Disney губи правата си върху Мики Маус

Disney губи правата си върху Мики Маус

Американската компания Disney рискува да загуби изключителните права върху някои от най-обичаните си анимационни герои, включително дългогодишния символ на марката Мики Маус, пише британското издание „Индипендънт“.

Според закона за авторското право на САЩ интелектуалната собственост върху художествени произведения изтича 95 години след първото им публикуване. Това означава, че Disney ще загуби правата върху създаденият на 1 октомври 1928 г. Мики Маус през 2024 г., когато емблематичния герой ще стане публично достояние.

Въпреки изтичането на авторското право, някои ограничения, свързани с героя, ще останат в сила.

„Можете да използвате героя на Мики Маус, както първоначално е бил създаден, за да разкажете свои собствени истории за Мики Маус или истории, които включват този герой“, обясни пред в. „Гардиън“ Даниел Майеда от Юридическия факултет на Калифорнийският университет – Лос Анджелис  (UCLA).

„Но ако го направите по начин, който ще накара хората да го асоциират с Disney, което е доста вероятно, тъй като те са инвестирали доста време в този герой, тогава на теория Disney може да каже, че сте нарушили авторски права на компанията“, казва той.

След първата поява на Мики Маус, неговият образ се променя многократно през годините, като именно първата му форма от 1928 г. е тази, която ще бъде лишена от авторски права. Disney още ще запази своите авторски права върху всички бъдещи вариации на Мики Маус във филми или произведения на изкуството, докато при тях не изтече 95-годишния срок.

Други герои на Disney вече са станали обществено достояние, включително Мечо Пух, който получи зловещо преобразяване в предстоящия филм на ужасите „Мечо Пух: Кръв и мед“, режисиран от Рис Уотърфийлд.

Тъй като определени аспекти на героя, които обществеността обикновено свързва като част от марката Disney, няма да бъдат част от лентата, Майеда обяснява, че творци като Уотърфийлд не преминават правната граница, когато създават нови произведения, базирани на стари герои.

Ако обществеността обаче остане с впечатлението, че определено произведение е свързано с Disney, може да последват тежки правни последици за неговите създатели.

„Авторските права са ограничени във времето. Търговските марки не са“, обясни Майеда.

„Така че Disney може да има търговска марка по същество завинаги, стига да продължават да използват различни запазени марки, независимо дали става въпрос за думи, фрази, герои или каквото и да било друго“, добави той.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Прост навик, който разделя най-успешните хора от всички останали
Стана ясно за кого са „изчезналите“ 780 гласа от изборите през октомври 2024 г.
Босненската прокуратура издаде заповед за арест за президента и премиера на босненската Република Сръбска
Манчестър Юнайтед планира да построи най-великия стадион в света
Бизнес перспективи: Забраната на ЕС за двигателите с вътрешно горене е напът да отиде в историята
Бизнесът се обяви против идеите за национализиране на личните партиди от втората пенсия
САЩ ще представят на Русия предложение за 30-дневно спиране на огъня в Украйна
Киселова: На прага сме на огромна институционална нестабилност