С вкус към промяната: Как устойчивото потребление печели почва у нас?

С вкус към промяната: Как устойчивото потребление печели почва у нас?

В последните години устойчивото потребление премина от нишова тема до все по-застъпена житейска и потребителска философия. Хората, и особено младите, стават все по-чувствителни към ефектите на масовото производство и свръхконсумацията върху околната среда. Пазаруването вече не е само въпрос на цена и удобство, а и на етика – откъде идва продуктът, как е произведен и какво ще стане с него, ако не бъде продаден.

Кутия-изненада срещу разхищението на храна

Срещу разхищението на храна Kaufland и платформата Foodobox предлагат елегантно и вкусно решение – кутии-изненада. В тях се събират качествени пакетирани продукти с наближаващ срок на годност (поне 3 дни), които се предлагат със средно 47% намаление чрез мобилното приложение. Клиентът не знае какво точно ще получи, но гарантирано ще си тръгне с нещо полезно, на достъпна цена, а и ще „спаси“ храна от боклука.
Идеята вече работи усилено – само за последния месец са спасени около 200 кутии, което е два пъти повече спрямо всички предходни месеци от началото на инициативата. Това е и „спасяване“ на близо 300 кг храна и спестяване на 500 кг въглеродни емисии, или колкото един полет от София до Мюнхен.

Сред най-популярните избори на потребителите са сладките кутии, следвани от тези с основни храни и напитки. Интересът е най-висок във филиала на веригата в кв.„Банишора, следван от тези в „Изгрев“, „Младост“ и „Кремиковци“. А най-активните часове за поръчки са между 12:00 и 14:00 ч. и след 17:00 ч., когато хората планират обяда или вечерята си.

Кои са хората зад устойчивото пазаруване?

Профилът на потребителите също е показателен за новите потребителски нагласи – над 70% са жени, предимно на възраст между 16 и 45 години. Мнозина от тях са ученици и студенти, привлечени както от намалението, така и от възможността да направят нещо добро. Около 80% от клиентите поръчват отново, което говори за високо ниво на удовлетвореност. 

„Вече виждаме нарастващ интерес от страна на големи вериги супермаркети - надяваме се до 
края на годината да можем да оповестим официално и нови партньорства, върху които работим в момента. Подобна практика е не само устойчива, но и финансово смислена – помага на веригите да редуцират брака, да достигнат до нови клиенти и да затвърдят отговорността си като бизнес.“, споделя Джейн Димитрова, съосновател на Foodobox. 

Цените на кутиите от Kaufland варират между 5 и 25 лева, като средната стойност е около 9.60 лв. Освен че са финансово изгодни, кутиите се превръщат в ежедневен жест на ангажираност и промяна – без усилие, но с осезаем ефект.

Когато образованието срещне устойчивостта

Но устойчивото потребление не спира дотук. Kaufland и Foodobox гледат и към бъдещето чрез образователната си инициатива „Мястото на храната не е на боклука“, насочена към ученици от 1-ви до 7-ми клас. Целта ѝ е изграждането на осъзнати потребителски навици от ранна възраст, като стартира  с лекции в София, а през 2025 г. обхвана и ученици от Перник и Ботевград. 

Само в Ботевград, в ОУ „Никола Йонков Вапцаров“, са проведени лекции пред 500 деца, а общият брой ученици, които са преминали през обучението в последните две години достига около 7000 души. 

Образованието е критичният елемент за устойчивата промяна. Децата, които днес научават какво означава да се "спаси храна", утре ще бъдат потребители, които не изхвърлят с лека ръка, а избират отговорно.

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Първият американски папа: Кардинал Робърт Превост заема Светия престол с името Лъв XIV
Индия и Пакистан са провели най-голямата въздушна битка в историята на съвременната авиация
Великобритания може стане първата страна, подписала търговско споразумение със САЩ след митата на Тръмп
Държавата ще продава имоти, за да строи училища и детски градини
Полша се отказа да иска репарации от Германия за щети от Втората световна война
Нови 60 000 документа разкриват изненадващи факти за убийството на брата на президента Кенеди
Ефективният лидер не винаги е амбициозен
На днешната дата, 8 май. Рождениците днес