Близо 60% от българите имат достъп до интернет

Близо 60% от българите имат достъп до интернет

Домакинствата у нас с достъп до интернет в домовете си, са нараснали с 59,1% през тази година, което е с 2,4 % повече спрямо предходната година. Приблизително същото е увеличението на относителния дял на домакинствата, използващи широколентов достъп (2,3%) до 58.8%, или почти всички домакинства, имащи достъп до интернет, са с осигурена бърза и надеждна връзка. Това показват данни на Националния статистически институт (НСИ).

През 2015 г. с най-висок относителен дял на домакинствата с достъп до интернет – 67,8%, е Югозападният район, на територията на който е и столицата. След него се нареждат Югоизточният и Северният централен район, съответно с 58,6 и 58,2%. От тенденцията за страната значително изостават домакинствата от Северозападния район, където с достъп до интернет са 44,9% от домакинствата.

Причините, поради които домакинствата нямат достъп до интернет у дома, са комплексни - повече от половината (51,6%) посочват като причина липсата на умения за работа с интернет, а за 38,5% разходите за необходимото оборудване или абонаментни такси са високи.

54,6% от населението на възраст 16 - 74 навършени години използва интернет всеки ден или поне веднъж седмично. Запазва се тенденцията на растеж в регулярното използване на интернет от лицата, като на базата на предходната година е отбелязан ръст от 0,9 процентни пункта. Положителна е и тенденцията за намаляване на относителния дял на лицата на възраст 16 - 74 навършени години, които никога не са използвали интернет - от 37,1% през 2014 г. до 34,7% през 2015 г.

Данните от проведените до момента изследвания за използване на ИКТ от лицата показват, че най-активни потребители в мрежата са младежите на възраст между 16 и 24 години. През текущата година 84,1% от тях използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично. Регистрирана е обратнопропорционална зависимост между възрастовите групи и честотата на регулярното използване на интернет - при по-високите възрастови групи се наблюдават по-ниски стойности на този показател, като едва 10,5% от населението в най-високата наблюдавана възрастова група (65 - 74 навършени години) използват глобалната мрежа.

Мъжете са по-активни при редовното използване на интернет в сравнение с жените - съответно 55,2 и 54%.

Значителни са различията при редовно използващите интернет по образование, докато 86,3% от лицата с висше образование използват редовно глобалната мрежа, то едва 24,7% от лицата с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите, които тя предоставя.

Основни цели при използване на интернет от лицата

През 2015 г. регулярните интернет потребители най-често използват мрежата с цел комуникация. От тях 83,3% осъществяват телефонни или видеоразговори през интернет, а 789% са използвали електронна поща. Три четвърти (75,9%) декларират, че са се възползвали от услугите на глобалното уебпространство с цел участие в социални мрежи, а 70,7% четат новини и онлайн вестници. Основни дейности в интернет са и намиране на информация за стоки или услуги (61,7%), търсене на здравна информация (50,1%) и консултиране с онлайн енциклопедии (43,3%). 19,5% от потребителите използват интернет за търсене или кандидатстване за работа, а 9,8% - за интернет банкиране.

Използване на интернет от лицата за взаимодействие с обществени институции

През 2015 г. 17,8% от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с органите на държавната администрация и местното самоуправление. Най-значителен е делът на лицата, които са получавали информация от интернет страница или уебсайт на публичната администрация (16%), следван от дела на изтеглилите формуляри от официална интернет страница (12.9%) и изпратилите попълнени формуляри (9,1%) през последните дванадесет месеца.

Жените са по-активни от мъжете при използването на предлаганите онлайн услуги от публичната администрация - съответно 19 и 16,6%.

Електронна търговия

Данните от изследването за използването на ИКТ от домакинствата и лицата за 2015 г. показват, че делът на лицата на възраст 16 - 74 навършени години, които пазаруват за лични (неслужебни) нужди онлайн, достига 18,5%. В сравнение с предходната година е регистрирано увеличение от 1,9 процентни пункта на лицата, извършили онлайн покупки, като при мъжете увеличението е с 1,3, а при жените - с 2,5 процентни пункта.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ

Седмичен хороскоп: Звездите за бизнеса от 14 до 20 юли
На днешната дата, 15 юли. Имен ден празнуват Владимир, Владимира, Влади, Владо
Великите слушатели използват три думи, за да пробият защитната черупка на събеседниците си
Макрон: Свободата в Европа е изправена пред най-голямата заплаха от Втората световна война насам
Солени глоби грозят търговците в Гърция, ако подвеждат клиентите при сезонните намаления
Цитат на деня
Караджов: Вече няма "вратички" за заобикаляне на системата за обучение на шофьори
Въвеждат ясни критерии как трябва да изглеждат етикетите лев-евро на стоките