Пробив: Учени картографираха 180 зони в човешкия мозък

Екип невролози, инженери и компютърни специалисти създадоха нова карта на човешкия мозък с безпрецедентна точност. За работата им съобщава научното списание Nature.

Учените са картографирали 180 различни зони в кортекса – повече от два пъти от познатите досега.

Новите данни ще позволят да обясним как мозъчната кора е еволюирала, както и каква е ролята на някои от зоните, коментира Брус Кътбърт, директор на Американския институт за психическо здраве.

Откритието ще помогне на хирурзите да извършват по-прецизно мозъчните операции, подчерта той.

Проучването посочва 97 нови области във всеки от двата дяла на кората на главния мозък. Известните досега бяха 83. Учените отбелязват, че степента на идентифициране е около 97%.

В мащабното изследване са комбинирани различни методи за получаване на изображение при сканирането на мозъците на 210 души.

След това данните са тествани със софтуер, създаден от екипа, върху друга група от 210 души.

Установено е, че софтуерът може да идентифицира картографираните зони в мозъка на хората от втората група, въпреки специфичните разлики при всеки човек.

Ситуацията е сравнима с астрономията, когато телескопите на земята даваха неясни изображения на небесните тела, преди появата на специалната оптика и космическите телескопи, коментира авторът на изследването Матю Глейзър.

През 1909 г. германският невролог Корбиниан Бродман публикува смятаната за най-добра карта на човешкия мозък, водейки се от разпределението на клетките в различните му зони. Неговата карта разделя кортекса на няколко десетки зони и се използва и до днес.