Близо 60% от българите имат достъп до интернет

Близо 60% от българите имат достъп до интернет

Домакинствата у нас с достъп до интернет в домовете си, са нараснали с 59,1% през тази година, което е с 2,4 % повече спрямо предходната година. Приблизително същото е увеличението на относителния дял на домакинствата, използващи широколентов достъп (2,3%) до 58.8%, или почти всички домакинства, имащи достъп до интернет, са с осигурена бърза и надеждна връзка. Това показват данни на Националния статистически институт (НСИ).

През 2015 г. с най-висок относителен дял на домакинствата с достъп до интернет – 67,8%, е Югозападният район, на територията на който е и столицата. След него се нареждат Югоизточният и Северният централен район, съответно с 58,6 и 58,2%. От тенденцията за страната значително изостават домакинствата от Северозападния район, където с достъп до интернет са 44,9% от домакинствата.

Причините, поради които домакинствата нямат достъп до интернет у дома, са комплексни - повече от половината (51,6%) посочват като причина липсата на умения за работа с интернет, а за 38,5% разходите за необходимото оборудване или абонаментни такси са високи.

54,6% от населението на възраст 16 - 74 навършени години използва интернет всеки ден или поне веднъж седмично. Запазва се тенденцията на растеж в регулярното използване на интернет от лицата, като на базата на предходната година е отбелязан ръст от 0,9 процентни пункта. Положителна е и тенденцията за намаляване на относителния дял на лицата на възраст 16 - 74 навършени години, които никога не са използвали интернет - от 37,1% през 2014 г. до 34,7% през 2015 г.

Данните от проведените до момента изследвания за използване на ИКТ от лицата показват, че най-активни потребители в мрежата са младежите на възраст между 16 и 24 години. През текущата година 84,1% от тях използват интернет всеки ден или поне веднъж седмично. Регистрирана е обратнопропорционална зависимост между възрастовите групи и честотата на регулярното използване на интернет - при по-високите възрастови групи се наблюдават по-ниски стойности на този показател, като едва 10,5% от населението в най-високата наблюдавана възрастова група (65 - 74 навършени години) използват глобалната мрежа.

Мъжете са по-активни при редовното използване на интернет в сравнение с жените - съответно 55,2 и 54%.

Значителни са различията при редовно използващите интернет по образование, докато 86,3% от лицата с висше образование използват редовно глобалната мрежа, то едва 24,7% от лицата с основно или по-ниско образование се възползват от възможностите, които тя предоставя.

Основни цели при използване на интернет от лицата

През 2015 г. регулярните интернет потребители най-често използват мрежата с цел комуникация. От тях 83,3% осъществяват телефонни или видеоразговори през интернет, а 789% са използвали електронна поща. Три четвърти (75,9%) декларират, че са се възползвали от услугите на глобалното уебпространство с цел участие в социални мрежи, а 70,7% четат новини и онлайн вестници. Основни дейности в интернет са и намиране на информация за стоки или услуги (61,7%), търсене на здравна информация (50,1%) и консултиране с онлайн енциклопедии (43,3%). 19,5% от потребителите използват интернет за търсене или кандидатстване за работа, а 9,8% - за интернет банкиране.

Използване на интернет от лицата за взаимодействие с обществени институции

През 2015 г. 17,8% от лицата използват глобалната мрежа за взаимодействие с органите на държавната администрация и местното самоуправление. Най-значителен е делът на лицата, които са получавали информация от интернет страница или уебсайт на публичната администрация (16%), следван от дела на изтеглилите формуляри от официална интернет страница (12.9%) и изпратилите попълнени формуляри (9,1%) през последните дванадесет месеца.

Жените са по-активни от мъжете при използването на предлаганите онлайн услуги от публичната администрация - съответно 19 и 16,6%.

Електронна търговия

Данните от изследването за използването на ИКТ от домакинствата и лицата за 2015 г. показват, че делът на лицата на възраст 16 - 74 навършени години, които пазаруват за лични (неслужебни) нужди онлайн, достига 18,5%. В сравнение с предходната година е регистрирано увеличение от 1,9 процентни пункта на лицата, извършили онлайн покупки, като при мъжете увеличението е с 1,3, а при жените - с 2,5 процентни пункта.

Ключови думи

Коментари

НАЙ-НОВО

|

НАЙ-ЧЕТЕНИ

|

НАЙ-КОМЕНТИРАНИ