Скулпторът Красимир-Ломски: Успешният мениджър е и творец на бизнеса си
Красимир Кръстев-Ломски е автор на изящните наградни статуетки, връчвани на отличените в конкурса „Мениджър на годината“. Той е завършил Националната художествена академия, след което започва да трупа практически опит в ателието на Георги Чапкънов-Чапа. Работи в областта на малката пластика с усет, насочен към ювелирния детайл, а творбите му са своеобразен прочит на традициите на старите майстори-реалисти. Негово дело са и редица проекти с обществен принос в България. Автор е на единствения в света паметник на рок легендата Рони Джеймс Дио, на барелефите на светеца Иван Рилски, на цар Иван Асен, на бюст-паметника на д-р Стефан Черкезов и други.
- Кой е творецът, на когото дължим великолепните шедьоври, връчвани на церемонията „Мениджър на годината“?
- Изкуството стана моя съдба още от дете и съм му посветил целия си съзнателен живот. Имах щастието да срещна прекрасни учители, които да ме вдъхновят да се занимавам с тази професия - първо учителя ми по рисуване от град Лом – Иван Манойлов, а впоследствие и големия наш скулптор Георги Чапкънов, при когото чиракувах няколко години. Така с времето скулптурата, която бе мое хоби, стана и мое ежедневие, професия и страст. Работя основно в областта на малката пластика, въпреки че съм автор и на редица мащабни проекти. В днешно време обаче поръчките за монументални скулптури, доколкото ги има, са много спорадични и това също е причина да се насоча към формата малка пластика, който е предпочитан както от колекционери у нас и в чужбина.
- Защо избрахте образите на Лодката и на Кълна като символи за наградните статуетки в конкурса "Мениджър на годината"?
- Започнах кариерата си на художник и скулптор с по-реалистични творби, в маниера на античната скулптура и някак си по естествен път това ми увлечение преходи към по-съвременни, по-стилизирани и лаконични форми, тъй като и времето ни е такова – забързано. Мисля и че един художник, за да е „в крак“ с него, трябва да се развива бързо и динамично. Много се радвам, че новите ми търсения намериха приложение в концепцията на конкурса „Мениджър на годината“, който е една модерна и съвременна платформа за изява на успешните ни бизнес лидери.
Идеята за статуетката, символизираща лодка, която получава победителят в конкурса "Мениджър на годината" изкрастилизира спонтанно по време на моя почивка в красивия български курортен град Поморие. Тръгнах от там, че мениджърът, който се впуска в бизнеса, е като мореплавателите и точно като тях той се впуска в необятното море, без да знае дали ще го връхлети буря, но не се отказва, воден от стремежа си да го покори и да достигне нови хоризонти. Реших да направя една по-различна лодка, взимайки контура на платната като символ и ги „олекотих“, търсейки лекотата на една рисунка, която предава в най-чист вид идеята, необременена от тежести. Платиката е изобразена посредством елегантни, тънки модули от бронз, конфигурирани в триъгълник. В хералдическия си смисъл пластиката маркира буквата М (Мениджър), като същевременно притежава прост, категоричен израз за нещо знаково и съдържателно.
Статуетката, която получава победителят в конкурса "Мениджър на годината"
Статуетките "Кълн", с които се отличават победителите в подкатегориите на конкурса, символизират изконната ни връзка със земята, с новото начало и живота.
Наградната статуетка за победителите в подкатегориите на конкурса изобразява покълване.
- Какво се крие зад творческия и технологичния процес в създаването на една скулптура?
- Бих казал, че скулптурата е от тежките неща за направа, защото се състои от идеята, която се ражда на белия лист хартия, но преминава през трудоемки етапи. Първоначално се създава модел от восък или пластелин, преминава се през силиконова матрица, изважда се восъчен модел, който се опакова в огнеупорна маса, изпича се и се налива метал във формата. След това предстоят серия други етапи, които да доведат до красивото излъчване на една изящна статуетка. Ако един скулптор не познава добре технологията, той не може да се изрази в пълна степен. Аз съм човек, който е преминал през всички етапи на занаята и може би това ми помогна много, за да премина максимално леко и „без съпротивление“ на материала, за да постигна идеята си, която видяхме и на церемонията „Мениджър на годината“.
Една от творбите на скулптора - "Вакханка"
- Имат ли изкуството и бизнеса допирна точка?
- Разбира се – това е актът на сътворението. Както един художник сътворява своето произведение, така и мениджърът, който ръководи своя бизнес, го създава и ако е добър творец, го развива до висоти, до които си струва да бъде оценен. Това не става без богато въображение и много творчески заряд – и в изкуството, и в бизнеса това са основополагащи принципи. Самото изкуство също трябва да бъде менажирано, за да може творецът да бъде професионален художник.
Ключови думи
ОЩЕ ОТ КАТЕГОРИЯТА
|
|
Коментари
Няма въведени кометари.