Писането на ръка стимулира мозъчните връзки по-добре, отколкото на клавиатура
Изписването на една и съща дума отново и отново на ръка може да върне лоши спомени на някои хора, но помага за стимулацията на връзките между областите на мозъка, някои от които са свързани с ученето и паметта, показва ново проучване, информира БНР.
Когато са помолени да напишат на ръка думи, студентите показват повишена свързаност в мозъка, особено в мозъчните вълни, свързани с формирането на паметта, в сравнение с случаите, когато са написали тези думи на машина. Откритието допълва нарастващия брой доказателства за ползите и би могло да послужи за основа на закони, които въвеждат учебни програми за писане на ръка в държави, които вече са изоставали този метод.
Новото изследване показва, че "има фундаментална разлика в организацията на мозъка при писане на ръка в сравнение с писането на машина", казва Рамеш Баласубраманиам, невролог от Калифорнийския университет в Мерсед.
Множество предишни изследвания са показали, че писането на ръка подобрява точността на правописа, остротата на паметта и разбирането на понятията. Учените смятат, че бавният процес на изписване на буквите и думите дава на хората повече време да обработят материала и да се научат.
В новото проучване психолозите Одри ван дер Меер и Рууд ван дер Веел от Норвежкия университет за наука и технологии в Трондхайм набират студенти от университета и слагат електроди на главите им. Изследователите помолили студентите да напишат на ръка или с цифрова писалка дума, която се появява на компютърен екран. Сензори записвали електрическата активност на мозъка, докато участниците изпълнявали всяка задача.
След това учените търсели кохерентност, която се проявява, когато две области на мозъка са активни с еднаква честота на електрическите вълни по едно и също време. Този параметър може да разкрие силата на функционалната свързаност между различни области в мозъка.
При писането на ръка изследователите забелязали повишена активност, по-конкретно в нискочестотните диапазони, наречени алфа и тета, не само в очакваните двигателни области, дължащи се на движението, но и в други, свързани с ученето. За тези нискочестотни ленти вече е доказано, че подпомагат процесите на запомняне. Когато екипът сравнява двете задачи, той осъзнава, че писането на ръка - но не и печатането - увеличава свързаността между париеталните мозъчни области, които участват в сензорната и моторната обработка, и централните, много от които участват в паметта. Тези открития предполагат, че има различни процеси на мозъчна активация, които протичат, докато човек пише или набира текст.
Изследователите изказват предположението, че това усилване на стимулацията улеснява ученето, тъй като тези специфични вълни между тези области са замесени във формирането на паметта и координацията.
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.