Щом една крава лежи, ще стане, и други важни открития в Антинобеловите награди

Широко ококорени бръмбари, мишки, които оцеляват по-дълго след сърдечна операция, защото слушат опера, и отговор на въпроса бихме ли могли да ходим по вода, ако сме на други планети, са носителите на тазгодишните Антонобелови награди (Ig Nobel Prizes).

Известните призове бяха раздадени снощи за 23. пореден път на официална церемония в Харвардския университет в САЩ, съобщи "Гардиън". Те са пародия на Нобеловите награди. Отличават научни открития от годината, които първоначално звучат смешно и абсурдно и ни карат да се питаме колко ли ресурси са били необходими, за да се направи всяко от тези заключения, но след това ни карат да се замислим. Много от тях всъщност са полезни.

Антинобеловата награда за правдоподобност тази година бе връчена на учените от Земеделския колеж на Шотландия, които направили две свързани открития. Едното било, че "колкото по-дълго една крава лежи, толкова по-вероятно е, че скоро ще се изправи", а второто, че "щом една крава се изправи, не можеш лесно да предвидиш колко скоро ще легне отново".

Общата Антинобелова награда за астрономия и биология получиха Ерик Уорънт и екипа му от Университета на Лунд в Швеция за откритието им, че торните бръмбари се движат, като се ориентират по звездите. Изследователите изучавали способността на бръмбарите да правят топки тор чрез движение в абсолютно правилни линии, използвайки Луната като вид небесен компас. "А дори и когато нощта е без Луна, бръмбърите пак могат да се ориентират в движение по права линия", изтъкват учените. "Първоначално бяхме шокирани и разтревожени, че по-ранните ни експерименти с фокус към Луната може да са погрешни, но след това съзряхме нещо важно - широка светлинна линия на небето - Млечният път, и осъзнахме, че бръмбарите я използват като компас, когато не виждат Луната", разказва Уорънт.

Масанори Ниими от университета "Тейкьо" в Токио пък спечели Антинобела за медицина на 2013 г. за откритието си, че мишките със сърдечна трансплантация оцеляват по-дълго, когато слушат определена музика. Ако слушали "Травиата" на Верди, вместо да доживеят седем, те доживявали 27 дни след операцията на сърцето, твърди японският учен. Мишките, които слушали музиката на ирландката Еня, пък оцелявали 11 дни след нея.

Брад Бушман от държавния университет на Охайо спечели приза за психология, след като успя да потвърди, че се чувстваме по-привлекателни на няколко питиета. В проучването му участници трябвало да направят реч, в която да обяснят колко атрактивни, оригинални и забавни са пред независимо жури. Пияните изказали по-позитивна оценка за себе си. Въпреки това, авторът на изследването посочва, че те само се смятат за по-привлекателни, а всъщност не са. Това било "фалшиво усещане, което може да им навлече проблеми – например, ако станат твърде настоятелни към потенциален романтичен партньор, защото се смятат за неустоими".

Антинобелът за физика бе отреден на изследване върху въпроса "Колко слаба би била гравитацията на планета за някой, който ще може да тъча по езеро от течна вода без да потъне?". Алберти Минети от университета в Милано и Юри Иваненко от Италианската изследователска болница организирали доброволци над басейн, за да симулират какво би се случило на хората при движение по вода на други планети при различни гравитационни полета. Резултатът показал, че вероятно бихме могли да ходим по езера от течна вода на Луната, но не и на Марс.

Наградата за химия бе връчена на екип от шестима японски учени за това, че са обяснили подробно биохимичния процес, заради който лукът ни кара да плачем. Те открили, че той е дори далеч по-сложен, отколкото се смятало досега.

В областта на археологията бяха отличени Браян Крандъл и Питър Стал. Те извършили истински подвиг в името на науката. Сварили леко умряла земеровка и след това я глътнали без да дъвчат. После внимателно изследвали съдържанието на екскрементите си в продължение на поредица от дни – всичко това, за да разберат кои нейни кости биха се разградили в човешката отделителна система и кои не. Трудът им е озаглавен "Човешки смилателни ефекти върху микробозайнечиски скелет".

Антонобеловата награда за мир бе присъдена на президента на Беларус Александър Лукашенко за това, че направи незаконно аплодирането на публични места и на белоруската държавна полиция за арестуването на еднорък човек по обвинение за аплодиране.

Антинобеловите награди са учредени през 1991 г. от Марк Ейбрахамс, основател и редактор на списанието "Годишник на невероятните изследвания" и няколко университетски организации от Харвард и Радклиф. Ако не бяха тези престижни отличия, някои от най-странните научни изследвания щяха да останат в забвение.