанията връща логото си, което е използвано от 1967 до 1999 г.

През август 2019 г. Pizza Hut обяви намерението си да затвори около 500 от своите 7496 ресторанта в Съединените щати до средата на 2021 г. През юни компанията NPC International, която управлява 1200 ресторанта на Pizza Hut в Съединените щати, обяви фалит, а през август се появи информация за затварянето на 300 пицарии, въпреки нарастващата популярност на пицата по време на пандемията. Става дума за ресторанти, оборудвани с места за сядане и непредназначени за храна за вкъщи или доставка, но именно те донасят най-големи загуби през последните месеци. Причината е ограниченията върху работата на залите за хранене в заведенията за обществено хранене. Според CNN останалите обекти са предвидени за продажба. Въпреки това, общите резултати на веригата Pizza Hut нарастват по време на пандемията и в САЩ достигат осемгодишен връх.  

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Зеленски: Ако Путин искаше край на войната, нямаше да подстрекава съседите ни да ни налагат енергийна блокада
Тръмп подписа указ за преименуване на Министерството на отбраната в Министерство на войната
На днешната дата, 6 септември. 140 години от Съединението на България
Mastercard подкрепя Иван Иванов – новата българска тенис звезда, шампион при юношите на „Уимбълдън“ за 2025 г.
Братя Карни превръщат колиба в империя от пицарии със заем от 600 долара
Шефът на BMW: Забраната на двигателите с вътрешно горене в ЕС е голяма грешка
Боксовият ветеран Майк Тайсън ще се бие с 48-годишният Флойд Мейуедър през 2026 г.
Управителят на Датската централна банка призовава сънародниците си да обмислят въвеждане на еврото