Неизвестно за известните: Революцията във фризьорството минава през тюл за перуки, ГДР и Елизабет Тейлър
Бъдещият основател на корпорацията Wella, Франц Штрьоер е роден на 21 февруари 1854 г. в курортния град Обервизентал, Саксония. За родителите му не се знае нищо, само че освен Франц, семейството има още четири деца.
ПЕРУКИ И УДАРЪТ НА КЪСИТЕ ПРИЧЕСКИ
На 18 години младият Франц заминава за Париж, където изучава модните тенденции във фризьорското изкуство. През 1880 г. Франц Штрьоер, който тогава е на 26 години, основава компанията Franz Ströher-Rothenkirchen. Дълги години той учи занаята от фризьори в Германия, Холандия, Швейцария и Франция и това му носи недвусмислени ползи в бизнеса. Но революционното откритие на Франц са мрежите от тюл, които се ползват за основа за правене на перуки. Следващите 10 години са необходими на предприемача, за да разработи технологията Tullemoid Waterproof. Тя осигурява на материалите дишащи и водотблъскващи свойства.
Осигуреният стабилен доход, позволява на Шрьоер да увеличи капитала и да отвори собствена фабрика в град Ротенкирхен, който се намира в Източна Германия. По това време Франц е навършил 40 години, създал е семейство и заедно със съпругата си е отгледал двама сина - Карл и Георг, които се присъединяват към семейния бизнес през 1898 г. Франц обаче получава ненадеен удар по бизнеса си, когато сред германките се появява модата на късите прически. Основният продукт на Штрьоер вече не е търсен.
Синовете Карл и Георг обаче бързо се ориентират в ситуацията и успяват да получат лиценз за производство на препарати за химическо къдрене. Това е изключително далновиден ход от тяхна страна. Благодарение на този препарат, модерните къси прически започват да изглеждат по-женствено. Две години по-късно фабриката на Штрьоер произвежда първата машина за къдрене, която отваря нова ера в стилните прически. Заедно с нея, се появява и наименованието на компанията – Wella. Тя произлиза от немската дума dauerwellapparat, която означава „къдрене“. Карл и Георг Штрьоер регистрират името в германското патентно ведомство през 1924 г.
ЗЛАТНОТО ВРЕМЕ НА 30-ТЕ ГОДИНИ
След световната икономическа криза, 30-те години на миналия век се превръщат в златно време за Wella – тогава на мода излизат къдриците и вълнообразните прически. Те носят особен шик, съчетани с подвит бретон и коса, навита на руло на тила. Важна роля за създаването на тази прическа изиграва машината за химическо къдрене със сушилен апарат, а като фиксиращ препарат се използват също продуктите на Wella.
През 30-те години на миналия век се появява първото в света преносимо устройство за къдрене Wella Junior. Подвижни тръби създават удобство и дамите могат свободно да движат главите си при сушенето. В този период създателите трансформират компанията в акционерно дружество и се появява нейното лого със стилизирана дамска глава. Wella започва сътрудничество с фризьорските салони. С всяко купено устройство на Wella, салоните получават и продукти за поддръжка на коса. Нещата вървят толкова добре, че компанията навлиза на пазарите в цяла Европа, стига и до САЩ. Така се появява световната корпорация Wella. В края на 30-те години на миналия век се появява първият балсам и продукт за подхранване на косата Kolestral, който моментално завладява сърцата на фризьорите и клиентите - сега косата, направена в модна прическа остава стабилна и здрава.
ВТОРАТА СВЕТОВНА ВОЙНА И НАЧАЛО ОТ НУЛАТА
След Втората световна война офисите на Wella в чужбина са конфискувани от правителствата на държавите, в които са разположени. И заводът Londa в Източна Германия е обявен за национално предприятие на вече несъществуващата след обединението на Германия - Германска демократична република /ГДР/. Въпреки огромните загуби, семейство Штрьоер, заедно с дванадесет бивши служители, решават да започнат всичко от нулата и правят дружество с ограничена отговорност Günfelde. През 1945 година, в трудни икономически условия, Wella, възкръснала от пепелта, започва да произвежда машини за къдрене, а през 1954 г. това направление е отделено в самостоятелна компания Welonda.
От 1950 г. компанията става известна като Wella AG и разширява обхвата си на дейност, като предоставя пълно фризьорско обслужване. През същата година се появява кремът-боя Koleston Perfect, който едновременно боядисва и се грижи за косата. В рекламата за него се появява и легендата на световното кино Елизабет Тейлър. Боядисването на косата става повсеместно популярно.
Снимка: Shutterstock
През 1960 г. компанията създава линия професионална козметика Wella Privat, която може да бъде купена в салоните и с нея боядисването става възможно и в домашни условия. През 1967 г. компанията започва продажби в Нова Зеландия, Япония, Иран и Мексико. Първият шампоан Wella, специално създаден за продажба на дребно, продуктът Perm, първата линия продукти за мъже For Me – всичко това се появява през 70-те години на миналия век. Рекламната кампания включва звездите от тогавашното телевизионно шоу „Ангелите на Чарли“ Фара Фосет, Жаклин Смит и Шерил Лед. Копринената коса се превръща в отличителна черта на женските прически през 80-те години. Wela подкрепя тази тенденция, като пуска линия козметика за стайлинга High Hair, а също така New Wawe - стилизиращ продукт, който създава ефекта на мокра коса. През същото десетилетие компанията официално се регистрира на фондовата борса в Германия.
НОВИТЕ ВРЕМЕНА
С падането на „Желязна завеса“ в началото на 90-те години, бизнесът на Wella получава нов тласък за развитие. Компанията купува американската козметична марка Sebastian и германската Muelhens KG, известен производител на парфюми. С началото на новото хилядолетие компанията и марката ѝ се развиват успешно и придобиват лицензите на такива известни брандове като Trussardi, Mont Blanc, Marc O'Polo, Max Mara и Gerry Weber.
През 2003 г. компанията Procter&Gamble придобива контролния пакет акции на Wella AG. С рестарта на марката Wella Professionals през 2008 г. отваря нова страница в историята на компанията. През 2010 г. тя пуска нови линии Wella Professionals в категориите грижа и стайлинг. След 5 години, заедно с 40 други марки, собственост на Procter&Gamble, Wella е продадена на Coty, Inc.
Wella е един от редовните партньори на Седмиците на модата, Met Gala и филмовия фестивал в Кан. Работи с едни от най-известните световни коафьори. През 2019 г. компанията пуска нова марка - weDo Professional, която е 100% екологичен продукт.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.