Неизвестно за известните: Малка фирма от 19-ти век, военни пилоти и Холувид издигат до върха Ray-Ban

Снимка: Shutterstock
Снимка: Getty Images
Снимка: Shutterstock

Началото на 1853 г. Ню Йорк. Имигрантът от Германия Джон Бауш решава да започне малък бизнес. Той няма много пари, поради което се обръща за финансиране към предприемача Хенри Ломб. И той не му отказва.

Така се появява компнията Bausch & Lomb, която става известна благодарение на своето иновативно офталмологично оборудване и оптични прибори. И тук се появява ключовият момент. Избухването на Първата световна война води до сътрудничество на компанията с въоръжените сили на САЩ.

Авиатори

74 години по-късно, през 1927 г., американският пилот Карл Август Линдберг е първият, който прелита Атлантическия океан, а през следващите 2 години се наблюдава разцвет на американския авиация.

Колото по-нависоко се издигат пилотите и техните самолети, толково по-често те се сблъскват с един проблем - слънцето ги заслепява силно, а очилата, които носят по това време, изобщо не им помагат. Освен това на голяма височина стъклата се замъгляват. Това е причината през 1929 г. лейтенантът от Военно-въздушните сили на САЩ Джон Маккрейди да се обърне към компанията Baush & Lomb, за да разработят слънчеви очила за пилоти, които да им позволряват да виждат ясно по време на полет. За специалистите на компанията са необходими 7 години, през които Baush & Lomb създадават зелени стъкла и лещи, с антирефлексно покритие, а рамката им е  пластмасова. Цената за чифт е 3,75 долара и съответно е 15 пъти по-скъпа от другите очила. След година Bausch & Lomb в добавка произвеждат удароустойчиви стъкла и метални рамки за тях. Слънчевите очила се казват Ray-Ban Aviator. И така се ражда новата марка.

Първата стъпка към завоюването на популярност става смяната на името от Anti-Glare на Ray-Ban. Това търговско наименование е регистрирано в Службата за патенти и търговия на САЩ през 1937 г. Два месеца по-късно, реклама на слънчевите очила Ray-Ban се появява на страниците на вестниците и списанията от онова време. Втората стъпка е пускането на големите метални слънчеви очила Large Metal. Те приличат на някогашните, носени от първите авиатори. Този модел за професионални пилоти, в продължение на 70 г. остават в употреба, като се ползват с неизменното доверие на пилоти от всякакъв ранг.

По време на Втората Втората световна война, пилотите от ВВС на САЩ продължават да разчитат на Ray-Ban. Изследванията и разработките довеждт до иновации като лещи/стъкла с градиентен огледален фон. Те имат специално покритие в горната си част за подобрена защита от силна светлина и долна част без покритие, за да виждат пилотите ясно арматурното табло и приборите на самолета.

Холивуд

Въпреки че тези продукти и иновации са предназначени главно за военни цели, те много скоро намират почитатели и сред цивилната клиентела. По онова време военно влияние върху модата е неоспоримо. Така постепенно очилата Ray-Ban решително се отдалечават от военните артикули и се насочват към поп културата.

След Втората световна война войни, Холивуд оказва все по-силно влияние върху избора на хората какво да носят. Очилата Ray-Ban Wayfarer започват да се продават през 1952 г. Скоро този модел се появява и на големия екран. За първи път - във филма от 1955 г. "Бунтовник без кауза" с Джеймс Дийн в главната роля, а през 1961 г. във филма "Закуска в Тифани" с неотразимата Одри Хепбърн. В резултат на това очилата Ray-Ban Wayfarer се превръщат в един от най-разпознаваемите модни аксесоари в историята.

Духът на промяната през 60-те години години няма как да не повлияе и на Ray-Ban. От около тридесет модела в началото на десетилетието, каталогът се разширява до петдесет през 1969 г., включително колекции за мъже, жени и деца. Ray-Ban се превръща в световен лидер в производството на очила благодарение на своята репутация и разпознаваем стил и качество. Купувачите харесаха не само очилата, но и изработените кожени и винилови калъфи за тях.

Ray-Ban продължават да създава нови модели очила, както и звездите на Холивуд продължават да ги носят. Ray-Ban Olympian I и II бяха пуснати в продажба през 1965 г. и са носени от актьора Питър Фонда във филма „Волният ездач“ от 1969 г. Слънчевите очила Ray-Ban Balorama се появяват през 1968 г. и Клинт Истууд участва с тях филма "Мръсният Хари" през 1971 г. През 60-те години са представени още няолко модела като Ray-Ban Meteor и Ray-Ban Laramie.

Диско стилът и музиката властват над света през 70-те години. Ray-Ban пуска два модела - Ray-Ban Vagabond и Ray-Ban Stateside, всеки с пластмасова рамка и два вида лещи: огледални и стандартни. През 70-те години на миналия век се наблюдава по-нататъшно разширяване на продуктовата гама и техническите иновации. Разработен е модел очила за катерачи. Тези очила са оборудвани с огледални лещи и кожени уплътнения за предпазване от отблясъци и защита на очите от слънцето и вятър. През 1974 г. са представени стъклата Ambermatic, които променят цвета си в зависимост от осветлението. Стъклата Ambermatic правят възможно по-ясното виждане на обекти в снега, което веднага привлича много любители на зимните спортове.

Иновации

1980-те и 1990-те години преминават плавно и без сътресения за марката Ray-Ban. На пазара все така излизат нови модели и стъкла за тях, а звездите от шоубизнеса продължават да ги носят и така се превръщат в най-авторитетните посланици на марката.

През 1999 г. компанията Luxottica Group придобива бизнеса с рамки от Bausch & Lomb. Сделката включва прехвърляне на всички права върху марките Ray-Ban, Arnette, Killer-Loop Eyewear и REVO. През 2003 г. Ray-Ban разширява марката си с колекция от диоптрични очила - Ray-Ban Optical и Ray-Ban Junior, за деца. През 2005 г. колекцията Ray-Ban Junior се разширява и включва изцяло изработени от титан модели. През 2006 г. е преиздадена легендарната колекция Ray-Ban Wayfarer. На музикалният фотограф Мик Рок е поръчано да създаде нова фото серия Ray-Ban Uncut: Wayfarer Session. През 2007 г. Ray-Ban започва рекламната кампания Never hide, която подчертава уникалната способност на очилата Ray-Ban да поставят притежателите им в центъра на вниманието. Кампанията "Никога не се крий" започва на Таймс Скуеър в Ню Йорк и е разгърната на 12 екрана.

През 2009 г. Ray-Ban отново преиздават колекцията Wayfarer. Този път акцентът е поставен върху нова цветова палитра. Ray-Ban Wayfarer Colorize Kit позволи на феновете да подберат свои цветове. Комплектът включва чифт бели Ray-Ban Wayfarers, който наред с базисния шаблон, включва и пет маркера, специално предназначен за оцветяване на повърхността на очилата.

През 2011 г. Ray-Ban представя колекцията Light Ray, която включва слънчеви очила и диоптрични очила. Рамките за диоптричните Ray-Ban Light Ray са направени от хипоалергенна, издръжлива, гъвкава и невероятно лека титанова сплав. В допълнение, всеки чифт слънчеви очила Ray-Ban Light Ray се предлага с комплект от три сменяеми стъкла.

През 2012 г. Ray-Ban отбелязва своето богато минал с рекламната кампания Legends, която включва данни за реални прочути хора от всяко десетилетие от съществуването на Ray-Ban. Седем изображения илюстрират седем десетилетия от 30-те години на миналия век до наши дни, като изтъкват, че Ray-Ban винаги е бил в челните редици на културните световни промени. Новата колекция 2020 г. предлага както познати дизайни, така и нови решения, вдъхновени от богато наследство на марката.

Емблематичният стил на Clubmaster е трансформиран с изцяло метална рамка с матово и гланцово покритие. Актуализирани са и моделите Aviator и Wayfarer. Те излизат пред публиа в познати и най-неочаквани варианти, включително Statestreet в дебела рамка. Заедно с това са представени многоъгълни стъкла Marshal, Octagon и Hexagonal.
 

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ