Неизвестно за известните: Сладкарят Пиетро дава на света яйцата Kinder след гаф

Годината е 1940 г., италианският град е Торино. Талантливият сладкар Пиетро Фереро, като семеен човек и баща на три деца, заедно със съпругата си развива малка пекарна. Той я получава в наследство от баща си. Пиетро обаче е твърде неспокоен за подредения пекарски бизнес, така че скоро заведението му се превръща в сладкарница, с малък магазин към нея.

Фереро не се страхува да експериментира с рецепти, бизнесът се развива добре, но Втората световна война принуждава него, съпругата и децата им да се преместят в Северна Италия. Тук семейството се завръща към своята любима работа - отваряне на нова сладкарница и това е началото на техния път към успеха.

Воден от своята новаторски дух, Пиетро измисля шоколадова смес, основа за която става италианският десерт „джандуя“. Той променя рецептата на традиционната смес от какао и лешници, и я превръща в напълно ново лакомство. Гражданите се влюбват в тази смес, а Пиетро става най-добрият сладкар в Алба. Именно заради това кметството се обръща към него с поръчка да направи сладки от неговите вкусна смес за градския празник.

Шоколадови локви

Сладкарите на Фереро цял ден правят шоколадови кулички и след като всичко е готово, ги оставят да пренощуват на масата. Но огромно разочарование очаква собственика на сладкарницата когато идва на сутринта в цеха. Вместо бонбони, вижда локвички, защото шоколадът се е разтопил от топлината. Но Пиетро е човек, който вижда възможност дори и в неприятностите. Той просто загребва една локвичка и решитело я размазва върху парче прясно изпечен хляб. И останал приятно изненадан колко вкусна се оказала тази комбинация. Така че на празника се появяват не сладки, а шоколадовите сандвичи на Фереро. Гостите са във възторг от тях.

През 1946 г. Пиетро отваря цяла фабрика и нарича компанията си „Ferrero“. 10 години по-късно продуктите му стават известни извън Италия. Първото представителство е открито в Германия, а след това и в други европейски страни.

Но да се върнем на това как Фереро открива Kinder, или по-скоро Kinder Sorpresa /б.р. от италиански "изненада" /. Нали все пак това е най-популярното яйце в света, което дава началото на всички останали продукти на марката.

В интерес на справедливостта, трябва да признаем, че идеята да се поставят играчки в яйцата не е на семейство Фереро. В Италия отдавна има традиция, преди Великден родителите да приготвят за децата си понички във формата на яйце и в тях поставят играчка или монета. Един от внуците на Пиетро, ​​Микеле, решава да реализира идеята в своята продукция. По това време, Микеле вече е поел от Пиетро управлението на компанията. Той решава да направи същото, но не от тесто, а от шоколад.

По време на многобройните кулинарни експерименти, в главата на Микеле се ражда страхотна идея – да бъде направен шоколад, в който съдържанието на мляко ще бъде повече от 40% от общата маса. Производството на яйцата Kinder започва през 1974 г. от двуслоен шоколад (млечен и бял). „Пълнежът“ е  жълта пластмаса капсула, направена под формата на натурален яйчен жълтък, за която семейство Фереро получава патент. Що се отнася до играчките, които биха могли да се поберат в такива малка кутийка, тяхното проектиране и създаване е поето от швейцареца Хенри Рот.

Новият продукт на Ferrero е наречен Kinder Sorpresa, тъй като целевата аудитория, за която е създададен, е главно от деца. Когато шоколадовите яйца се появяват на рафтовете в италианските магазини, за тях се извиват гигантски опашки. Първата партида е разпродадена само за час. Купувачите са пленени от простотата и оригиналността на яйцата. В допълнение към обикновените играчки, които са сглобени от малки части, в яйцето също могат да бъдат намерени колекционерски фигурки, които редовно биват актуализирани. Тези фигурите са рисувани на ръка, което отнема много усилия и време, така че те започва да се произвежда по смесена схема.

Играчки и хипопотами от Тайван

Всяка играчка започва с идеи, някои от тях - спонтанни, а други  - плод на усърдната работа на дизайнерите на компанията. Например легендарните хипопотами са резултат от креативното и творческо мслене на шефа на отдела за развитие на компанията. Докато един ден пътува в Тайван, той вижда статуя на хипопотам и решава, че трябва да създаде такава колекция.

Преди пускането на новата серия, за играчките са направени специални форми, чрез които те са отливани. След това се създава пробна партида, която позволява да бъде оценено качеството на фигурките, а окончателното производство започва след пълното одобрение на проектната документация. В случаите на лицензирани колекции като тези на Star Wars или Minions, в допълнение към разработването на фигурите, компанията трябва да получи разрешение от притежателя на авторските права. След придобиването му, дизайнерите на Ferrero имат право да създават всякакви играчки, базирани на популярния анимационен филм, както и да ги снабдят с всякаква текстова информация.

Проблеми в САЩ

Докато Kinder Surprise (името е адаптирано за международния пазар) триумфално завладяват европейците, тези яйца са забранени в САЩ. Причината била, че през 1938 г. в страната има закон, според който е забранено да се продава сладкарски продукти, съдържащи негодни за консумация съставки. Освен това се наложило убеждението, че дребите компоненти на разглобените играчки са опасни за здравето на малките деца, които може да ги глътнат. За внос и продажба в САЩ на Kinder Surprise, компанията е заплашена с огромна глоба. Забраната е отменена едва през 2013 г., когато шоколадовите яйца започват да отговарят на всички американски стандарти от местното законодателство. За да стане това, дизайнът на самото яйце е радикално променен. Брандираните оранжеви пластмасови капсули с части от играчки в тях, вече са минало. Вместо това се появяват две половини - едната с шоколад, а втората с неизменната играчка.

В стремежа си да разработи продукти за тийнейджъри, които да са търсени по целия свят, през 1975 г. е създаден шоколадът Kinder със зърнени съставки, който е вкусен и полезен. 3 години по-късно се появи „Kinder“ с млечен пълнеж“- прясно охладен десерт, който всички много харесват.

Във Fererro решават, че е необходимо да се задоволяват вкусовете не само на децата, но и на тийнейджърите. Ето защо през 1981 г. се раждат блокчетата Kinder Chocolate Maxi. Блокчетата Kinder Bueno се произвеждат от 1990 г. – те имат имат хрупкава вафла във вътрешноста, наред с млечно-ядков пълнеж. Две години по-късно се появи Kinder Choco-Bons. През 2001 г. е създаден Kinder Joy – десерт, който запазва формата си при всякакви температури. Вкусният млечно-шоколадов крем е затворен в запечатана опаковка, а играчката е в специално отделение.

Колекционерска мания

90-те и 2000-те години се превръщат в години на истинска мания. Не само децата, но и възрастни колекционират играчките. Много от тези нарисувани на ръка играчки, за колекционерите се превръщат в съкровища, които  при продажба достигат цена от 500 долара за редките образци. На онлайн търгове цените дори стигат до 1000 евро. През февруари 2007 г. на търг в eBay колекция от 90 хиляди играчки Kinder беше купена за 30 хиляди евро.

Компанията в момента е със седалище в Люксембург и има над 20 000 хиляди служители, а в концерна влизат 38 търговски дружества. Всяка година в Деня на Свети Петър, град Алба е домакин на грандиозно корпоративно тържество. Особеност при работата на всички предприятия на компанията е гъвкавият график. Това означава, че всеки служител може да избере удобно работно време и паралелно да се грижи за дома си и стопанството. По този начин ръководството на компанията дава да се разбере, че се отнася с уважение към нуждите на служителите и не се стреми да ги контролира напълно.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ