Disney губи правата си върху Мики Маус
Американската компания Disney рискува да загуби изключителните права върху някои от най-обичаните си анимационни герои, включително дългогодишния символ на марката Мики Маус, пише британското издание „Индипендънт“.
Според закона за авторското право на САЩ интелектуалната собственост върху художествени произведения изтича 95 години след първото им публикуване. Това означава, че Disney ще загуби правата върху създаденият на 1 октомври 1928 г. Мики Маус през 2024 г., когато емблематичния герой ще стане публично достояние.
Въпреки изтичането на авторското право, някои ограничения, свързани с героя, ще останат в сила.
„Можете да използвате героя на Мики Маус, както първоначално е бил създаден, за да разкажете свои собствени истории за Мики Маус или истории, които включват този герой“, обясни пред в. „Гардиън“ Даниел Майеда от Юридическия факултет на Калифорнийският университет – Лос Анджелис (UCLA).
„Но ако го направите по начин, който ще накара хората да го асоциират с Disney, което е доста вероятно, тъй като те са инвестирали доста време в този герой, тогава на теория Disney може да каже, че сте нарушили авторски права на компанията“, казва той.
След първата поява на Мики Маус, неговият образ се променя многократно през годините, като именно първата му форма от 1928 г. е тази, която ще бъде лишена от авторски права. Disney още ще запази своите авторски права върху всички бъдещи вариации на Мики Маус във филми или произведения на изкуството, докато при тях не изтече 95-годишния срок.
Други герои на Disney вече са станали обществено достояние, включително Мечо Пух, който получи зловещо преобразяване в предстоящия филм на ужасите „Мечо Пух: Кръв и мед“, режисиран от Рис Уотърфийлд.
Тъй като определени аспекти на героя, които обществеността обикновено свързва като част от марката Disney, няма да бъдат част от лентата, Майеда обяснява, че творци като Уотърфийлд не преминават правната граница, когато създават нови произведения, базирани на стари герои.
Ако обществеността обаче остане с впечатлението, че определено произведение е свързано с Disney, може да последват тежки правни последици за неговите създатели.
„Авторските права са ограничени във времето. Търговските марки не са“, обясни Майеда.
„Така че Disney може да има търговска марка по същество завинаги, стига да продължават да използват различни запазени марки, независимо дали става въпрос за думи, фрази, герои или каквото и да било друго“, добави той.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.