Кр. Вълчев: Има консенсус основното образование да завършва в края на осми клас
Най-голям консенсус има основното образование да завършва в края на осми клас, да има матура по основния профилиращ предмет и силно да облекчим учебните програми за профилирана подготовка. Това каза министърът на образованието и науката Красимир Вълчев пред журналисти, обобщавайки мненията от днешната дискусия, която бе за структурата на училищното образование, за баланса на видовете подготовка, за евентуалните промени и за необходимите реформи в националните изпити.
"Преди няколко месеца основният акцент беше кога да се завършва основно образование. Предимно негативни са ефектите от това, че основното образование в момента се завършва след седми клас и много малко са положителните. Има голяма степен на консенсус, че трябва да се върнем към структурата 4+4+4. Ако по-късно се завършва основното образование, може да има и още по-положителни резултати, но ние не можем да направим така, че то да завършва след девети или десети клас", обясни министърътт, цитиран от БТА.
По думите му въпросът за образователната структура е свързан с много други подтеми - какво да бъде външното оценяване и след кои класове, цялостно или извадково да бъде, кои да бъдат задължителните матури, кои да бъдат основните писти или пътеки, по които се специализират учениците.
"Ние имаме профили и професии, когато говорим за задължителни матури, те могат да бъдат обвързани с профил и в днешната дискусия имаше най-голямо съгласие, че основният профилиращ предмет трябва да бъде задължителен матуритетен предмет, а в момента той не е такъв. Учиш профил английски език и матурата по английски език трябва да ти е задължителна, ако учиш профил испански език, то матурата задължително трябва да ти е по испански език", каза още Вълчев.
По думите му, може да има и по обобщени профили, за които да имаме разширена задължителна подготовка, например т.нар. STEM профили, или профилите и професиите, свързани с математиката, природните науки и техниката, да имат разширена подготовка по тези предмети. Министърът обаче уточни, че към днешна дата няма конкретно решение и предстои изготвянето на цялостна концепция, която ще залегне в бъдещи промени в Закона за предучилищното и училищното образование.
На въпрос дали изпитът след седми клас ще се раздели на модули, министърът отговори, че националното външно оценяване се използва за две цели - за анализ и за селекция.
"Няма как да избегнем селекцията, защото имаме училища, в които желаещите да учат са повече и нямаме друг механизъм, освен този на класирането, според образователните резултати. Не е задължително всичките външни оценявания да се правят във всички училища, когато говорим за диагностика и анализ, но това са въпроси, които сме поставили за обсъждане. През следващите три месеца ще бъдат организирани обсъждания с педагогическите специалисти и по тази тема, както за учебните програми и предметите", поясни образователният министър.
По въпроса за евентуалното въвеждане на задължителна матура по математика Красимир Вълчев коментира, че има четири варианта. Той уточни, че единият вариант е да остане сегашната възможност - да не е задължителна матура, вторият е да бъде задължителна само за математическите профили, третият е да бъде задължителна за профилите и професиите, които са в направлението математика, природни науки и STEМ, а четвъртият е да е задължителна за всички.
"Осемте страни, които са на първо място в международното изследване PISA, имат задължителна матура по математика", каза министър Вълчев и отново отбеляза, че иска да се насърчи ученето на математика.
Министерството на образованието и науката организира днешната дискусия в заседателната зала на Националната спортна академия „Васил Левски“ в София. В обсъждането участваха експерти, директори, учители, представители на висши училища, на неправителствени организации и други.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.