Неизвестно за известните: Бисер сред авикомпаниите създава класата си сред кризи в Близкия изток и революция в Иран

В средата на 80-те години на миналия век Близкият изток не е най-благоприятното място за развитието на големи международни компании. Първо е арена на борбата за влияние между СССР и САЩ. Второ, след идването на власт на аятолах Хомейни, Иран се намира в силно нестабилна постреволюционна ситуация. Трето, ОПЕК преживява бърз спад на цените на петрола след дълъг период на високи цени. При такива обстоятелства репутацията на ОАЕ трябва да изчака по-доброто.
НЕВЪЗМОЖНАТА ЗАДАЧА Е ВЪЗМОЖНА
Така че, когато през 1984 г. шейх Мохамед бин Рашид Ал Мактум, член на управляващото кралско семейство и тогавашен министър на отбраната на ОАЕ, предлага на Морис Фланаган, тогава управляващ директор на компанията dnata, да се създаде нова авиокомпания, почти никой не вижда нещо кой знае какво в това. Както и да е, през март 1985 г., с подкрепата на кралското семейство на Дубай, се ражда компанията авиокомапнията Emirates.
Нейн председател е Ахмед бин Саид Ал Мактум, а главен изпълнителен директор - Морис Фланаган. На последния възложена трудна задача - да стартира Emirates, с начален капитал от 10 милиона долара, за 5 месеца, като при това тя да изглежда прилично и да носи приходи. В същото време на компанията не са предоставени никакви субсидии или подкрепа - тя трябваше да намери своето място в индустрията. Първите пътници на авиокомпанията са полетели от Дубай до Карачи на 25 октомври 1985 г. с Boeing 737 и Airbus 300 B4, наети с екипаж от авикомпанията Pakistan International Airlines. Още два самолета, които са употребявани Boeing 727-200, са предоставени от Dubai Air Wing.
Година по-късно Emirates разширява списъка си с маршрути, като добавя полети до Коломбо, Дака, Аман и Кайро. Компанията купува първия си Airbus A310 през юли 1987 г. и осъществява директен полет до летище Лондон Гетуик. В течение на 5 години дейност броят на дестинациите ѝ нараства до 14 - Дубай, Мумбай, Делхи, Карачи, Аман, Коломбо, Кайро, Дака, Мале, Франкфурт, Истанбул, Дамаск, Джеда, Кувейт. До 1990 г. авиокомпанията е сред най-бързо развиващите се компании в света, като приходите ѝ се увеличават с около 100 милиона долара всяка година. Emirates твърди, че е станала първата авиокомпания в света, която въвежда развлечения по време на полет за пътниците във всички класове обслужване - с телевизионни екрани, вградени в облегалката на всяка седалка.
ПЪРВИ РАЗВЛЕЧЕНИЯ И КОМУНИКАЦИИ
Снимка: Shuttrstock
През 1993 г. се случват две важни събития за компанията. Първо, тя сключва споразумение за партньорство с US Airways и от този момент започва да извършва полети по целия свят. Второ, предоставя на пътниците възможността да използват мобилни комуникации на борда на самолети Airbus, независимо от класа на обслужване.
През следващите две години флотилията на компанията се увеличава до шест Airbus A300, осем Airbus A310, а мрежата от маршрути се разшири до 37 дестинации в 30 държави.
Emirates получава първия си самолет през 1996 г. Още шест Boeing 777-200ER скоро се присъединяват към флотилията и с добавянето на самолети за дълги разстояния компанията стартира полети до Мелбърн. Първоначално Emirates превозва товари с пътнически самолети, но през 1998 г. се отказва от този подход и открива дъщерно дружество за товарни превози - Emirates Sky Cargo. Компанията също така купуа 43,6% от Air Lanka, по-късно преименувана на SriLankan, от правителството на Шри Ланка за 70 милиона долара и подписва 10-годишен договор за управлението ѝ.
Дубай се превръща в основен авиационен център през 1999 г., като броят на пътниците, пристигащи на международното летище на града, достига 11 милиона. Emirates превози 4,7 милиона души, използвайки флотилията си от 32 самолета през тази финансова година. През 2000 г. компанията направи голяма поръчка за нови самолети - двадесет и пет Boeing 777-300, осем Airbus A340-500, три Airbus A330-200 и двадесет и два Airbus A380.
ТЕРОРИСТИ, БОМБАРДИРОВКИ И ВЪЗРАЖДАНЕ
Снимка: Shutterstock
Но финансовата 2001-2002 година е много трудна за Emirates. Три от 12-те самолета, издадени от Шри Ланка, са унищожени, а три са повредени при бомбардировка на летището в Коломбо. Освен това, след терористичните атаки на 11 септември в Съединените щати, търсенето на въздушен транспорт спадна в световен мащаб. Emirates обяви временно спиране на набирането на персонал, за да избегне съкращения. Нещата започват да се подобряват през следващите няколко години и през 2005 г. авиокомпанията прави най-голямата поръчка в историята на Boeing до този момент, като купува 42 Boeing 777 в сделка за 9,7 милиона долара, което е безпрецедентен ход в индустрията.
На авиошоуто в Дубай през 2007 г. Emirates подписа договор за купуване на 120 самолета Airbus A350, 11 A380 и 12 Boeing 777-300ER. Сумата възлиза на почти 35 милиарда долара. През същата година авиокомпанията започва да лети до Сао Пауло, Бразилия и това е първият директен полет между Близкия изток и Южна Америка. Новият специално построен Терминал 3 на Emirates отваря врати на международното летище в Дубай през 2008 г., като обслужва всички полети на авиокомпанията. След 2 години ръководството на авиокомпанията решава да продаде дела си в SriLankan на правителството на Шри Ланка, като сделката струва 150 милиона долара. Това е добра сума, като се има предвид, че Emirates купила компанията за 70 милиона долара.
НАЙ-ГОЛЕМИЯТ СВЕТОВЕН АЛИАНС И ПЕЧАЛБИ
Снимка: Shutterstock
Подписването на споразумение за търговско сътрудничество между Emirates и австралийския превозвач Qantas бележи началото на най-големия световен алианс. В резултат на това пътниците на двете авиокомпании започват да летят без прекачване до Австралия и други международни дестинации. Qantas премества своя хъб за европейски полети от Сингапур на международното летище в Дубай, а пътниците на Emirates полуават достъп до австралийската мрежа от вътрешни маршрути на Qantas, която включва повече от 50 дестинации.
През 2014 г. компанията, според Brand Finance, се превръща в най-скъпата авиокомпания в света и в Близкия изток. Очакваната стойност на Emirates е 3,7 милиарда долара. Тя получава титлата за най-добра авиокомпания в света и наградите Skytrax World Airline Awards през 2016 г. Година по-късно Emirates и ydubai обявиха стратегическо партньорство, включващо голямо споразумение за споделяне на кодове, синхронизиране на графика и оптимизация на мрежата.
На авиошоуто в Дубай през 2019 г. Emirates купува 30 самолета Boeing 787-9 на стойност 8,8 милиарда долара. Тази сума е в допълнение към поръчката на Airbus A350 на стойност 16 милиарда долара, с което общата стойност на поръчката на авиошоуто в Дубай достигна 24,8 милиарда долара. Компанията остава най-големият международен превозвач през 2020 г., докато индустрията се възстановява от пандемията от COVID-19, превозвайки 15,8 милиона пътници. Приходите на Emirates Group нараснаха с 91% до 16,1 милиарда долара през финансовата 2021-22 година, благодарение на разширяването на глобалния капацитет на авиокомпанията и възстановяването на повече пътнически полети.
Снимка: Shutterstock
Националният авиопревозвач на Обединените арабски емирства (ОАЕ) Emirates Group съобщи, че за финансовата 2022-2023 г., която приключи на 31 март, е получила нетна печалба от 10,9 млрд. дирхама (3 млрд. долара). Това е рекордна цифра за компанията. Година по-рано компанията получи загуба от 3,9 милиарда дирхама (1,1 млрд. долара). Общите приходи на компанията са нараснали с 81% и са достигнали 119,8 млрд. дирхама (32,6 милиарда долара) - това също е рекорд. „Нашите постижения не биха били възможни без Негово Височество шейх Мохамед бин Рашид Ал Мактум, вицепрезидент и министър-председател на ОАЕ, владетел на емирство Дубай, чието ръководство стана критично за нашия успех сега и през всичките тези години", заяви главният изпълнителен директор на Emirates Group Шейх Ахмед бин Саид Ал Мактум.
По класация, обявена от CNBS точно преди година, Emirates заема трето място в класацията на най-добрите авикомпании в света, като преди нея са само Qatar Airways и Singapore Airlines. И докато голяма част от авиоиндустрията се насочва към по-малки и по-ефективни самолети, Emirates начертава свой собствен курс, избирайки да подчертае капацитет, комфорт, и лукс пред минимализма. Този подход предлага на пътниците по целия свят преживяване, което е все по-рядко срещано в съвременната авиация.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.