Е-системата на съдилищата спестила близо 13 млн. лв. за 4 години на граждани и адвокати

Е-системата на съдилищата спестила близо 13 млн. лв. за 4 години на граждани и адвокати

За последните четири години Единната информационна система на съдилищата (ЕИСС) е спестила на гражданите и адвокатите близо 13 млн. лв. за пътувания, чакане по опашки и престой в съдилищата, съобщиха от „Информационно обслужване“. Данните са въз основа на анализ на системата и нейните функционалности. 

Потребителите са намалили времето за престой в съдебните зали общо с 3 800 дни, а само от хартия за съдебни актове и книжа са спестени над 550 000 лв. на съдилищата, показват данните от статистиката. Централизирана система за управление на съдебни дела бе пусната в експлоатация от Информационно обслужване на 23 юни 2020 г. пилотно в 17 съдилища и постепенно обхвана всичките 151 районни, окръжни, апелативни, Военно-апелативния съд и Върховен касационен съд.

За периода през ЕИСС са образувани над 1 950 000 електронни съдебни дела, а свършените дела надхвърлиха 1.6 млн. Съотношението на броя свършени дела спрямо образуваните в електронната система достигна внушителните 84,4 %, което е сериозно покачване на показателите спрямо периода преди въвеждане на електронните услуги. Значителна разлика се отчита и при обжалваните дела. Докато за периода 2017-2023 г. обжалваните процедури във всички съдилища са около 13%, през ЕИСС те са едва 4%.

„С въвеждането на ЕИСС и възможностите, които тя предоставя, значително се повиши прозрачността, публичността и проследимостта на съдебните дела“, каза Николета Стоянова, ръководител отдел „Бизнес анализ“ в Информационно обслужване. По думите ѝ достъпът на гражданите и юридическите лица до правосъдие е осезаемо улеснен, работният процес е значително оптимизиран и е повишена ефективността на работата на магистрати и съдебни служители.

ЕИСС се ползва активно от над 11 670 потребители, сред които над 2000 съдии, над 4000 съдебни заседатели, над 4900 съдебни служители и над 600 съдебни призовкари. Всички съдии имат възможност да достъпват електронните съдебни дела по всяко време и от всяка точка на света. Възможността за отдалечена работа на магистратите през защитен канал, с високо ниво на сигурност, води до разширяване на възможността за разглеждане на електронните папки и изписване на делата, без да е необходимо съдията да е на място в съдебната палата.

Значително беше улеснена и работата на съдебните призовкари. Вече четвърта година те могат да отразяват връчването на съдебните книжа чрез мобилното приложение и с това значително се намалява времето за организиране на целия процес, надеждно проследяване и контрол на посещенията.

Разработените функционалности на софтуера доведоха и до засилен интерес към Единния портал за електронно правосъдие (ЕПЕП). Само за последните 22 месеца, откакто беше пуснат в експлоатация, порталът отчита 3 пъти повече ползватели в сравнение с периода 2015-2020 г. и над 200 000 входящи документа, подадени изцяло по електронен път.

ЕИСС е съставена от 19 функционални и 19 системни модула. Чрез нея се унифицират правилата и процесите при управление на делата, повишава се ефективността на работата на магистрати и съдебни служители, а също така и на цялата съдебна администрация. Системата предоставя възможност за улеснен достъп на страните до съдебните дела през ЕПЕП и достъп в реално време до данни от други информационни системи и проверки във външни регистри. Системата е интегрирана с 15 външни информационни системи на изпълнителната и съдебната власт.

Единната информационна система на съдилищата дава възможност делата да се проследяват в реално време, още преди хартиените копия на документите да са получени в съответния съд. Тя обединява цялостния процес по управление на делата – иницииране на дело, случайно разпределение на съдия-докладчик, провеждане на съдебни заседания, постановяване и обезличаване на актовете, съдебна статистика, натовареност на съдиите, финансово управление на делата, управление на дейността по призоваване и др.

„ЕИСС постави стабилните основи на електронното правосъдия в България и показа, че дори и в системи с утвърдени традиции в обработката на документи на традиционен хартиен носител, процесите могат да се улеснят и електронизират“, каза Николета Стоянова.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ